معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان هشدار داد

ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج»

۱۰۰ درصد ازدواج‌های کودک همسری در آذربایجان شرقی به طلاق منجر شد

تهران (پانا) - معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج» هشدار داد.

کد مطلب: ۹۴۲۸۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ازدواج‌های صوری درپی افزایش «وام ازدواج»

محمدمهدی تندگویان در نشست خبری هفته ازدواج با اشاره به آمار ازدواج در سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۷ در کل کشور تعداد ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج ثبت شده است که از این میزان ۴۸۶ هزار و ۶۶۱ مورد آن در جامعه شهری و ۶۳ هزار و ۹۰۴ مورد در جامعه روستایی است.

وی افزود: همچنین ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ عدد طلاق در کشور ثبت شده است که ۶۴ هزار و ۱۲۴ نفر در جامعه شهری و ۱۱ هزار و ۴۹۰ مورد در جامعه روستایی بوده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به متقاضیان وام ازدواج در سال جاری تاکنون گفت: در چهار ماهه اول امسال تا پایان خردادماه تعداد ۲۳۱ هزار و ۶۶۱ نفر درخواست وام ازدواج کرده‌اند که تعداد ۱۸۲ هزار و ۵۱۱ نفر وام را دریافت کرده‌اند.

وی با اشاره به آمار ازدواج و طلاق در سال ۹۶ نیز تاکید کرد: در سال ۹۶ در کل کشور تعداد ۶۰۵ هزار و ۴۰۴ مورد ازدواج ثبت شده است و ۱۷۶ هزار و ۹۲۴ مورد نیز طلاق به ثبت رسیده است.

افزایش رقم وام کمکی به شکل‌گیری ازدواج نمی‌کند

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ازدواج‌های صوری در پی افزایش وام ازدواج گفت: معتقدم افزایش رقم وام ازدواج کمکی به شکل‌گیری ازدواج نمی‌کند. بانک مرکزی می‌گوید خیلی از زوجین رقم کمتری برای وام می‌خواهند چون باید بتوانند از پس بازپرداخت یک میلیون تومانی بربیایند.

وی افزود: به نظر می‌رسد جامعه نشان می‌دهد که وام ازدواج تاثیری در افزایش میزان ازدواج نداشته است. البته مرکز پژوهش‌های مجلس نیز باید کار پژوهشی در این زمینه انجام دهد و نتایج ان را اعلام کند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در برخی موارد شاهدیم تبلیغ می‌کنند که حاضر به ازدواج صوری هستند با شناسنامه سفید. بنابراین این موارد در کشور تبعات منفی ایجاد می‌کند و در بخش‌هایی از کشور که فقر فرهنگی داریم موجب رونق کودک همسری می‌شود.

۱۰۰ درصد ازدواج‌های کودک همسری در آذربایجان شرقی به طلاق منجر شد

وی گفت: در استان آذربایجان شرقی تقریبا ۱۰۰ درصد ازدواج‌های کودک همسری تبدیل به طلاق شده بود. بنابراین افزایش مشوق‌های ازدواج همچون افزایش رقم وام بیشتر باعث ایجاد آسیب اجتماعی می‌شود و معتقدیم افزایش وام در این کشور دیگر به رونق ام ازدواج کمک نمی‌کند.

تندگویان گفت: معتقدیم آنچه بررونق امر ازدواج کمک می‌کند اشتغال ایمن و مسکن ارزان است. وقتی اشتغال ایمن نیست و ارتقای شغل بر اساس شایسته سالاری نیست و هنوز رعایت نمی‌شود عملا اگر ولم ازدواج بدهیم یا ندهیم کمکی به افزایش ازدواج نمی‌کند. اکنون پرداخت اجاره یک واحد مسکونی هم از توان یک جوان خارج است چه برسد به اینکه جوان بخواهد خانه بخرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اگر این وام تبدیل به ۵۰ میلیون شود نیز تاثیری در افزایش میزان ازدواج نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه کسی با موضوع ازدواج مخالف نیست، گفت: باید شرایط سنی واقعی، تعهدپذیری تعیین شود و بعد تصمیم‌گیری شود. باید واقع بینانه نسبت به وضع اقتصاد نگاه کنیم و سن اشتغال و مباحث مربوط به بلوغ را بررسی کنیم. باید بدانیم که بلوغ جنسی با عقلی متفاوت است و بلوغ اجتماعی با بلوغ جنسی متفاوت است و این موارد باید از هم تفکیک شود. بنابراین باید نظرات ما و سازمان‌هایی که آسیب‌های ازدواج را پایش می‌کنند اخذ شود.

تندگویان درباره تعیین یارانه به عنوان تضمین وام ازدواج نیز گفت: به نظر می‌رسد با توجه به مبلغ بالای اقساط وام ازدواج، جایگزینی یارانه به جای تضمین برای آن ممکن و قابل اجرا نباشد مگر اینکه با مطالبه رسانه‌ها از بانک مرکزی این موضوع اجرا شود.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به مسکن به عنوان یکی از مطالبات اصلی جوانان برای ازدواج گفت: درباره مسکن ارزان، مجمع خیرین ازدواج وجود دارد و ما نیز با توجه به حمایت خیرین و تسهیل شرایط دریافت مجوزها و معافیت‌ها به این موضوع ورود کردیم. یکی از مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، قیمت زمین و افزایش قیمت مصالح است در حالی که اگر همین یک مشکل حل شود، امکان ساخت مسکن ارزان برای جوانان ممکن خواهد بود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه معاونت جوانان به صورت مستقیم متولی ایجاد شغل نیست، گفت: تنها از طریق سازمان‌های مردم نهاد می‌توانیم اقداماتی در این زمینه انجام دهیم که البته در این زمینه به موضوع اشتغال نیز ورود کرده‌ایم و از سال گذشته با هم‌افزایی با صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت به صورت مستقیم ۵ هزار شغل در سراسر کشور ایجاد کرده‌ایم.

40 تا 50 درصد جوانان زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند

تندگویان درباره کاهش ازدواج در بین جوانان نیز گفت: فارغ از همه مشکلات اقتصادی باید گفت که باورها و تعهدپذیری جوانان کاهش یافته و برخی جوانان علیرغم داشتن وضع مالی مناسب زیر بار ازدواج نمی‌روند و می‌توان گفت 40 تا 50 درصد جوانان زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند که این موضوع مشکلات فرهنگی از جمله رواج ازدواج سفید شده است که علت آن تضعیف پایگاه خانواده است و باید نهادهای متولی از جمله آموزش و پرورش برای آن برنامه‌ریزی کنند.

وی بر ضرورت تدوین سر فصل‌هایی مربوط به مهارت‌های زندگی در آموزش و پرورش و تغییر ساختار آموزشی تأکید کرد و گفت: در کنار علم آموزی، مهارت‌آموزی نیز باید انجام شود. در حوزه مهارت آموزی، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح حدود ۴۰ هزار نفر از جوانان در حال مهارت‌آموزی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار