در نشست سرپرست آموزش ‌و پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع

الهیار ترکمن: باید ساماندهی مدارس کوچک‌‌مقیاس در دستور کار قرار بگیرد

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ ریزی و توسعه منابع در نشست سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع، نگاه معلول‌محور به مسائل و اتخاذ راهکارهای موقت به ‌جای راهکارهای اساسی را از آسیب‌های آموزش ‌و پرورش در سه دهه اخیر دانست.

کد مطلب: ۹۴۲۳۲۲
لینک کوتاه کپی شد
الهیار ترکمن: باید ساماندهی مدارس کوچک‌‌مقیاس در دستور کار قرار بگیرد

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش ‌و پرورش، علی الهیار ترکمن در نشست سرپرست وزارت آموزش ‌و پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع که در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، به فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف مالی، نیروی انسانی و رفاه، اشاره کرد و گفت: «محور اول فعالیت‌ها انجام امور محوله، وظایف و امور جاری است که به ‌طور مثال در بخش بودجه بدهی‌های سال گذشته، پرداخت معوقات و مطالبات سال گذشته، پاداش پایان خدمت و کسری اعتبار سال ٩٨، در واحد امور مالی اجرای دستورالعمل‌های دولت، نظام یکپارچه مدارس و تأمین ارز مدارس خارج از کشور؛ است.»

او افزود: «در بخش توسعه منابع ساماندهی و توانمندسازی نیروی انسانی، در بخش فناوری اطلاعات یکپارچه‌سازی قراردادها و کاربرد بهینهIT در فرآیندها، اجرای متوازن سند تحول و مدیریت منابع و مصارف و در واحد پشتیبانی؛ مدیریت مراکز اقامتی سفرها و نگهداری ساختمان‌های آموزشی انجام می‌شود.»

الهیار گفت: «یکی از فعالیت‌های معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، نگاه آسیب‌شناسی به آموزش ‌و پرورش است.»

او ادامه داد: «محور دوم اقدامات آسیب‌شناسی سه دهه گذشته آموزش ‌و پرورش است لذا در این راستا به دو عامل رسیدیم که به‌شدت آموزش ‌و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است: عامل اول نگاه معلول‌محور به مسائل و عامل دوم اتخاذ راهکارهای موقت به‌ جای راهکارهای اساسی و درازمدت است.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع از بررسی پنج حوزه فعالیت در این معاونت خبر داد و اشاره کرد: «به دلیل الزام تبعیت آموزش‌ و پرورش از قوانین نمی‌توانیم راه‌های دیگری در امور را پیگیری کنیم و تکثر قوانین باعث شده است که قوانین در تضاد همدیگر قرار بگیرند، به همین دلیل باید به سمت تدوین قانون خاص برای مدیریت آموزش ‌و پرورش حرکت کنیم که تمام سازوکارهای مورد نیاز به‌صورت قانونی و منظم شود.»

او افزود: «میانگین جهانی ساعت‌های آموزشی ٨ هزار ساعت است اما در ایران این میانگین ١٢٩٠٠ ساعت است، سنگینی و حجم برنامه‌‌های درسی از حوزه ‌های مختلف مورد بررسی است لذا با توجه به اینکه یکی از زیر نظام‌های سند تحول بنیادین زیرساخت و تأمین نیاز منابع مالی و انسانی است و برای اجرای متوازن سند تحول نیاز است تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد چراکه علاوه بر آموزش دروس باید به آموزش‌های مهارتی هم پرداخته شود.»

الهیار گفت: «ساختار پراکنده آموزش ‌و پرورش مدرسه را در حاشیه قرار داده است و در همین راستا ‌باید ساماندهی مدارس کوچک‌‌مقیاس و توزیع متوازن نیروی انسانی در دستور کار قرار بگیرد.»

او از کسری منابع بودجه ای خبرداد و اشاره کرد: «راهکارهای عملی برای خروج آموزش ‌و پرورش از چالش‌های موجود را مورد بررسی قرارداده‌ایم؛ وابستگی آموزش‌ و پرورش به بودجه دولتی و عمومی زیاد است که قطعاً باید هدف‌گذاری شود تا علاوه بر اعتبارات بودجه عمومی از سایر منابع هم استفاده کنیم.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در پایان گفت: «پیشنهاد ما در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع تلاش و برنامه‌ریزی در اجرای متوازن سند تحول بنیادین و راهکارهای آن و تمرکز بر حل مسائل است و در همین راستا در معاونت پروژه‌ای را آغاز کردیم که در آن کلیدواژه‌ های سند تحول بنیادین را استخراج و برای استفاده از آن‌ها تعریف عملیاتی ارائه می‌دهیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار