وزیر نیرو: ظرفیت تولید برق کشور به 81هزار مگاوات رسید

امسال ۲۱۷ طرح بزرگ آب و برق افتتاح می‌شود

تبریز (پانا) - وزیر نیرو گفت: ظرفیت تولید برق در کشور در حال حاضر به 81 هزار مگاوات رسیده که در مقایسه با 40 سال گذشته، از نظر تعداد نیروگاه‌ها بیش از 11 برابر و از نظر تولید تا 18 برابر افزایش داشته‌ایم و این میزان در طول شش سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.

کد مطلب: ۹۴۳۶۴۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر نیرو: ظرفیت تولید برق کشور به 81هزار مگاوات رسید

رضا اردکانیان در مراسم افتتاح فاز نخست نیروگاه سیکل ترکیبی هریس با حضور رئیس جمهور، بیان کرد: در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیز سالانه 90 مگاوات به این ظرفیت افزوده می‌شود که این امر نیازمند سرمایه گذاری های بسیار بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سالانه 40 هزار میلیارد تومان و در مجموع 235 هزار میلیارد تومان در صنعت برق هزینه شده است.

اردکانیان با اشاره به خوداتکایی در صنعت برق کشور، گفت: 95 درصد تجهیزات نیروگاهی به مدد صنعت‌گران و محققان داخلی ایجاد شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: شرایط تحریم نه تنها وقفه‌ای در فعالیت صنعت برق ایجاد نکرده بلکه ضریب خوداتکایی را افزایش داده و هم اکنون حضور فعالی در بازارهای منطقه داریم و بالاترین عدد صادرات فنی و مهندسی کشور مربوط به صنعت آب و برق است.

وی گفت: تا پایان سال 98، 217 طرح آب و برق شامل سدها، نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تصفیهخانه را با سرمایه‌گذاری 32 هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسانیم و ۲۳ طرح بزرگ نیروگاهی با سرمایه 46 هزار میلیارد تومان کلنگ زنی می شود.

اردکانیان افزود: امروز هفت پروژه مهم در بخش آب و برق با شش هزار میلیارد تومان اعتبار در استان آذربایجان شرقی افتتاح می شود.

وی با اشاره به صرفه جویی مردم و سازمان‌ها در مصرف برق در تابستان جاری گفت: سال های گذشته میانگین رشد پیک برق بیش از ۵ درصد بود یعنی هر سال فقط اوج بار ما حدود ۲۵۰۰ مگاوات افزایش پیدا می کرد که نیازمند سرمایه گذاری های سنگین برای احداث نیروگاه بود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی ما برای سال جاری ۶۱ هزار مگاوات بار اوج مصرف بود، افزود: توانستیم ۳۳۰۰ مگاوات صرفه‌جویی کنیم و پیک مصرف ما در تابستان ۵۷ هزار مگاوات است که اگر صرفه‌جویی نمی کردیم به منزله ساخت ۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید بود، یعنی برای پاسخگویی به مصرف بیشتر باید ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می کردیم.

وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه امسال توفیق داشتیم در همه ماه‌های سال در عرصه تولید آب و برق پذیرای رییس جمهوری باشیم، افزود: در فروردین ماه بابت سیلاب‌های بهاره رییس جمهوری در استان خوزستان حضور یافتند، در اردیبهشت ماه در استان کرمانشاه برای توسعه طرح‌های آب و خاک، در خرداد در آذربایجان‌غربی، تیرماه در خراسان شمالی و هم اکنون در آذربایجان‌شرقی حضور ایشان باعث دلگرمی همه ارکان کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار