در نشست مطبوعاتی

موسوی: اسم کسانی را که با ظریف در آمریکا دیدار کردند، نمی‌برم چون ممکن است محاکمه شوند

تهران (پانا) - سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از سفر مقامات چینی و هندی به تهران در هفته جاری خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۲۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
موسوی: اسم کسانی را که با ظریف در آمریکا دیدار کردند، نمی‌برم چون ممکن است محاکمه شوند

سید عباس موسوی در جریان نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با بیان اینکه «هفته‌های پرترافیکی را در عرصه دیپلماسی پشت سر گذاشتیم»، اظهار کرد: «با سفر وزیر امور خارجه ایران به نیویورک و آمریکای لاتین که به سنگال ختم شد، تحولاتی قابل توجه رخ داد ولی اجمالا باید گفت که این سفر، سفری بسیار پربار بود و به اهدافی که تعیین شده بود، دست یافتیم.»

او ادامه داد: «همچنین وزیر امور خارجه عمان و‌ نخست‌وزیر عراق به تهران سفر کردند که جمهوری اسلامی این سفرها را در چارچوب روابط دو جانبه با کشورها منطقه می‌داند و در همین مسیر آن‌ها را دنبال می‌کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین بیان کرد: «در هفته جاری نیز برخی مقامات چینی و هندی به تهران سفرهایی را خواهند داشت.»

نمی‌توانیم روی مواضع شفاهی اروپا حساب کنیم

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه درباره نشست روز گذشته که در وین برگزار شد نیز گفت: «تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد که در قالب ملاقات‌های دو جانبه در حاشیه کمیسیون مشترک برجام برگزار‌ می‌شود.»

او ادامه داد: «در نشست روز گذشته نیز طرف‌های اروپایی کمی نسبت به اقدامات اخیر ایران معترض بودند که در مقابل نیز طرف ایرانی نیز به دستیگیری برخی ایرانی‌ها به بهانه تحریم‌های آمریکا به شدت اعتراض کرد. نمایندگان ایران همچنین اقدامی را که انگلیس اخیرا در توقیف نفتکش ایرانی انجام داد، باتوجه به اینکه نقض برجام بوده است، در کمیسیون مطرح کردند.»

او در پاسخ به این سوال که توافق خاصی در این نشست صورت گرفته یا خیر نیز گفت: «توافق خاصی صورت نگرفته است. نشست رو به جلویی برای اجرای تعهدات بوده است، بحث اینستکس مطرح شد که برای جمهوری اسلامی موضوع بزرگی نیست. اما در نهایت تمام این آمد و شدها اگر به نتیجه مقبول نینجامد، جمهوری اسلامی گام سوم را برخواهد داشت.»

موسوی در پاسخ به این سوال که چه تعهداتی در کمیسیون مشترک داده شده است و چه تضمینی برای تحقق آن‌ها از سوی طرف‌های اروپایی وجود دارد نیز بیان کرد: «تضمینی وجود ندارد. نشست رو به جلو بوده است. ایران اعتراض‌های خود را درباره اقدامات فشل اروپا به صراحت اعلام کرد و آنها هم اعتراض‌های خود را مطرح کردند. اگر این مسیر به درستی به سمت جلو حرکت کند منجر به نشست کمیسیون مشترک در سطح وزرا می‌شود. امیدواریم هر اتفاقی که قرار است بیفتد، زودتر عملی شود وگرنه ما نمی‌توانیم خیلی روی مواضع شفاهی اروپایی‌ها حساب کنیم و همچنان در انتظار نتایج ملموس از سوی اروپا برای اجرای تعهداتش هستیم.»

او ادامه داد: «اروپا در حرف زدن کم نمی‌آورد و همواره تعهداتی را می‌پذیرد، این دفعه احساس ما این بود که کمی جدی‌تر هستند ولی ایران نمی‌تواند روی حرف آن‌ها حساب کند. مطالبات ما از آن‌ها جدی است که در نامه رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه اعلام شده است و طرف‌های برجام می‌دانند باید چه کاری انجام دهند.»

اعتراض ایران به توقیف نفتکش خود در کمیسیون مشترک

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران درباره موضوع نفتکش‌ها و بررسی‌های انجام شده در این زمینه در کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: «این موضوع در کمیسیون مشترک از سوی ایران به عنوان نقض برجام مطرح شد و ما اعلام کردیم که توقیف نفتکش ایرانی یک دزدی دریایی است. غیرقانونی است که یک کشور اروپایی که ما تحت تحریم آن‌ها نیستیم به دستور آمریکا کشتی ایرانی را توقیف کند.»

موسوی درباره اظهارات بن علوی نیز اظهار کرد: «جمهوری اسلامی تامین امنیت تنگه هرمز را بر عهده دارد و ما معتقد هستیم که اگر قرار است امنیت آب‌راه‌های بین‌المللی تضمین شود، راهی به جر همکاری کشورهای منطقه وجود ندارد. ریشه تمامی اختلافات در منطقه و خلیج فارس دخالت کشورهای فراسرزمینی است.»

میانجیگری عمان را تایید نمی‌کنیم

او همچنین از همکاری با کشور «دوست و برادر عمان» برای «تامین امنیت خلیج فارس» خبرداد.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه وزیر امور خارجه عمان برای پادرمیانی میان تهران و لندن به ایران امده است یا خیر؟ گفت: «خبرها در این زمینه از طرف ایران و عمان اعلام شده است. طبیعی است که درباره آخرین تحولات از جمله کشتی‌ها در این دیدارها صحبت‌هایی مطرح شده باشد ولی اینکه بن‌علوی برای میانجیگری به ایران آمده باشد را تایید نمی‌کنم.»

او درباره تغییر رویکرد عربستان نیز گفت: «این تغییر را یک گام مثبت می‌دانم که در کاهش تنش‌ها در برخی از موضوعات که یکی از آن‌ها یمن است، اتفاق بیفتد. جمهوری اسلامی به دقت این گام‌ها را پیگیری می‌کند و اقدامات لازم در راستای کاهش تنش‌ها انجام خواهد داد.»

تایید نارضایتی رهبری از اهانت به وزیر امور خارجه

موسوی درباره اظهاراتی که به نقل از رهبری درباره نامه ظریف و پاسخ ایشان در روز گذشته مطرح شده نیز گفت: این نامه را تایید می‌کنم. چنین نامه‌ای از سوی وزیر امور خارجه به رهبری نوشته شد. صدا و سیما زیر مجموعه نهاد رهبری است و اگر گلایه‌ای بود، باید به ایشان گفته می‌شد.»

او تصریح کرد: «عموم مردم دیدند آنچه تلاش می‌شود در این سریال از وزیر امور خارجه نمایش داده شود، یک چهره بی‌عمل و واداده است. آقای ظریف اعلام کردند که اساسا تلویزیون نگاه نمی‌کنند اما اگر قرار است جمهوری اسلامی در منطقه و جهان چنین وزیری داشته باشد که این سریال نشان می‌دهد، شاید ماندن وزیر به لحاظ شرعی جایز نباشد. شاید لازم باشد وزیری حضور داشته باشد که زبان گویای ملت باشد. مقام معظم رهبری هم فرمودند مطلقا راضی نیستند که به مجموعه وزارت امور خارجه و ایشان (ظریف) اهانتی صورت بگیرد بنابراین ما امیدواریم گوش شنوایی باشد.»

ادعای آمریکا درباره حضور ظریف در نیویورک مضحک است

موسوی در ادامه درباره موضوع دیپلمات دستگیر شده ایرانی (اسدی) در اروپا نیز گفت: «پرونده بسیار پیچیده است و وکلا در حال کار بر روی آن هستند ولی ما امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد و ایشان از این وضعیت خارج شوند.»

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه ایران در ادامه درباره فضاسازی آمریکا درباره سفر وزیر امور خارجه این کشور به ایران نیز گفت: «اقدام آنها یک اقدام تدافعی در مقابل اقدامات آقای ظریف در سفر به آمریکاست. یقین داریم آنها دنبال یک توافق جدی نیستند و این اقدام نیز در راستای دیگر اقدامات آمریکا قابل تفسیر است.»

موسوی ادامه داد: «بارها و بارها خبرنگاران ایرانی درخواست مصاحبه (با وزیر امور خارجه آْمریکا) را داشتند ولی این درخواست رد شده است. اما جالب است که آمریکایی‌ها صراحتا می‌گویند که ظریف چرا به آمریکا می‌آید ولی آن‌ها باید بدانند که این سفر، یک سفر دو جانبه به آمریکا نیست و در راستای کارهای بین المللی است و آن‌ها موظف هستند بر اساس توافقات، زمینه سفر را فراهم کنند و اینکه می‌گویند چرا (ظریف) به آمریکا می‌آید، مضحک است.»

موسوی در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره دلیل پیشنهاد ظریف در نیویورک درباره پروتکل الحاقی بیان کرد: «آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که یک چهره اهل گفت‌وگو ار خود و یک چهره جنجالی و به دنبال فرار از گفت‌وگو از ایران نشان دهند. ما اعلام کردیم که گفت‌وگو باید در مسیر عملی باشد و بعد از انجام آن، طرف مقابل به آن پایبند باشد و چنین فضایی از سوی آمریکا نبوده و آنچه مطرح شده در حد تبلیغات سطح پایین است.»

او افزود: «آقای ظریف در نیویورک مطرح کردند که اگر آمریکا می‌خواهد گامی بردارد، بر اساس آنچه در برجام گفته شده، سال ۲۰۲۳ پروتکل الحاقی را به مجلس ببریم و آنها هم طرحی را به کنگره ببرند و تحریم‌ها را لغو کنند. اگر واقعا دنبال گفت‌وگو هستند، این محوری است که به جای ۲۰۲۳ امروز می‌توانیم آن را انجام دهیم. همان‌طور که پیش‌بینی می کردیم این طرح با مخالفت آن‌ها روبه‌رو شد چون اصلا دنبال گفت‌وگو نیستند.»

طرح‌های فرانسوی‌ها چیز جدیدی نبود

موسوی درباره واکنش فرانسه به پیام ایران نیز گفت: «فرانسه در راستای اجرای تعهدات خود در برجام اقداماتی را شروع کرده است که در همان راستا دو مرتبه دستیار رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران آمده است.»

او درباره طرح‌های فرانسوی‌ها نیز اظهار کرد: «طرح‌های آنها خیلی چیز جدید و قابل توجهی نبود و چون جمهوری اسلامی معتقد است نباید پنجره دیپلماسی بسته شود، طرح‌های آن‌ها را بررسی کرد. در همین راستا طرحی هم از سوی عراقچی برای مکرون ارسال شد که آن‌ها نیز در حال بررسی آن هستند. فرانسوی‌ها معتقدند که وضعی که در منطقه وجود دارد، باید اصلاح شود. آن‌ها اعتقاد دارند با برخی پیشنهادها می‌توان فضا را تغییر داد. این سفر نشان داد که جمهوری اسلامی آماده است که هر گونه طرح عملی برای خروج از وضع کنونی را بشنود بنابراین امیدواریم این اوضاع باعث شود خودشان و دیگران را به اجرای قانون ترغیب کنیم.»

موسوی درباره محدودیت‌هایی که علیه دیپلمات‌های ایرانی در آمریکا اعمال شده نیز بیان کرد: «یادداشتی به ما داده شد که خیلی خنده‌دار بود چرا که اقدامی سخیف و عجیب محسوب می‌شد. نمایندگی ایران یادداشت اعتراضی خود را ارائه داد و پیگیری‌هایی از طریق دبیر سازمان ملل متحد انجام شد و استنادات دقیق و حقوقی انجام شده و امیدواریم این کار که از ابعادی غیر انسانی مثلا در مورد بیماری یک فرزند دیپلمات یا مدرسه فرزندان آن‌ها برخوردار است، اصلاح شود. امیدواریم دست از این کارهای بچه‌گانه بردارند و اجازه دهند همکاران ما به کارهای جاری خود که نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد است، بپردازند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار