مدیرکل فرهنگی آموزش و پرورش: شهرداران موظف شوند امکانات فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش قرار ‌دهند

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی تاکید کرد که از استانداران  سراسر کشور  انتظار داریم به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش شهرداری‌ها را موظف کنند که امکانات فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش قرار ‌دهند و این نیاز جدی آموزش و پرورش در زمینه اوقات فراغت است.

کد مطلب: ۹۴۲۴۲۹
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل فرهنگی آموزش و پرورش: شهرداران موظف شوند امکانات فرهنگی  در اختیار آموزش و پرورش قرار ‌دهند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علی رمضانی در مورد جزئیات برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان گفت: «ما در بحث اوقات فراغت حرف‌های جدی داریم؛ زیرا در مورد پوشش اوقات فراغت بیشترین مخاطب را آموزش و پرورش دارد و در طول سال تحصیلی بیش از 14 میلیون دانش‌آموز را در اختیار دارد و اتفاقاً بیشترین دغدغه را خانواده‌ها در تربیت و اوقات فراغت دارند. با توجه به این موارد این سوال پیش می‌آید چرا از لحاظ مالی توجهی به این مسئولیت وزارت آموزش و پرورش که بیشترین مسئولیت و باکیفیت‌ترین عناصر تربیتی جامعه یعنی معلمان و دانش‌آموزان را به عنوان مخاطبان اصلی در اختیار دارد نمی‌شود.»

آموزش و پرورش برای تامین زیرساخت‌های لازم اوقات فراغت نیاز به حمایت‌های مالی سایر نهاد ها و سازمان‌های مرتبط با اوقات فراغت دارد

او ادامه داد: «آموزش و پرورش برای اینکه بتواند زیرساخت‌های لازم را برای پوشش اوقات فراغت دانش‌آموزان فراهم کند نیاز به حمایت‌های مالی از سوی سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط با اوقات فراغت دارد تا دانش‌آموزان بتوانند در یک فرصت برابر با سازمان‌ها و نهادهای خارج از آموزش و پرورش که در بحث اوقات فراغت کار می‌کنند از امکانات آموزش و پرورش در این زمینه استفاده کنند.»

رمضانی گفت: «متاسفانه هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و انتظار داریم عزیزانمان در شوراهای شهر و شهرداری‌ها که مسئولیت فرهنگی یک شهر را به عهده دارند تمام بودجه خودشان را در اختیار فرهنگسراها و مراکز فرهنگی زیر مجموعه خود قرار ندهند. بلکه انتظار می‌رود همانند همه کشورها که شهرداری برای مسائل فرهنگی برای آموزش و پرورش بودجه ویژه‌ای قرار می‌دهند در ایران نیز این بودجه را به آموزش و پرورش اختصاص دهند.»

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «متأسفانه با توجه به گزارش‌هایی که از پایگاه‌های اوقات فراغت به گوش می‌رسد کمترین امکانات و کمک از سوی شهرداری‌ها به آموزش و پرورش می‌شود. بنابراین از استانداران سراسر کشور انتظار داریم به عنوان رئیس شورای عالی آموزش و پرورش شهرداری‌ها را موظف کنند که امکانات فرهنگی در اختیار آموزش و پرورش قرار ‌دهند و این نیاز جدی آموزش و پرورش در بحث اوقات فراغت است. اگر این امکانات برای دانش‌آموزان فراهم نشود آن‌ها در زمینه اوقات فراغت آسیب می‌بینند. »

همه در آموزش و پرورش اعتقاد داریم اوقات فراغت یک امر تربیتی است

او گفت: «با همه این کاستی‌ها آموزش و پرورش تمام امکانات خود نظیر دارالقرآن‌ها، کانون‌های فرهنگی و تربیتی، اردوگاه‌ها، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجتمع‌های ورزشی، پژوهشسراها و مکان‌هایی که در اختیار تشکل‌های دانش‌آموزی قرار داده است را برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بسیج کرده و فرهنگیان با ایثار و فداکاری بدون چشم‌داشت مالی غنی‌سازی اوقات فراغت پیگیری را می‌کنند؛ زیرا همه ما در آموزش و پرورش اعتقاد داریم اوقات فراغت یک امر تربیتی است.»

آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند رسالت مهم اوقات فراغت را به دوش بکشد

رمضانی گفت: «آموزش و پرورش با وجود بودجه محدودی که دارد همه این امکانات در اختیار دانش‌آموزان قرار داده اما همه می‌دانند که آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند این رسالت مهم را به دوش بکشد و نیازمند این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و به خصوص شهرداری‌ها در این امر به آموزش و پرورش کمک کنند. »

او ادامه داد: «همانطور که می‌دانید آموزش و پرورش حدود 30 هزار پایگاه تابستانی در سطح کشور دارد که حداقل 4 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش خود قرار می‌دهد اگر بخواهیم حداقل برای هر پایگاه تابستانی یک میلیون تومان پول در نظر بگیریم باید در سال ۳۰ میلیارد تومان پول در اختیار پایگاه تابستانی بگذاریم و این برای یک پایگاه تابستانی که حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ دانش‌آموز در آن مشغول فعالیت هستند بودجه بسیار کمی است و همین بودجه کم اکنون آموزش و پرورش را با مشکل مواجه کرده است. بنابراین انتظار داریم استاندارن به عنوان روسای شورای عالی آموزش و پرورش استان به این دغدغه حوزه خدمتی آموزش و پرورش توجه داشته باشند.»

مدیرکل فرهنگی، هنری اردوها و فضاهای پرورشی گفت: «شعار امسال ما در پایگاه‌های تابستانی این است که دانش‌آموزان در این پایگاه‌های تابستانی بتوانند یک مهارت کسب کنند. همانطور که آموزش و پرورش در سیاست‌های خود در حوزه آموزش طرح ایران‌مهارت را پیگیری می‌کند ما هم در معاونت پرورشی و فرهنگی و حوزه‌های فرهنگی مهارت آموزی دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده‌ایم. »

اعتقاد داریم اگر دانش‌آموزان که در حوزه های فرهنگی مهارت کسب ‌کنند می‌توانند با کمترین بودجه بیشترین بازده را داشته باشند

او ادامه داد: «اعتقاد داریم اگر دانش‌آموزان که در حوزه‌های فرهنگی مهارت کسب ‌کنند می‌توانند با کمترین بودجه بیشترین بازده را داشته باشند و بدون اینکه یک کارخانه بزرگ ساخته شود یک دانش‌آموز می‌تواند با توجه به مهارت‌هایی که در زمینه‌های مختلف هنری و فرهنگی کسب می‌کند در آینده زندگی خود از آن‌ها بهره مند شود. بنابراین از مدیران واحدهای آموزشی در پایگاه تابستانی انتظار داریم که این فرصت را برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در نظر بگیرند.»

رمضانی گفت: «اگر چه در شورای عالی آموزش و پرورش توجه به مسائل علمی یکی از سرفصل‌های اصلی در پایگاه تابستانی است اما نباید مدیران واحدهای آموزشی پایگاه تابستانی را تبدیل به کلاس‌های تقویتی کنند زیرا دانش‌آموزان پس از ۹ ماه تحصیلی نیازمند هستند که یک مهارت کسب کنند تا به شادابی و نشاط برسند. »

او در پایان گفت: «خوشبختانه در وزارت آموزش و پرورش سرفصل‌ها را طوری تنظیم کردیم که دانش‌آموزان بر اساس چیزی که خودشان علاقه‌مند هستند در این پایگاه‌ها ثبت نام کنند. نباید دانش‌آموزان را مجبور کنیم و یک برنامه واحد برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور بنویسم بلکه دانش‌آموزان مناطق مختلف نیازهای متفاوتی دارند که باید به این نیازهای دانش‌آموزان پاسخ داده شود. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار