رئیس خانه صمت مازندران: اتاق‌های بازرگانی مخمور روابط با دولتی‌ها هستند تا منتقد سیاست‌های غلط آن‌ها

ساری (پانا) - رییس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران با تاکید بر استقلال اتاق‌ها از دولت‌ها، نسبت به عدم مقاومت اتاق‌های بازرگانی در برابر هزینه دولت از درآمدهای نفتی برای واردات کالاهای غیرسرمایه‌ای انتقاد کرد.

کد مطلب: ۹۴۴۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
رئیس خانه صمت مازندران: اتاق‌های بازرگانی  مخمور روابط با دولتی‌ها هستند تا منتقد سیاست‌های غلط آن‌ها

به نقل از «صنایع نیوز»، سید مجتبی رضوی گفت: اتاق های بازرگانی سالهاست که بیشتر نقش اپراتوری و هندلینگ واردات را داشته و در خصوص تدوین و به اجرا گذاری استراتژی کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت کشور در خصوص افزایش حجم صادرات کشور، هیچ بنچ مارکی از خود بر جای نگذارده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اختیارات قانونی و شرح وظایف اتاق بازرگانی ضمن تاکید بر استقلال اتاقها از دولت ها گفت: اتاق‌های بازرگانی علی رغم امکانات قانونی و مالی خوبی که دارند در این زمینه ها تابع محض سیاست‌های دولت‌های متفاوتند.

او تاکید کرد : دولتهای بعد از انقلاب یک خصوصیت مشترک دارند و آن هم مخفی شدن بی مبالاتی شان در پشت درآمدهای سرشار نفتی بوده است، چپ و راست هم نداشته و اتاق های بازرگانی هیچ مقاومت خاصی از خود برای مقابله با ذایقه ی عجیب و غریب دولتها در هزینه این درآمدها برای واردات کالاهای غیرسرمایه ای از خود نشان نداده اند.

رییس خانه صمت استان مازندران با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید به عنوان مشاور قوای سه گانه کشور بموقع و کارشناسانه نظرات تخصصی خود را ارایه دهد افزود : اصولا اتاق ها بیشتر مخمور روابط و مجالست با دولتی‌ها هستند تا منتقد عملی به سیاست های غلط آنها و طی سالهای اخیر مشاهده شده که اتاق ها و حتی برخی از کمیسیون های تخصصی اتاق حیاط خلوت دولتی ها و افراد سیاسی بوده است.

سید مجتبی رضوی با بیان اینکه در اتاق ایران کمیسیون تخصصی مدیریت واردات وجود داشته اما عملا در مسیر رفع مشکلات واردکنندگان و کمک به واردات کالاهای سرمایه‌ای و اساسی باهدف کمک به رونق تولید اقدامی مشاهده نشده افزود : حداقل کار اتاق بازرگانی میتواند در مدیریت واردات، طبقه بندی آنها، نیاز سنجی کشور و امکان سنجی تولید آن در داخل باشد تا در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی بتوان برای تولید این کالاها سورس و منبع پیدا کرد و نسبت به تولید آزمایشگاهی ، نیمه صنعتی و صنعتی آنها با استفاده از استارت آپ ها و تولید کنندگان مستعد توسعه واحدهای صنعتی اقدامات عملی نمود‌.

این فعال اقتصادی ضمن تاکید بر استقلال تشکلهای بخش خصوصی گفت : ما اصولا نیازی به دولت برای این حمایت ها یا نداریم و یا اگر هم داریم میتوان با ضرب آهنگ تندتری درخواست و دریافت نمود.

او افزود: سالها آمارها مخفی و محل درآمد برای خیلی ها بوده ولی زمان آن شده تا آمارهای خام استخراج و بحث از تحلیل برای بخش تشنه تولید جوان کشور خوراک‌های جدید و بکر تعریف کرد.

رضوی دخالت دادن فعالان حقیقی اقتصاد را در چرخه های اقتصادی، تولیدی و تجاری کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: درون زایی اقتصاد یعنی ترویج این مفهوم و اگر این بخش از اقتصاد قویتر می‌بود در شرایط بین المللی فعلی امکان ضربه پذیری ما به حداقل خود می‌رسید.

رییس خانه صمت مازندران با پر اهمیت خواندن دورکردن رانت بازان و افرادی که دارای سوابق تولیدی و تجاری نیستند از چرخه اقتصادی کشور تصریح کرد : گوشها خسته از نق زدن اتاق ها در خصوص سختی صادرات، سختی ایجاد ارتباط و ... است. عموم این افراد اصولاً در زمره فعالان اقتصادی آگاه به این مراودات بین المللی نبوده و از صادرات اطلاعات خاصی ندارند.

رضوی با درخواست از اعضای اتاق‌های بازرگانی به منظور در دست گرفتن سکان کمیسیون‌های تخصصی اتاق و مجال ندادن به کسانی که در لباس آنها سعی بر این سکانداری دارند، گفت: خوشبختانه دولتی‌ها بشدت اعلام استیصال کرده و تمام امکانات خود را حاضرند در اختیار بگذارند تا آمار صادرات افزایش یافته و برای واردات برنامه ریزی گردد . ولی متاسفانه اتاق های کشور به عنوان مسئول اصلی این امر در حال درگیری با خود و فاقد بهره وری لازمند ، برای همین بخش های دیگر بخش خصوصی به میدان آمده و برای حصول این امر دست به اقدام زده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار