زنان به ورزشگاه می‌روند، همانگونه که به دانشگاه و سرکار رفتند

تهران (پانا) - زمانی درس خواندن و مدرسه رفتن برای دختران عملی زشت و قبیح بود اما حالا بیشتر کرسی‌های دانشگاه‌ها در اختیار دختران این سرزمین است. امروز می‌بینیم بسیاری از مجری‌های تلویزیون در زمینه‌های مختلف، بانوان هستند و کسی هم به آنها اعتراض نمی‌کند. همانطور که بسیاری از اداره‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی پذیرای زنان هستند.

کد مطلب: ۹۴۳۵۱۸
لینک کوتاه کپی شد
زنان به ورزشگاه می‌روند، همانگونه که به دانشگاه و سرکار رفتند

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: فیفا تصمیم‌اش را گرفته، زنان ایرانی باید به ورزشگاه بروند. گفته می‌شود حتی اینفانتینو رییس فیفا به مسؤولان فدراسیون گفته است که سر مسئله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها، فوتبال ایران را تعلیق می‌کند.

چه بخواهیم چه نخواهیم به زودی پای زنان ایرانی به ورزشگاه‌ها باز می‌شود، درست مانند ورود آنها به عرصه‌های مختلف اجتماعی، ورزشی، فرهنگی و سیاسی.

محمد هاشمی رییس سابق صداوسیما در گفت‌وگویی که سال‌های پیش از او منتشر شد گفته بود:« به ما فشار می‌آوردند چرا تا وقتی مردان هستند از زنان برای گویندگی خبر استفاده می‌کنید؟ مثلا فشار می‌آوردند که ما از خانم مریم ریاضی که از گوینده‌های خبر قبل از انقلاب بود و بسیار هم گوینده‌ای قوی و مسلط بود، استفاده نکنیم. تماس‌های فراوانی می‌گرفتند که باید مردان خبر بخوانند. تلفن باران شده بودیم.»

شاید امروز باور این معنا کمی سخت باشد اما زمانی در ایران برخی به اخبار گویی توسط زنان اعتراض داشتند. این افراد بر این باور بودند که تا مردان هستند چه احتیاجی است که زنان پشت تریبون قرار بگیرند و اخبار بگویند.

امروز می‌بینیم بسیاری از مجری‌های تلویزیون در زمینه‌های مختلف، بانوان هستند و کسی هم به آنها اعتراض نمی‌کند. همانطور که بسیاری از اداره‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی پذیرای زنان هستند.

زمانی درس خواندن و مدرسه رفتن برای دختران عملی زشت و قبیح بود اما حالا بیشتر کرسی‌های دانشگاه‌ها در اختیار دختران این سرزمین است.

جامعه ایران حالا بعد از حدود 40 سال شاهد حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف است. دختران بسیاری به دانشگاه می‌روند تا به واسطه تحصیلات وارد بازار کار شوند.

حضور اجتماعی زنان در این دوران اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست.

چنین تجربه‌هایی را داریم و هنوز به دنبال این هستیم که راه ورود زنان به ورزشگاه‌ها را بگیریم. درست مثل اینکه روزی مخالف ویدیو بودیم و امروز شاهد این هستیم که کوچک‌ترین اعضای این جامعه توانایی کار با موبایل‌های هوشمند را دارند.

تصور کنید چهل سال از امروز گذشته است. وزیر ورزش یا وزیر ارشاد امروز ایران یا رییس صداوسیما مصاحبه‌ای مانند گفت‌وگوی محمد هاشمی انجام دهند. تصور کنید در آن گفت‌وگو آنها بگویند زمانی اجازه داده نمی‌شد زنان به ورزشگاه بروند. یا رییس صداوسیما بگوید ما مجبور بودیم به خاطر پوشش زنان، بسیاری از مسابقات ورزشی را سانسور کنیم یا اجازه ندهیم زنان به روی سن بروند یا ما نمی‌توانستیم ساز را نشان دهیم. خنده دار نیست؟

چه بهتر که از این خاطرات درس بگیریم و از آن استفاده کنیم. جامعه ایران در حال تغییر است. روزی زنان نباید اخبار می‌گفتند و یا در اجتماع حضور فعالی می‌داشتند و امروز زنان نقش پررنگی در چرخه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار