در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش

سیدجواد حسینی: تعلیم و تربیت بی‌قواره کنکورگرایی، کلاس‌گرایی و نمره‌محوری را به‌دنبال دارد

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد سند تحول در مدارس باید به صورت متوازن اجرا شود، چرا که یکی از مشکلات آموزش و پروزرش تعلیم و تربیت بی‌قواره و تحت تاثیر مدرک‌گرایی و کنکورگرایی و کلاس‌گرایی است.

کد مطلب: ۹۴۲۸۷۱
لینک کوتاه کپی شد
سیدجواد حسینی: تعلیم و تربیت بی‌قواره کنکورگرایی، کلاس‌گرایی و نمره‌محوری را به‌دنبال دارد

سیدجواد حسینی در نشست تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۸ وزارت آموزش و پرورش گفت: «یکی از کلیدی‌ترین برنامه‌های ما مدرسه‌محوری است. حتما بر روی این موضوع به‌طور ویژه متمرکز می‌شویم و طرف حداکثر یک‌ماه آینده طرحی را تدوین می‌کنیم که به تصویب شورای‌عالی اداری برسد تا مدرسه‌محوری را با چند ممیزه به تصویب برسانیم.»

او افزود: «در ممیزه اول به‌دنبال این هستیم که اگر معتقدیم مدرسه کانون اصلی تحول است و باید بتواند اهداف متعالی را محقق کند و سلف سرویس اندیشه شود، معلم مربی اندیشه، تفکر، نوآوری و خلاقیت برای دانش‌آموزان باشد و یکی از مشکلات مهم تعلیم و تربیت یعنی فاصله عمیق ستاد و صف را کم کنیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «در یک ماه گذشته دو مصوبه در هیئت وزیران داشتیم یک مورد آیین نامه مدارس غیردولتی بود و یک مورد دیگر دیروز در هیئت دولت مطرح و تصویب شد که آیین نامه بند د ماده ۹ قانون برنامه و بودجه برای تسریع در تبدیل به احسن کردن منابع و املاک آموزش و پرورش بود.»

حسینی گفت: «لایه‌های چندگانه مدیریتی به ‌عنوان یک آسیب وجود دارد که باید برای رفع آن تلاش کنیم. در مدرسه که کانون اصلی تحول است مدیر مدرسه کلید اصلی تحول نامیده می‌شود و باید ارتقای مدیریت مدرسه محقق شود.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «وقتی در مدرسه انتخاب مدیر از سوی معلمان هدف‌گذاری شود، مدیر قدرت خلق ثروت و مصرف کردن منابع مالی برای تشویق و تنبیه را دارد. معتقدم برای تحقق سند تحول بنیادین نیاز به منابع داریم و چهار مسیر تامین منبع وجود دارد. یکی از این منابع این است که باید سهم خود را از بودجه کشوری افزایش دهیم. راه دیگر لایه نهادی است و باید عوامل برون‌سازمانی آموزش و پرورش را برای تحقق سند تحول جذب کنیم. لذا توسعه مشارکت در تمام ابعاد یک هدف راهبردی است.»

حسینی گفت: «طراحی لایحه نظام‌نامه مشارکت آموزش و پرورش با سایر وزازتخانه‌ها و دستگاه‌های عمومی یک راه تامین منابع است.»

او راه سوم تامین منابع را مدیریت بر منابع و مصارف دانست و گفت: «اکنون ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت از دوره ابتدایی تا دوازدهم داریم که ۸ هزار ساعت لازم است. این کار ذهن بچه‌ها را خسته می‌کند‌.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «راه چهارم تامین منابع آزادسازی ظرفیت‌های درونی آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش یک لشکر اقتصادی بززگ اما نهفته و بالقوه است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «مثلا در مشهد یک بافت ۳۷۰ هکتاری داریم که تجاری شده و ۲۹ مدرسه آنجا داریم. در این منطقه ارزش افزاترین املاک کشور وجود دارد که می‌توان آن را تبدیل به احسن کرد و به فکرم رسید برای هر استانی یک مرکز اقامتی سهام محور دایر کنیم و ۳۱ هتل اقامتی بسازیم. گیر این طرح این است که واگذاری اموال دولتی به کارمندان دولت شرایطی دارد که آن هم دو خط لایحه می‌خواهد که باید بنویسیم.»

او افزود: «صندوق ذخیره فرهنگیان اکنون به آرامش رسیده است و سال گذشته ۶۲۰ میلیارد سود و امسال ۵۰ درصد افزایش سود داشته است. این صندوق سود خود را تا سال ۱۴۰۱ به ۵ هزار میلیارد می‌رساند. سهام بسیاری از این دارایی‌ها باید به معلمان واگذار شود. همچنین وقتی دارایی خریده می‌شود سهم ارزش‌افزوده آن باید برای معلمان شود. این یک ظرفیت درون آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «طرح ساماندهی مدارس را کلید زده‌ایم. چه کسی گفته ۲۴ نوع مدرسه داشته باشیم؟ خواستم این مورد کارشناسی شود. به عنوان مثال مدرسه‌ای در حاشیه میدان ولی عصر(عج) داریم که در بهترین نقطه تجاری است و اگر آن را بفروشیم و در نقطه‌ای دیگر مدرسه دایر کنیم، ارزش افزوده بالایی خواهد داشت.»

حسینی گفت: «باید مدارس بزرگ را بسازیم زیرا این مدارس امکان تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی را فراهم می‌کنند و امکان تحقق سند در کالبد مدرسه صورت می‌گیرد.»

او به سندتحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «منظور از معلم تمام وقت در سند تحول این است که معلم n ساعت تدریس موظفی داشته باشد و سپس در اوقات دیگر به پژوهش و مطالعه بپردازد. این مفهوم از معلم تمام وقت صحیح است اما در عین حال از مفهوم و طرح امروزی معلم تمام وقت هم دفاع میکنیم.»

او ادامه داد: « 68 هزار نیرو در مهر امسال از سیستم خارج می‌شوند و 20 هزار نیرو از طرق مختلف از دانشگاه فرهنگیان میگیریم، 48 هزار نیروی دیگر را چه طور باید تامین کنیم؟.»

حسینی افزود: «در طرح معلم تمام وقت هم 500 تا 700 هزار تومان به حقوق معلم افزوده می‌شود و هم بخشی از کمبود نیرو را جبران میکند و احتمالا تعداد ثبت نام کنندگان در این طرح تا شهریور به رقم 100 هزار برسد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «امیدوار هستم با همکاری هم برای تحقق سند تحول بنیادین منابعی خلق کنیم که امکان کیفیت‌بخشی به تعلیم و تربیت را فراهم کند. سند تحول بنیادین باید به‌عنوان یک چارچوب راهبری و نقشه اصلی نظام تعلیم و تربیت باشد.»

او ادامه داد: «مفاهیم سند تحول باید تعریف نظری و عملیاتی، تبدیل به برنامه برای اجرا و پایش شوند. اکنون شش خرده نظام به ۶۷۰ برنامه تبدیل شده است که با رویکرد تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی و اهداف دوره‌های چهارگانه تعلیم و تربیت به استان‌ها رفته است.»

حسینی به کیفیت مدرسه اشاره و اظهار امیدواری کرد شاهد مدرسه‌ای مانا نه میرا، کیفی نه کمی، پویا نه راکد، تحول‌خواه و نوآور نه غیرنوآور و سلف سرویس تولید اندیشه باشیم.

او افزود: «تلاش داریم سند تحول را وارد مدرسه کنیم. این سند باید متوازن اجرا شود. یکی از مشکلات ما تعلیم و تربیت بی‌قواره است که کنکورگرایی، کلاس‌گرایی و نمره‌محوری را به‌دنبال دارد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پایان افزود: «برنامه‌های متعددی برای اول مهر داریم؛ از برنامه‌های درسی تا تامین منابع، مشارکت در مدرسه، چاپ و توزیع کتب درسی و... که در کمیسیون آموزش مجلس در روز گذشته نیز مطرح شد و نمایندگان مخالفتی با آنها نداشتند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار