مدیر عامل شرکت منابع آب:‌ آماربرداری سراسری منابع آب باید تا آخر سال به پایان برسد

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، آماربرداری سراسری دور سوم را از مهم‌ترین پروژه‌های آب کشور توصیف می‌کند و می‌گوید این اقدام باید تا آخر سال جاری عملیات آماربرداری به پایان برسد.

کد مطلب: ۹۴۴۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مدیر عامل شرکت منابع آب:‌ آماربرداری سراسری منابع آب باید تا آخر سال به پایان برسد

به گزارش وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در نشست مدیران مطالعات پایه کشور که با حضور صدیقه ترابی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو و مدیران دفاتر مطالعات پایه سراسر کشور در شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار شد، بر نقش و اهمیت مطالعات پایه و اثرگذاری داده‌های تولید شده در تمامی تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های آب کشور تاکید کرد و اظهار داشت: مطالعات پایه، در وقایع تلخ و شیرین آب کشور نقش محوری داشته است. نیازهای آب کشور بخصوص در مباحث کیفیت با دهه‌های گذشته متفاوت است و ضروری است با سازماندهی مشخص، نسبت به مطالعه و توسعه شبکه پایش کیفی بر اساس نیازهای جدید در دفاتر مطالعات اقدام شود و توجه ویژه‌ای به این امر و آزمایشگاه‌های موجود کشور انجام شود.

وی با تاکید مجدد بر نقش مطالعات پایه عنوان کرد: هزینه‌های بخش تولید داده، اعم از متصدیان ایستگاه‌های آب و هواشناسی، برون سپاری اندازه گیری‌ها و بهره‌برداری از ادارات بخش مکانیکی و الکترونیکی صرفاًً از منابع جاری شرکت‌ها باید تامین شود و هیئت مدیره شرکت‌های آب منطقه‌ای و دفتر مجامع، بودجه و مدیریت مالی ستاد، برنامه‌ریزی لازم را در این خصوص انجام دهند. سایر فعالیت‌های مطالعات مانند مرمت و بازسازی و توسعه شبکه سنجش و فعالیت‌های عمرانی می‌تواند از منابع جاری و عمرانی هم تأمین شود. سیلاب اخیر نقش و اهمیت سیستم مانیتورینگ چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ روانی را مشخص ساخت و به همین دلیل راه‌اندازی سیستم مذکور در کل کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

این مقام مسوول در ادامه گفت: با توجه به راه‌اندازی سامانه تماب در استان پایلوت و نظر به اهمیت یکپارچه سازی آمار و اطلاعات و توان ایجاد گزارش‌های مدیریتی و کاربردی کردن آمار و اطلاعات در سطح کشور و در تصمیم گیری‌های کلان، تلاش شود این نرم افزار در اسرع وقت به صورت کشوری ارایه و راه‌اندازی شود.

حاج رسولی‌ها در پایان سخنان خود بر توجه به امور جاری و مشکلات دفاتر مطالعات پایه کشور با توجه به اهمیت آنها تاکید کرد و اظهار داشت: این موضوعات باید به‌عنوان یکی از محورهای مهم در نشست‌های مدیران عامل مد نظر قرار گیرد.

در ادامه، صدیقه ترابی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بر ضرورت و لزوم تهیه اطلس آب و اهمیت آن در تصمیم گیری‌ها و مدیریت کلان کشور در خصوص برنامه‌ریزی منابع آب تاکید کرد و گفت: این موضوعات باید به صورت جدی مورد توجه و پیگیری قرار گیرد. سامان دهی و افزایش ارتباط دفتر مطالعات و دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا می‌تواند بسیاری از خلاء‌های موجود در سیستم تصمیم گیری و برنامه ریزی کلان آب و آبفا را مرتفع کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: راه اندازی سامانه تولید و اشتراک گذاری آمار و اطلاعات مصارف آب زیرزمینی می‌تواند علاوه بر صرفه‌جویی موثر در زمان منجر به بهبود نتایج مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها شود. با توجه به اهمیت آماربرداری در تهیه گزارش‌های مدیریتی و نظر به مشکلات عدیده عملیات صحرایی می‌بایست نوع نگاه به این مقوله متحول شود که در این خصوص می‌توان از اطلاعات دریافتی از ذینفعان نیز استفاده کرد.

فراز رابعی مدیرکل دفتر مطالعات پایه شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز بر چالش‌های برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌های مطالعات پایه و لزوم تأمین منابع مالی بخش تولید داده از منابع مطمئن و مستمر با توجه به ماهیت حاکمیتی بودن مطالعات اشاره کرد و اظهار داشت: نسبت سود به هزینه تولید داده‌های منابع آب بین ۴ تا ۳۵ برآورد شده است و نشانگر لزوم تقویت اعتبارات در این بخش است.

وی افزود: با رونمایی از پایلوت سامانه تماب(تولید و مدیریت اطلاعات آب کشور) بعد از ۳۰ سال سامانه جدید جایگزین سامانه قدیمی «دیتاایز» شد که رخداد بسیار بزرگی برای مطالعات پایه منابع آب به حساب می‌آید و نسخه کشوری این سامانه بایستی ظرف سال جاری در کشور عملیاتی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار