برای نخستین بار در صنعت نفت ایران

بنزین ایران از طریق بورس انرژی صادر شد

امروز برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت ایران بنزین در بورس انرژی ایران عرضه و به میزان ۳۰۰۰ تن به فروش رفت.

کد مطلب: ۹۴۳۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
بنزین ایران از طریق بورس انرژی صادر شد

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه 9 مرداد ماه 1398 عرضه های متنوعی در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران از سوی پالایشگاه ها و شرکت پخش فرآورده های نفتی صورت گرفت که در راس آن معامله 3000 تن بنزین صادراتی ایران برای نخستین بار در صنعت نفت کشور قابل توجه بود.
در ساعت ۱۴ امروز نخستین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حالی روانه رینگ بین الملل بورس انرژی شد که در نهایت ۳۰۰۰ تن از این محموله به مقصد بازارهای صادراتی معامله شد.
۷۰۰۰ تن الباقی این محموله نیز به روز معاملاتی شنبه هفته آینده موکول شده است.
قیمت پایه هر تن از این محصول ۵۸۱ دلار تعیین شد و محدودیتی برای رقابت بر سر قیمت پایه تعیین شده وجود نداشت.
حداقل حجم خرید برای کشف قیمت و همچنین حجم خرید به ترتیب یکصد تن بود و محل تحویل آن از انبار پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعیین شده است.

عرضه های هفته بعد

گفتنی است شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، یکشنبه هفته آینده نیز 10 هزار تن بنزین با اکتان 91 را به قیمت پایه هر تن 581دلار و نیز بنزین با اکتان 95 به حجم‌های 3 هزار و 5 هزار تن به نرخ پایه هر تن 630 دلار با هدف صادرات عرضه می‌کند.
شرکت پالایش پخش همچنین نفت سفید را در یکشنبه هفته آینده در قالب چهار محموله و حجم کلی 3 هزار تن و قیمت پایه هر تن 578 دلار با هدف صادرات در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه می‌کند.
در این روز همچنین نفت گاز (گازوئیل) ایران از انبار نفت مشهد به مقصد افغانستان به میزان 5 هزار تن و قیمت پایه هر تن 485 دلار با هدف صادرات در بورس انرژی عرضه می‌شود.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی استقبال کم‌نظیری از عرضه فرآورده‌های خود در بورس انرژی با هدف صادرات داشته است و امید می رود با تداوم عرضه ها ، سایر فرآورده های نفتی و پالایشی نیز در این بازار به طور گسترده عرضه شود.
می توان گفت بورس انرژی به عنوان یک بازار متشکل و تحت نظارت فرصت خوبی برای سایر فعالان انرژی بویژه توانیر و نیروگاه های برق و همچنین فعالان صنعت ذغال سنگ تلقی می شود تا ضمن افزایش تاب آوری اقتصاد ایران از تهدید ها فرصت بسازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار