در برنامه "فرصت برابر" شبکه آموزش سیما تاکید شد؛

سرپرست وزارت آموزش و پرورش: نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف باید به یک نظام فرهنگی و تربیتی تبدیل شود + ویدئو

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر اجرای برنامه‌های سند تحول بنیادین تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۴۲۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش: نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف باید به یک نظام فرهنگی و تربیتی تبدیل شود + ویدئو

سیدجواد حسینی، امشب در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش سیما درباره نگاه وی به موضوع آموزش و پرورش گفت: من و مجموعه وزارت‌خانه یا فراوزارت‌خانه امروز جهت‌گیری‌‌های‌مان درباره تعلیم و تربیت روشن است. تعداد دانش‌آموزان ما در یک دوره ۱۹ میلیون نفر بود و اکنون به ۲۳ میلیون نفر رسیده است، امکانات وزارت آموزش و پرورش دو سه برابر شده است. امروز نیروهای تازه نفس و ماهری با شایستگی منشی و روشی و بینشی از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهیدرجایی وارد آموزش و پرورش می‌شوند. اما آنچه که آموزش و پرورش دارد و به آن افتخار می‌کند، سندی به نام سند تحول بنیادین است که دارای چند جوهره اصلی است.

او ادامه داد: یکی از جوهره‌ها اصلی آن است که دانش‌آموز، چندساحتی تربیت شود. هیچ وزارت‌خانه‌ای مانند آموزش و پرورش چنین فرصتی مانند این سند در اختیار ندارد و بنابراین تعلیم و تربیت باید به سمت رشد دانش‌آموزان در همه ساحت‌ها پیش برود. باید بپذیریم بخشی از نارسایی‌ها هنوز در آموزش و پرورش هست و ما هنوز آز آن‌ها رنج می‌بریم. ما باید از دانش‌آموزی صرف فاصله بگیریم و به سمت کنش‌آموزی هم پیش برویم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: هویت ترکیبی ایرانی اسلامی جوهره دیگر مهم در سند تحول بنیادین است. امروز در سند تحول بنیادین هویت دینی در کنار هویت ملی و محلی و بین‌المللی هدایت شده است. جوهره سوم سند چرخش‌های بنیادین در آموزش و پرورش است. نظام تعلیم و تربیت از یک نظام آموزشی صرف باید به یک نظام فرهنگی و تربیتی تبدیل شود.

به گفته سیدجواد حسینی این چرخش‌ها در قالب ۱۳۱ راهکار در سند ارائه شده است که آموزش و پرورش این راهکارها را در قالب خرده نظام تهیه کرده و اکنون ۶۷۰ برنامه در قالب سند تهیه شده است. او افزود: گفته‌ایم بعد از بررسی برنامه‌ها آن‌ها را به داخل مدارس ببرند. معتقدیم اگر در مدرسه اتفاقی نیافتد، همه کارهای ما در ستاد نتیجه‌ای نخواهد داشت.

حسینی به موضوع مهارت‌آموزی و مهارت‌محوری در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو است، یکی از آن‌ها آموزش‌محور بودن صرف است. نه در نظام آموزشی کشورمان، بلکه بحث مهارت یکی از انتقادها در همه نظام‌های آموزشی در دنیا است. یکی از مطالبات رهبری، ریاست جمهوری و مردم هم همین موضوع است که در کنار آموزش‌های نظری، دانش‌آموز تا پایان فارغ‌التحصیلی یک مهارت هم یاد بگیرد و یادگیری این مهارت یکی از هدف‌گذاری‌های ما است. برای تحقق این مهم از چند جنبه ورود کرده‌ایم، اول اینکه باید آموزه‌ها و محتوای آموزشی طوری باشد که به سمت مهارت سوق داده شود.

هدف‌گذاری تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی تا ۵۰ درصد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون ۲۰۰ رشته مهارتی داریم که بیش از ۹۷۰ هزار دانش‌آموز در آنها درس می‌خوانند، بنابراین باید آن‌ها را به سمت بازار کار سوق دهیم. طرح توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی و هدایت تحصیلی هم در همین راستا است. اکنون ۳۴ درصد دانش‌آموزان فنی حرفه‌ای و کاردانش هستند و هدف گذاری ما این است که به ۵۰ درصد برسند.

دو نظام جامع توسعه مهارت‌های فنی حرفه‌ای و کارآفرینی تدوین می‌شود

او از آغاز فعالیت خیرین مدرسه‌یار از اول مهر امسال در مدارس خبر داد و گفت: کار این خیرین کمک‌های خرد است. روز گذشته هم مجمع خیرین توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای شکل گرفت. همچنین نظام جامع توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و نظام جامع کارآفرینی را در دست تدوین داریم و بحث مهارت را در قالب این‌ها دنبال خواهیم کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش دو هفته آینده به سیستان و بلوچستان می‌رود

او به موضوع عدالت آموزشی و معیشت معلمان هم اشاره کرد و گفت: دو روح حاکم بر سند تحول بنیادین عدالت آموزشی و دیگری ارتقای کیفیت آموزشی است. یکی از انتقادها به نظام‌های آموزشی این است که باید ساده‌ترین راه برای تحرکات اجتماعی باشند. این یک بحث جهانی است، یکی از نکات تحول بنیادین این است که آموزش و پرورش باید یک راه ساده و ارزان برای همه مردم باشد تا به دانایی و سایر کارهایشان برسند. برای این کار باید فعالیت‌های زیادی انجام شود. در حوزه فضا و تجهیزات به مناطق محروم خواهیم پرداخت. سرانه فضاهای آموزشی در سیستان و بلوچستان پایین است و دو هفته آینده به آنجا خواهیم رفت.

۳۰ درصد دانش‌آموزان در مناطق محروم تحصیل می‌کنند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش امضای تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات را یادآوری کرد و گفت: این تفاهم‌نامه‌ در راستای عدالت آموزشی است. براساس این توافق در طول برنامه ششم توسعه قرار است تمام مدارس شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، هوشمند شوند

حسینی از تحصیل ۳۰ درصد دانش‌آموزان در مناطق محروم خبر داد و گفت: من طرح مدارس لازم‌التوجه و دانش‌آموزان لازم‌التوجه، مناطق لازم‌التوجه و استان‌های لازم‌التوجه را مطرح کرده‌ام که همه این‌ها با رویکرد عدالت‌محوری است.

اول مهر هیچ کلاس بدون معلم و هیچ دانش‌آموز بدون کلاسی نخواهیم داشت

ساماندهی نیروی انسانی هم از دیگر موضوعاتی بود که سیدجواد حسینی درباره آن اینگونه توضیح داد: برای اول مهر، ۲۵ هزار دانش‌آموز به دانشگاه فرهنگیان خواهند رفت تا معلم آموزش و پرورش شوند و رویکرد ما تقسیم این افراد بین همین مناطق محروم است. ۲ هزار نیروی دانشگاه فرهنگیان را به صورت ویژه به استان سیستان و بلوچستان داده‌ایم که با نگاه عدالت آموزشی است. حدود ۱۰ تا ۱۳ هزار نفر هم از نیروهای حق‌التدریس و نهضتی‌ها و ... جذب خواهیم کرد. ۲۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان هم اول مهر وارد آموزش و پرورش می‌شوند. در مقابل اول مهر ۶۰ هزار نفر هم بازنشسته می‌شوند اما قول می‌دهم در ابتدای مهر هیچ دانش‌آموز بدون کلاس و هیچ کلاس بدون معلمی نخواهیم داشت.

تنوع مدارس کاهش می‌یابد

او به موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس هم اشاره کرد و ادامه داد: نگرانی والدین از ثبت‌نام بچه‌ها در مدارس یک حق است. ما ۲۴ نوع مدرسه داریم و یکی از طرح‌های من این است که این نوع تنوع را کم کنیم. اکنون براساس شاخص‌هایی، ثبت‌نام‌های مدارس باید انجام شود. ثبت‌نام سه رویکرد اصلی دارد، اول اینکه افراد در مناطق خود ثبت‌نام شوند. دوم اینکه مدارس دولتی برای ثبت‌نام وجهی از والدین نگیرند و سوم اینکه مدارس غیردولتی و ... هم باید در قالب الگوی تعیین شده، شهریه دریافت کنند. ما ۱۰ هزار کارگروه به مناطق و مدارس برای نظارت فرستاده‌ایم و تاکنون ۳۹۰۰ شکایت داشته‌ایم، که همه این‌ها را در وزارت آموزش و پرورش، پیگیری می‌‌کنیم تا به حداقل برسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار