معاون وزیر کشور:

پارک سلامت روان الگویی قابل تعمیم در کشور است

شیراز(پانا)-معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور اقدامات انجام شده در پارک سلامت روان شیراز را الگویی قابل تسری در کشور دانست.

کد مطلب: ۹۴۲۹۷۰
لینک کوتاه کپی شد
پارک سلامت روان الگویی قابل تعمیم در کشور است

به گزارش ایسنا،تقی رستم‌ وندی در بازدید از پارک سلامت و روان شیراز، این اقدام را یک تجربه مثبت و موثر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی توصیف و گفت: یکی از نقاط ضعف ما در خفا ماندن چنین اقداماتی است.

رستم‌‌وندی با اشاره به لزوم انعکاس رسانه‌ای چنین فعالیت‌هایی، نقش سازمان امور اجتماعی را نقشی حمایتی از مرکز سلامت روان شیراز اعلام و خاطرنشان کرد: برای گسترش این الگو تلاش خواهیم کرد تا هر چه سریع تر این پارک مورد بهره‌برداری قرار گیرد .

او گفت: روش‌های مورد استفاده در پارک سلامت روان شیراز برای کاهش یا رفع آسیب‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان یک روش جدید در دیگر استان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل و موسس پارک سلامت روان شیراز نیز آسیب‌های اجتماعی را از مهمترین دغدغه‌های روز تمام مسئولان اعلام و اضافه کرد: پارک سلامت روان شیراز بزرگترین مرکز روانشناختی ایران و احتمالا جهان تلاش کرده با مداخله در این بخش، باری از دوش نظام بردارد.

بهمن حاجات‌نیا گفت: این پارک نه تنها کوششی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و روان‌شناختی کشور، بلکه تلاشی برای توسعه رویکردهای پیشگیرانه و پژوهشی در این موضوع و بومی سازی دانش روانشناسی است.

حاجات‌نیا با اشاره به سه عامل اصلی مرگ در ایران از نگاه وزارت بهداشت، تاکید کرد که پدیده‌ها و اختلالات روانی موثر در بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان یا تصادفات جاده‌ای نادیده گرفته شده است.

او با بیان اینکه به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور دست کم یک چهارم جمعیت ایران به حداقل یک اختلال روانی مبتلا هستند، گفت: عددی چشمگیر که مبارزه با آن جز با مداخله سریع متخصصان روان‌شناسی امکان‌پذیر نیست ولی متاسفانه این مهم هر چه بیشتر نادیده گرفته شده است .

مدیر عامل و موسس پارک سلامت روان شیراز تفکر زمینه‌ای برای برنامه‌ریزی و شکل‌گیری پارک سلامت روان را مباحث گفته شده اعلام و خاطرنشان کرد که این نخستن پارک سلامت ایران به شمار می‌رود که در زمینی به مساحت 33 هکتار در شیراز راه‌اندازی شده است.

حاجات نیا با اشاره به اینکه در این پارک، پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی و آسیب دیدگان آن توامان دنبال میشود، اشتغال را از رویکردهای این پارک اعلام و اضافه کرد: این مرکز هم اکنون با ۱۱۰ نیروی متخصص در حال فعالیت است و با تکمیل زیرساخت ها، شمار نیروهای آن به بالغ بر ۴۵۰ نفر می رسد و هم اکنون نیز بالغ بر ۷۵۰ توانخواه را به صورت شبانه روزی زیر پوشش دارد .

او با بیان اینکه این پارک نه تنها تلاش می کند خدمات روان شناختی گسترده‌ای به مردم عادی و بیماران ارایه کند بلکه در پی این است که با توسعه دانش روان‌شناسی و بومی‌سازی آن، گامی بنیادین در سلامت روان آحاد جامعه بردارد و به سهم خود از آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و انتظامی بکاهد .

مدیر عامل و موسس پارک سلامت روان شیراز با اشاره به رویکرد علمی حاکم بر پارک سلامت روان، رویکرد درمان سیستمی است، افزود: از این رو تلاش می شود با کنار هم گذاشتن همه عوامل موثر و کارا نظام های زیستی، روان شناختی و اجتماعی و حتی معنوی، زمینه ای فراهم کند تا نه تنها توانخواهان این مجموعه از سلامت روان شناختی مناسبی بهره مند گردند، بلکه این پارک مدعی است می توان با استفاده از تجربه های به دست آمده و به کارگیری آنها در سطحی کلان تر نسبت به بهبود وضع موجود کمک کند .

حاجات‌نیا راه اندازی اولین پارک موزه مشاهیر روانشناسی جهان را از برنامه های آتی اعلام کرد.

ناگفته نماند که از نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، معلولان ذهنی دختر و پسر و معتادان متجاهر در بخش‌های مختلف و مجزای این مرکز نگهداری و درمان میشوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار