پوند در سرازیری سقوط

تهران (پانا) - همزمان با اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حمایت از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا، ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۲۸ ماه گذشته رسید.

کد مطلب: ۹۴۳۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد
پوند در سرازیری سقوط

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی به نقل از یورونیوز، جانسون با انتقاد از مخالفت اتحادیه اروپا با مذاکره مجدد با بریتانیا، ضمن متهم کردن این اتحادیه به یک‌دندگی، تاکید کرد که کشورش راهی جز خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نخواهد داشت.

بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد و بازارهای جهان را با شوک مواجه خواهد کرد، اقتصاد بریتانیا را نیز وارد دوره‌ای از رکود می‌کند و لندن نیز جایگاه خود را به عنوان مرکز مالی اروپا از دست خواهد داد.

در چنین وضعی در معاملات روز دوشنبه بازارهای مالی جهان، هر پوند با ۱.۲۴ درصد افت در برابر ۱.۲۲۳۸ دلار آمریکا مبادله شد. این نرخ روز برگزاری رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۵ بود.

نرخ برابری پوند در برابر دلار آمریکا تنها از سه‌شنبه گذشته تاکنون و در پی انتخاب نخست وزیر جدید بریتانیا ۰.۰۲ درصد تضعیف شده است. آقای جانسون امیدوار است تا با تهدید به خروج بدون توافق بتواند قدرت‌های اصلی اتحادیه اروپا یعنی فرانسه و آلمان را به موافقت با برگزاری دور تازه مذاکرات با بریتانیا وادار کند.

ژان کلود یونکر، رییس کمیسیون اروپا نیز هفته گذشته به بوریس جانسون گوشزد کرد که توافق جدایی که پیش از این با ترزا می، نخست وزیر سابق بریتانیا به دست آمده بهترین راه کنار آمدن با اتحادیه اروپا بر سر مسئله برکسیت است. مطابق این توافق، بریتانیا باید تا ۳۱ اکتبر روند خروج از اتحادیه اروپا را کاملا نهایی کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار