آسمان مرداد شهاب باران می‌شود

تهران (پانا) - عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: آسمان مرداد ماه با دو بارش شهابی مهم همراه است.

کد مطلب: ۹۴۲۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آسمان مرداد شهاب باران می‌شود

عمران مرادی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بارش‌های شهابی دلتا دلوی جنوبی از ۲۱ تیرماه آغاز شده و تا ۲۸ مرداد ماه فعال است. این بارش در روز ۶ و ۷ مرداد ماه به زمان اوج می‌رسد و در شرایط مناسب رصدی می‌توان تا ۲۰ شهاب را در هر ساعت رؤیت کرد. نیمه شب هشتم مرداد ماه امسال، اوج "بارش شهابی دلتا دلوی جنوبی" با نرخ سرسویی ۲۵ شهاب در هر ساعت رخ می‌دهد.

مرادی با بیان اینکه کانون این شهاب ‌باران در صورت فلکی دلو در نزدیکی ستاره دلتا- دلو واقع شده است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل آن را بارش شهابی دلتا-دلوی می‌نامند. بهترین زمان برای تماشای این شهاب‌باران ساعت‌های اولیه بامداد وقتی که ماه در افق غربی غروب می‎کند و صورت‌فلکی دلو در بالاترین ارتفاع خود در آسمان جنوبی می‎درخشد، خواهد بود.

این مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: ششم مردادماه، ستاره معروف "دبران" در ساعت ۳:۲۴ بامداد در حالت رصدی مقابله با "ماه" قرار می‌گیرد که بهترین زمان برای مشاهده این ستاره معروف و قدیمی منظومه خورشیدی است.

وی در توضیح رویداد نجومی "مُقارنه"، گفت: مُقارنه در ستاره‌شناسی به هم‌راستا قرار گرفتن دو یا چند جرم سماوی با یکدیگر از منظر زمین می‌گویند، به گونه‌ای که در آسمان در کنار هم دیده شوند.

وی با بیان اینکه این زمان فرصت خوبی برای رصد این ستاره است، خاطرنشان کرد: دبران یا تاشتر (در زبان پارسی باستان) در اصل یک غول سرخ است و در قدیم به عنوان چشم سرخ گاو خشمگین این صورت فلکی تصور می‌شد. نام دبران نیز از اصل عربی و به معنای "دنباله‌رو" است، زیرا این ستاره به دنبال خوشه پروین می‌گردد.

مرادی تصریح کرد: دبران یا پس رونده درخشان‌ترین ستاره آسمان است و ستاره‌ای بسیار بزرگ و قرمز رنگ است که دلیل آن سن بسیار زیاد آن است. ستارگان پیر در آسمان قرمز هستند. این ستاره ۶۵.۲۳ سال نوری با زمین فاصله دارد.

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان اظهار کرد: نهم مرداد در ساعت ۵:۱۷ سحرگاه، هلال آخر ماه ذی‌القَعده ۱۴۴۰ هجری قمری با چشم غیرمسلح قابل رصد است. هلال آخر هر ماه پیش از طلوع در سمت شرق قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ۱۱ مرداد نیز در ساعت ۲۰:۳۱ هلال اول ماه ذی الحجه با چشم غیرمسلح در افق غرب قابل رصد است.

مرادی، رویداد نجومی نوزدهم مرداد را مقارنه "ماه" و "مشتری " اعلام کرد و گفت: در این روز ساعت ۱:۲۵ بامداد بهترین زمان برای رصد غول منظومه خورشیدی در کنار ماه است. سیاره مشتری بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی است که در فاصله بسیار زیادی از زمین قرار گرفته است، اما به دلیل بزرگی و انعکاس بالای نور خورشید همواره جزو اجرام درخشان در آسمان شب است.

وی افزود: در همین روز، ساعت ۳:۲۸ بامداد سیاره "عطارد" در بیشترین کشیدگی غربی خواهد بود و فرصت مناسبی برای رصد این سیاره فراهم است و صبحگاه پیش از طلوع خورشید در سمت شرق می‌توان این کوچکترین عضو منظومه خورشیدی را مشاهده کرد.

به گفته مرادی، دومین بارش شهابی این ماه با نام بارش شهابی "برساوشی" است که ۲۲ مرداد نزدیک سحرگاه در ساعت ۶:۳۰ زمان اوج این بارش است.

وی با بیان اینکه بارش شهابی برساوشی یکی از مهمترین بارش‌های سالیانه است و نرخ سرسویی آن ۱۰۰ بارش در ساعت می‌رسد، تاکید کرد: در شب ۲۲ مرداد، در بهترین حالت، ۹۰ شهاب در هر ساعت قابل مشاهده است.

این مدرس و پژوهشگر نجوم تصریح کرد: این بارش شهابی از توده ذرّات برجای‌مانده از دنباله‌دار "سوئیفت‌تاتل" به وجود می‌آید و معمولاً از بیست و هفتم تیر تا سوم شهریور (بیش از یک ماه) فعّال است که بازه زمانی بلندی برای بارش شهابی به‌شمار می‌آید.

مرادی گفت: ۲۶ مرداد نیز مقارنه "عطارد" با "خوشه باز ستاره‌ای کندوی عسل" در ساعت ۵:۱۷ سحرگاه رخ می‌دهد. این پدیده تخصصی است و نیاز به ابزار رصدی برای مشاهده دارد، علاوه بر اینکه برای رصد، افق شرق باید باز باشد.

انتهای پیام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار