وضع بد نگهداری اسب‌ها در میدان نقش جهان

تهران (پانا) - به‌گفته یک فعال محیط زیست بسیاری از توریست‌ها از دیدن وضع بد اسب‌ها در میدان نقش‌جهان ناراحت می‌شوند، مسئله حمایت از حقوق حیوانات، یک مطالبه جهانی است و وجهه جهانی این میدان، با ادامه آزار اسب‌ها تخریب خواهد شد.

کد مطلب: ۹۴۳۷۵۶
لینک کوتاه کپی شد
وضع بد نگهداری اسب‌ها در میدان نقش جهان

به‌گزارش ایسنا، صبح روز گذشته (پنجشنبه) یک راس اسب که حامل یک کالسکه مسافربر بود، در میدان نقش جهان اصفهان از شدت گرما بیهوش شد. دمای هوا در زیر نور آفتاب روز گذشته میدان نقش جهان چیزی نزدیک به ۴۳ درجه سانتی‌گراد بود.

پیش‌تر شماری از فعالان محیط زیست استان، در انتقاد از وضع نگهداری این اسب‌ها بیانیه‌های متعددی صادر کرده بودند و به هم‌اندیشی با مدیران و مشاوران شهری پرداخته بودند، اتفاق روز گذشته نمود ظاهری همین وضع بد نگهداری اسب‌ها در این میدان به شمار می‌رود.

سپهر سلیمی- یکی از فعالان محیط زیست اصفهان، گفت: این اولین‌بار نیست که در این شهر و در میدان نقش‌جهان، اسب تلف می‌شود یا آسیبی می‌بیند، اما اینبار دوربین یک فعال محیط زیست موفق به ثبت این لحظه شد.

او افزود: واضح است که در دمای حسی ۴۴درجه سانتیگراد در هوای آفتابی تابستان اسب دچار مشکل می‌شود. البته اسب‌ها شب هنگام و بعد از ساعات گرم روز هم در حالت خوبی به‌‌سر نمی‌برند و نیاز است تا به شرایط آنها جدا رسیدگی شود.

سلیمی ادامه داد: حضور اسب در این میدان هیچ توجیه تاریخی ندارد و جاذبه‌های میدان نقش جهان ابنیه آن است، ضمن این‌که حیثیت اصفهان و میدان نقش جهان که از بازدید عمومی و توریستی خوبی هم برخوردار است در گرو این نگهداری نادرست است.

این فعال محیط زیست و مدافع حقوق حیوانات اظهار کرد: سال گذشته کمپینی برای نجات اسب‌های این میدان تشکیل شد، اما افراد سنتی‌تر در اصفهان، مانع سامان گرفتن وضعیت این حیوانات بی‌گناه با عنوان بهانه حفظ بافت و کاربرد تاریخی میدان شدند.

او گفت: بسیاری از توریست‌ها هم از دیدن این صحنه و ناراحت می‌شوند، مسئله حمایت از حقوق حیوانات، یک مطالبه جهانی است و وجهه جهانی این میدان، با ادامه آزار اسب‌ها تخریب خواهد شد.

سلیمی افزود: در بعضی از کشورهای خارجی رژه و استفاده‌های خیابانی از اسب‌ها می‌شود، اما آن اسب‌ها علاوه‌بر دارا بودن قدرت بدنی کافی، شرایط نگهداری بهتری دارند، اما اینجا در اصفهان، اسب‌ها شرایط بد و ناراحت‌کننده‌ای را از ۹صبح تا ۱۲شب سپری می‌کنند.

به‌گفته این فعال محیط زیستی، استفاده تفریحی از اسب در بسیاری از کشورهای جهان، ممنوع شده و ماشین‌های شارژی و پدالی جایگزین آنها شده‌اند که جنبه ورزش و سلامت انسانی هم دارند.

او ضمن اشاره به امکانات موجود در میدان نقش جهان، گفت: ورود خودرو به‌دلیل خطرساز بودن به میدان ممنوع شده، اما حضور اسب به‌جای خودروها خود خطر بزرگی است، اسب رم کرده، قابل کنترل نیست و هر اتفاقی با وجود کالسکه‌های متصل به آنها خطرناک است و از مسیر عبور آن‌ها می‌توان برای حرکت ماشین‌های برقی و پدالی استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار