صالحی: اگر هنرهای جدید خلق نکنیم، ایران را در گذشته دفن می‌کنیم

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست با هنرمندان شهرستان های شرق هرمزگان تاکید کرد که سرانه فضای فرهنگی و هنری زیر یک متر و بر حسب سانتی‌متری است در حالی که فرهنگ وهنر و ادبیات روح و تن آدمی است و ایران را با این ویژگی‌ها می‌شناسند.

کد مطلب: ۹۴۲۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: اگر هنرهای جدید خلق نکنیم، ایران را در گذشته دفن می‌کنیم

به گزارش خبرآنلاین، سیدعباس‌ صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشستی که امروز (یکشنبه ششم مرداد) با هنرمندان هرمزگانی داشت، با ذکر اینکه جای جای ایران مهد فرهنگ و هنر است، بیان کرد: «با اینکه همت من بر این بوده که دیدارهای استانی خود را به شکل‌های دو روزه برنامه ریزی کنم و این ارتباط گسترده شود اما وقت اجازه بازدید از تمام نقاط را نمی‌دهد. در همین فاصله چند ماهه دومین بار است که به استان هرمزگان سفر کرده‌ام که امیدوارم بیشتر شود. دغدغه کم بودن زیرساخت‌های حوزه فرهنگ و هنر درست و اساسی است.

صالحی با ذکر اینکه سرانه حوزه فضای سبز در ایران ۱۱ متر برای هر نفر است، عنوان کرد: سرانه فضای آموزشی کشور با وجود تمام کمبودهای پنج متر و سرانه فضای ورزشی بیش از یک متر مربع است اما سرانه فضای فرهنگی و هنری زیر یک متر و بر حسب سانتی متری است در حال که فرهنگ و هنر و ادبیات روح و تن آدمی است و ایران را با این ویژگی‌ها می‌شناسند. اگر به خلق هنرهای جدید و حفظ هنرهای سنتی نیندیشیم ایران را در گذشته تاریخی خود دفن خواهیم کرد.

وزیر فرهنگر و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای گسترش روح ابتکار و خلاقیت در نسل جدید ایران به تقویت فرهنگ و هنر نیازمندیم. توسعه ایران و ایرانی با دیگر اقلیم‌ها متفاوت است و توسعه ایران باید رنگ و بوی فرهنگ و هنر و آمیخته با ادبیات و موسیقی داشته باشد. زیرساخت‌های حوزه فرهنگ مقدمه‌ای برای جهش در حوزه‌های دیگر است. ایران همواره در مسیر تنش‌زدایی حرکت می‌کند اما بدعهدی دیگران ما را با مشکل مواجه کرده است در حالیکه ایران مسیری را گام به گام با عقلانیت و تدبیر پیش می‌برد.

صالحی با ذکر اینکه قدم‌هایی برای زیرساخت‌های فرهنگی برداشته شده است، بیان کرد: زیرساخت‌های استان را با مقدورات موجود بسنجید اما در تلاش هستیم که سرعت بیشتری بگیرد و کارهای نیمه تمام سریع‌تر انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده است سینماهای امید چندسالنه در کمتر از یکسال شکل خواهد گرفت و در تلاش هستیم با این نگاه فرصت‌های را بیشتر کنیم. در تفاهم‌نامه منعقد شده مجتمع فرهنگی سیریک و بشاگرد به عنوان پروژه دو ساله در نظر گرفته شد.

او با ذکر اینکه صداقت مبنای اولیه حکومت و مردم است، گفت: ما نباید مواردی را که نمی‌توانیم به ثمر برسانیم را آغاز کنیم و باید بر اساس مقدورات تصمیم گرفته شود. مردم باید افتتاح پروژه‌ها و قول‌های مدیران را بر اساس مقدورات هر سال بررسی کنند و شرایط امسال به لحاظ فروش نفت نسبت به دو سال گذشته تفاوت‌های فراوانی داشته است. تکمیل ۴۲ خانه‌ فرهنگ روستایی نیمه تمام در این تفاهم‌نامه دیده شده است تا در دو سال به اتمام برسند. نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که رویدادها را به استان‌ها و شهرستان‌ها پیش ببریم که در سال‌های بعدی به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد و امیدوارم این مسیر به بروز خلاقیت‌های بیشتری در سطح استانی و شهرستانی منجر شود.

صالحی با تاکید بر اینکه اقداماتی در این دو سال صورت گرفته است، بیان کرد: سال ۹۵ مجموعه بیمه شوندگان در صندوق هنرمندان ۲۷۳ هزار نفر بود که در سال ۹۷ به ۴۲ هزار نفر افزایش یافتند. ۳۸۷ نفر تسهیلات بلاعوض اعطا شده است و تفاهم‌نامه‌ای با صندوق کارآفرینی امید جهت رونق وام کارآفرینی منعقد شده است. سال ۹۷ در حوزه حمایت از هنرمندان اقدامات خوبی انجام شد؛ در بخش بیمه تامین اجتماعی هنرمندان ۴۳ هزار نفر بیمه شدند یعنی حدود ۸۰ درصد افزایش نسبت به دو سال گذشته، ۲۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی، ۱۱ هزار نفر تحت پوشش بیمه عمر و حوادث قرار دارند و پرداختی در حوزه بیمه نیز در سال ۹۷، ۵۴۸ میلیارد ریال است که بیش از دو برابر افزایش داشته است. در حال حاضر چند صد نفر در حوزه هنر مشغول به فعالیت هستند و در تلاش هستیم که زمینه‌های خدمت به فرهنگ و هنر را افزایش دهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار