قصه گویی، ابزاری فاخر برای رشد تفکر و خلاقیت است

شیراز (پانا) - مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان فارس هدف کلی از برگزاری جشنواره قصه گویی را توسعه و ترویج فرهنگ قصه گویی برشمرد و فراهم کردن زمینه ای برای ایجاد و انتقال تجربه  را نیز از دیگر اهداف این جشنواره دانست.

کد مطلب: ۹۴۳۱۲۸
لینک کوتاه کپی شد
قصه گویی، ابزاری فاخر برای رشد تفکر و خلاقیت است

زهرا افتخاری موفقیت در فرایند تعلیم و تربیت را یکی از قدرت‌های قصه‌گویی عنوان کرد و گفت: این جشنواره در گروه‌های دختران و پسران، زنان و مردان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار می‌شود که گروه نوجوانان دختران و پسران تا مرحله استانی و دیگر گروه‌ها تا مرحله بین‌المللی ادامه دارند.

در این جشنواره مفاهیم دوستی، عشق، ارتباط با دیگران و دیگر مهارت‌های زندگی که از ذهنیت نویسنده به شنوندگان انتقال پیدا می‌کند، درحال ترویج است.

شعار امسال جشنواره قصه‌گویی با عنوان "آینده ساختنی است" به این معناست که آینده چیزی نیست که با آن مواجه شویم بلکه با برنامه‌ریزی باید آن را بسازیم.

افتخاری هدف اصلی جشنواره را انتقال میراث فرهنگی به نسل جدید بیان کرد و از دعوت اساتید بنام تئاتر و هنرهای نمایشی به کانون پرورشی فکری برای بجا آوردن متون کهن و قصه‌های قدیمی ایرانی خبر داد.

به گفته‌ی او تعداد قصه‌گو‌های شرکت‌کننده سال قبل در بخش های نوسانی و ملی و منطقه ای را 790 نفر برشمرد و برای امسال از شرکت 200الی 300 نفر تا کنون خبر داد.

مدیر کل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان فارس آخرین و مهمترین هدف خود را قدم برداشتن به روش علمی و مشارکت مردم در ترویج فرهنگ قصه گویی دانست و افزود: سال های قبل قصه‌گو های ما در بازار و بیمارستان و مترو‌ها در مکانی کاملا عمومی برای مردم قصه گویی کردند.

افتخاری رویکرد و دستاورد جشنواره را آموزش مهارت های زندگی دانست و در ادامه گفت: اثر گذاری فرهنگی قصه باید بر اساس نیاز مخاطب باشد که شرکت کنندگان می‌توانند با استفاده از ابزار نیز قصه گویی کنند.

افتخاری گفت: شرکت کنندگان در مرحله کتابخانه ای که در مراکز کانون پرورش فکری برگزار می‌شود به مرحله منطقه ای راه پیدا می‌کنند.

وی از تشکیل دبیرخانه از 2 ماه قبل برای نظارت بر فرایند اجرایی این جشنواره خبر داد و افزود: در بحث داوری که با شعار جشنواره همراه است، امسال بخشی اضافه شده که داوران در گروه دختران و پسران نوجوان ازبین بین خودشان کسانی که تجربه قصه‌گویی دارند انتخاب می‌شود. در بخش استانی نیز 3 نفر صاحب نظر و دارای اثر در حوزه قصه گویی تا هفته دیگر انتخاب خواهد شد.

افتخاری بخش های جشنواره را شامل قصه گویی صحنه ای، قصه 90 ثانیه ای(قصه زندگی و خاطرات) و مقاله نویسی علمی برشمرد و افزود: محور مقالات در رابطه با قصه و پرورش فکر، روش ها و رویکرد قصه گویی، قصه گویی و سلامت جسمی و روحی، قصه گویی و ارتباط فرامرزی، قصه گویی و رویکرد های نقلی و ادبی، قصه گویی و انواع هوش و غیره است.

افتخاری در ادامه افزود: محور موضوعی جشنواره در رابطه با " قصه زندگی من" عنوان شده است که این قصه می‌تواند حکایتی از زندگی روزانه، خاطرات مدرسه و محل کار و هرآنچه که بتواند به ساختن آینده کودکان و نوجوانان کمک کند و در شان فرهنگ ایران اسلامی باشد.

بعد از مرحله استانی هر استان باید 5 قصه گو به مرحله ملی معرفی کند که امسال استان فارس میزبان منطقه 3 است که استان‌های اصفهان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان در گروه ما قرار دارند.

مدیرکل کانون پرورشی فکری فارس مهلت آثار در بخش قصه گویی 90 ثانیه را تا 10 مهر، مقالات تا 30 مهر و قصه گویی صحنه ای را تا 17 شهریور اعلام کرد که این جشنواره تا شب یلدا به پایان خواهد رسید.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری فارس و ناظر جشنواره منطقه 3 به این باور بود که قصه گویی ابزاری فاخر برای رشد و تعالی کودک و نوجوان می‌تواند باشد که این جشنواره در همین راستا برگزار شده است.

سعیدرضا کامرانی افزود: در 22 سال گذشته که این جشنواره در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد باعث شد که رشد عاطفی، هیجانی، روحی و فکری کودک و نوجوان صورت گیرد و موجب موفقیت در آینده آنها نیز شود.

کامرانی با این دید که کودکانی که با قصه عجین هستند رشد فکری و پیشرفت درسی بیشتری داشتند ادامه داد:قصه ابزار گرانبهایی برای تمام سنین است که حتی بیش از نصف قرآن کریم داستان است و خداوند متعال با زبان قصه و داستان مارا هدایت می‌کند.

او در آخر با توجه به شعار امسال جشنواره گفت: نگاه ویژه‌ی جشنواره به تمرین مهارت های زندگی است و با این تفکر که قصه بگوییم تا کودکانمان بیدار شوند نه که به خواب بروند باید این فرهنگ را بجا بیاوریم.

خبرنگار:ریحانه قاسمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار