دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار خبر داد

نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار

تهران (پانا) - دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به نظارت‌های مستمر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار طی دو سال گذشته بر عملکرد دستگاه‌ها گفت این نظارت‌ها منجر به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کم اثر شده است.

کد مطلب: ۹۴۲۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی محمد طهماسبی بیرگانی با اشاره به انتقاد وارد شده به نحوه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه گرد و غبار در برخی از رسانه‌ها گفت: این سازمان بر اساس ماده یک آیین‌نامه اجرایی آمادگی مقابله با پدیده گرد و غبار و اصلاحیه آن در قالب ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار، مسئول تبیین سیاستگذاری و ارایه راهکارهای اجرایی در سطح ملی و منطقه‌ای و نظارت و پیگیری اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت موضوع آیین نامه است.

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار تاکنون ۲۲ جلسه کمیته ملی، ۱۱ جلسه کارگروه تخصصی همچنین کارگروه‌های استانی به ریاست معاونت امور عمرانی استانداران سراسر کشور برگزار شده است، گفت: این ستاد انجام مطالعات منشاء‌یابی داخلی به عنوان مرجع تعیین اولویت‌های ملی اقدامات مقابله با پدیده گردوغبار، آغاز مطالعات تدوین برنامه اقدام استان‌ها برای آمادگی و مقابله با این پدیده و آغاز مطالعات منشاءیابی خارجی، طیف گسترده‌ای از اقدامات را برای تجهیز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور برای آمادگی و مقابله با پدیده گرد و غبار فراهم ساخته است.

طهماسبی تصریح کرد: از سوی دیگر و طی دو سال گذشته و به دلیل عدم تکافوی اعتبارات دولتی مرتبط با مقابله با گرد وغبار، تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی مورد درخواست و پیگیری این ستاد قرار گرفته و با نظر موافق مقام معظم رهبری منجر به اجرای عملیات اجرایی گسترده در مناطق مختلف کشور شده است.

دبیر ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: سازمان‌ حفاظت محیط زیست با همکاری سایر دستگاه‌ها، مجموعه اقداماتی را با محوریت عملیات تثبیت بیولوژیک، به انجام رسانده و در سطح کشور قریب به ۵۰۰ هزار هکتار انواع عملیات اجرایی پیشگیرانه، اصلاحی و احیایی و تنها در استان خوزستان بیش از 100 هزار هکتار عملیات تثبیت بیولوژیک صورت پذیرفته است.

طهماسبی اضافه کرد: انجام نظارت عالیه بر این اقدامات طی دو سال گذشته از سوی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار منجر به همگرایی اقدامات به سمت عملیات اجرایی موثر و پرهیز از اقدامات پرهزینه و کم اثر شده و این اقدامات همچنان در حال پیگیری و اجرا است و در سال جاری نیز این مهم به بیش از ۱۵ استان کشور تسری خواهد یافت.

وی درباره انتشار اخبار درباره صدور مجوز انتقال آب و خشک شدن تالاب‌ها گفت: از زمان آغاز به کار دولت‌های یازدهم و دوازدهم هیچ‌گونه مجوزی برای مطالعه و اجرای طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای صادر نشده است. توجه به حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها به عنوان بخش حیاتی از اکوسیستم‌های آبی به عنوان یکی از ضروریات مدیریت سرزمین مورد عنایت دولت تدبیر و امید و در همین راستا قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها بر مبنای لایحه پیشنهادی دولت در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

طهماسبی تصریح کرد: مطابق با ماده ۲ قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها موظف به تعیین نیاز آب محیط زیستی تالاب‌ها و وزارت نیرو مکلف به تامین آن است. لذا صیانت از تالاب‌ها و تامین حق‌آبه آن‌ها برای جلوگیری از تبعات ناشی از خشکیدگی تالاب‌ها از جمله برخاستن گرد و غبار و از دست رفتن معیشت و سلامت جوامع ساکن در محدوده تالاب‌ها نیازمند ایجاد وفاق میان همه سازمان‌های موثر و متاثر است.

وی خاطر نشان کرد: با این حال طی سنوات اخیر سازمان حفاظت محیط زیست به میزان اعتبارات تخصیص یافته و با هدف بهره‌گیری حداکثری از این اعتبارات، نسبت به اولویت‌بندی و انجام عملیات اجرایی احیای تالاب‌ها از جمله عملیات لایروبی، احیای انهار و مسیل‌ها، آزادسازی حریم‌ها و ... اقدام کرده است که خوشبختانه با توجه به متقدم بودن این فعالیت‌ها نسبت به وقوع سیلاب بهار ۱۳۹۸ منجر به تسهیل ورود سیلاب به تالاب‌ها و آبگیری مناسب آنها در مدت زمان یاد شده شد.

طهماسبی تصریح کرد: در مجموع این ستاد با تلاش مضاعف و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های موجود، توان خود را برای ارتقای وضعیت کشور در آمادگی و مقابله با اثرات مخرب پدیده گرد و غبار معطوف ساخته است و امید دارد که از همکاری و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های موثر و مرتبط بهره‌مند شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار