سید محمود حسینی

تعهد به مبارزه با فساد

مساله فساد امری جناحی یا گروهی نیست. همه افراد با هر گرایشی می‌توانند در معرض فساد قرار گیرند و هر سازمان یا نهادی می‌تواند دچار فساد شود و این امر موضوعی گروهی یا فردی نیست. همین شمولیت باعث شده که مبارزه با فساد نیز امری فراجناحی و فارغ از جریان‌ها، گروه‌ها و احزاب سیاسی باشد و نمی‌توان مبارزه با فساد را در قالب دسته‌بندی‌های سیاسی قرار داد.

کد مطلب: ۹۴۳۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

همین امر باعث شد که ما جمعیتی مردم‌نهاد تشکیل دهیم که کارکرد اصلی و محدوده فعالیت‌هایش مبارزه با فساد باشد. در همین راستا «جمعیت هم‌اندیشان دادخواه»، پنجم مرداد ماه با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس، شورای شهر و برخی چهره‌های سیاسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی اعلام موجودیت کرد.

«جمعیت هم‌اندیشی دادخواه» به عنوان جمعیتی مردم‌نهاد با مجموعه‌ای از اعضای هیات موسس، هیات‌مدیره، بازرسان و خزانه‌دار در قالب یک هیات 9 نفره گرد هم تصمیم دارد که با تاکید بر نگاهی فراجناحی به مساله فساد پرداخته و در زمینه مبارزه با فساد فعالیت کند. چه آنکه در اساسنامه این انجمن مردم نهاد نیز تاکید شده که جهد خود را متعهد به مبارزه با فساد در چارچوب قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی دانسته و این موسسه برای مبارزه با فساد به ابزارهای غیرقانونی مانند نشر مطالب بدون اخذ مجوز مبادرت نخواهد کرد. ما همان طور که در اساسنامه آورده‌ایم بر این باوریم که جلب مشارکت مردمی و نقش‌آفرینی انجمن‌های صنفی می‌تواند در مقابله با فساد موثر باشد. این موسسه و اعضای آن متعهدند که با فساد در همه اشکال مبارزه کنند و در برابر انواع رایزنی‌های ناروا، تطمیع و تهدید در مسیر فساد ستیزی و آگاهی افزایی درباره علل و مصادیق فساد سکوت نکرده و منفعل نخواهیم بود.

همچنین اعضای جهد متعهدند که در مسیر فسادستیزی و افشای مصادیق فساد و رویه‌های فسادپرور با نگرشی یکسان به همه جریا‌ن‌های سیاسی نگاه کنند و برخورد گزینشی را از اقدامات خود کنار بگذارند. طبیعی است که جمعیت هم‌اندیشان دادخواه در حوزه کاری مبارزه با فساد با شیوه‌ها و راهبردهایی که دارد به دنبال رصد اجرای قوانین و رصد شفافیت در اطلاعات است به منظور مقابله و پیشگیری از فساد است. در این مسیر از طرقی چون شفاف‌سازی، جلوگیری از سوءاستفاده و بهره‌گیری‌ها یا رانت‌های اطلاعاتی اقدام خواهیم کرد. همچنین در این راستا با سایر سازمان‌های مردم نهاد با ماهیت ضد فسادی که بدون شائبه و صادقانه با این امر مبارزه می‌کنند، همکاری خواهیم کرد. البته که هنوز در جامعه ما نهادهای زیادی برای مقابله با فساد تشکیل نشده و یکی از این سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته، سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت از سوی آقای احمد توکلی راه‌اندازی شده است که ما نیز در چارچوب اصول و اهداف‌مان بنای تعامل و همکاری با این سازمان و همه سازمان‌هایی که علیه فساد اقدام می‌کنند، داریم.

منبع: روزنامه اعتماد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار