رویای آمریکایی؛ اسپر: 90 کشور عملیات نظامی در خلیج فارس را هدایت می‌کنند

اروپا: در عملیات آمریکا شرکت نمی‌کنیم

تهران (پانا) - مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا مدعی است که طرح آمریکا برای تأمین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز علیه تجاوز ایران به زودی حمایت تعداد زیادی از متحدان و کشورهای همراه را به دست می‌آورد اما این ادعا در حالی است که کشورهای اروپایی تا کنون هیچ حمایتی از این طرح نکرده‌اند.

کد مطلب: ۹۴۴۲۱۰
لینک کوتاه کپی شد
رویای آمریکایی؛ اسپر: 90 کشور عملیات نظامی در خلیج فارس را هدایت می‌کنند

به گزارش وب‌سایت د هیل، اسپر گفت: «نمایندگان بیش از 30 کشور در اوایل هفته جاری در کنفرانسی در دفتر مرکز فرماندهی آمریکا در فلوریدا شرکت کرده‌اند تا درباره عملیات سنتینال گفت‌‌و‌گو کنند.» سنتینال ائتلاف ملل به منظور محافظت از خطوط حمل و نقل در خاورمیانه است.

اسپردر پرواز به سمت استرالیا برای شرکت در نشست وزیران استرالیا و آمریکا گفت: «ما درجات مختلفی از تعهد را داشته‌ایم بنابر این فکر می‌کنم که به زودی و در روزهای آینده اخباری را اعلام حواهیم کرد و شما خواهید دید که کشورها (به این طرح) ملحق می‌شوند.»

اسپر در پاسخ به این سوال که آیا چنین تعهداتی از سوی کشورهای آسیایی داده شده است گفت که «زمان همه چیز را خواهد گفت.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته فاش کرد که دولت ترامپ از فرانسه‌، آلمان استرالیا، ژاپن و کره جنوبی خواسته است تا در عملیات سنتینال به رهبری آمریکا مشارکت داشته باشند.

به گفته وایس آدام و مایکل گیلاری، نامزدهای زئیس‌جمهوری برای ریاست عملیات آینده، آمریکا پیش‌بینی می‌کند متحدان و شرکای این کشور 80 تا 90 درصد عملیات را به عهده خواهند گرفت.

متحدان اروپایی در پیوستن به ائتلاف مطمئن نیستند چراکه از درگیری نظامی با ایران در منطقه هراس دارند. وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه گفت که این کشور در عملیات دریایی مشارکت نمی‌کند.

هایکو ماس گفت: «آلمان بخشی از عملیات دریایی که از سوی آمریکا طراحی و هدایت می‌شود نخواهد بود.» او افزود «هیچ راه‌حل‌ نظامی» برای تنش در منطقه وجود ندارد.

در همین حال بریتانیا، پس از توقیف یک نفتکش این کشور در تنگه هرمز تصمیم گرفت که به جای پیوستن به عملیات آمریکا نیروی نظامی خود را در خلیج (فارس) افزایش دهد.

با این حال اسپر مدعی است: «فکر می‌کنم همه ما می‌دانیم که رفتار ایران در خلیج (فارس) ادامه خواهد داشت، ایده آل این است که با هم کار کنیم. اگر در کنار هم کار کنیم همه چیز خوب خواهد بود.»

اسپر گفت: «‌آنچه که ما می‌خواهیم این است که در مسیر دیپلماتیک بمانیم‌. ما می‌خواهیم این ائتلاف را ایجاد کنیم که به ما در این راه کمک کند.»

او ادامه داد: «هیچ‌کس نمیخواهد با ایران وارد درگیری شود. به همین دلیل است که ما در ابتدا پیشنهاد ائتلاف شرکا و متحدان هم فکر را مطرح کردیم.»

تنش بین ایران و آمریکا از حدود یک سال پیش بعد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با ایران و اعمال تحریم‌های شدید علیه تهران آغاز شد.

از آن زمان آمریکا،‌ ایران را به حمله به تانکر‌‌های نفتی و سقوط یک پهباد امریکا در منطقه متهم کرده است. ترامپ مدعی شد که قصد حمله به ایران را داشته و در لحظات آخر تصمیمش را عوض شده و همچنین آمریکا ادعا کرد که یک پهباد ایرانی را ساقط کرده اما تهران چنین خبری را تکذیب کرده است.

به گزارش پانا، ایران بارها از زبان رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و مقام های نظامی به صراحت اعلام کرده است که به هیچ وجه اجازه نخواهد داد هیچ کشوری در تأمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس مشارکت کند و تنها کشورهای منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار