‌رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان:

وضعیت تالاب شادگان بحرانی است

تهران (پانا) - ‌رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان با بیان اینکه متاسفانه رهاسازی آب از رودخانه کارون به تالاب شادگان به صورت دائم انجام نمی‌شود، گفت: سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرد که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده‌اند اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

کد مطلب: ۹۴۲۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
وضعیت تالاب شادگان بحرانی است

به گزارش ایسنا، ‌رحیم مجدمی، با اشاره به وضعیت آبگیری تالاب شادگان پس از بارندگی و سیلاب اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به فروکش آب آبگیری تالاب کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اکنون وضعیت تالاب شادگان بحرانی است، بیان کرد: با توجه به گرمای هوا و تبخیر و خروج آب تالاب شادگان به سمت دریا، حدود 40 تا 50 درصد تالاب آب دارد. همچنین با توجه به صدور مجوز کشت تابستانه در بالادست تالاب، میزان کمی از آب رودخانه جراحی که تامین کننده آب تالاب شادگان است، وارد تالاب می‌شود.

مجدمی ادامه داد: پس از سیلاب هم مقداری از آب سیلاب به سمت دریا و بخشی از آن به سمت نهر مارد هدایت شد اما پس از آن کالورت‌های هدایت آب تالاب به این بخش‌ها مسدود شد اما مسدود کردن این کالورت‌ها که برای هدایت سیلاب به دریا ایجاد شده بودند، پس از فروکش بخش زیادی از حجم آب و با تاخیر انجام شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: همچنین پس از اینکه این کالورت‌ها مسدود شدند، متاسفانه کالورت‌های دیگری توسط برخی افراد ایجاد شده‌اند که آب تالاب را به سمت دریا هدایت می‌کنند. برخی افراد برای مقاصد خاصی این کالورت‌ها را ایجاد می‌کنند و باعث هدررفت آب می‌شوند.

مجدمی با بیان اینکه برای نگهداری آب تالاب باید کالورت‌ها بسته شوند، ادامه داد: علیرغم اینکه چندین بار این کالورت‌ها را مسدود کردیم اما باز هم برخی افراد اقدام به باز کردن کالورت‌ها می‌کنند.

وی با اشاره به اهداف ایجاد کالورت توسط افراد بومی در تالاب شادگان، گفت: صید گونه‌هایی از پرندگان نیاز به خشک شدن برخی نقاط تالاب دارد و افراد بومی منطقه هم به این دلیل اقدام به ایجاد کالورت و هدایت آب تالاب به سمت دریا می‌کنند. این موضوع از‌طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است و چند نفر در این زمینه به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان در خصوص تاثیر افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه کارون به تالاب شادگان، بیان کرد: با افتتاح این پروژه مقرر بود روزانه پنج مترمکعب بر ثانیه آب وارد تالاب شادگان شود. مدیریت (متولی) انتقال آب کارون به تالاب شادگان، سازمان آب و برق خوزستان است اما متاسفانه رهاسازی آب به صورت دائم انجام نمی‌شود.

مجدمی افزود: سازمان آب و برق خوزستان در چند مورد اعلام کرد که رهاسازی آب را شب‌ها انجام داده‌اند اما افتتاح این پروژه تاثیر چندانی بر آبگیری تالاب شادگان نداشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار