رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین؛

استان قزوین پایلوت اجرای آبیاری هوشمند در کشور است

قزوین (پانا) - رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : استان قزوین پایلوت اجرای آبیاری هوشمند در کشور است.

کد مطلب: ۹۴۲۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
استان قزوین پایلوت اجرای آبیاری هوشمند در کشور است

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین فاطمه خمسه در برنامه زنده بی حاشیه شبکه قزوین با بیان این مطلب افزود : حسابرسی آب توسط فائو برای اولین بار در قزوین براساس کشت در قزوین در حال اجرا است.

وی اظهار داشت : ارتقا بهره وری آب در بخش کشاورزی از اولویت های جهاد کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه کشاورزان پس از اجرای طرح های نوین آبیاری برای استفاده بهینه از سیستم ها سه مرحله آموزش ترویجی را فرا می گیرند افزود : علاوه برآموزش کشاورزان توسط جهاد کشاورزی ، پیمانکاران مجری طرح ها موظف هستند روش های استفاده از سیستم های نوین آبیاری مزارع و باغات را به کشاورزان آموزش دهند.

خمسه تصریح کرد : استان قزوین اولین استان در زمینه اجرای سیستم آبیاری زیر سطحی است که تاکنون این گونه طرح در مزارع کشت یونجه ، پسته و گردو مادری اجرا شده است .

وی تاکیدکرد : جهاد کشاورزی به هیچ وجه بدنبال افزایش سطح زیر کشت در محصولات زراعی و باغی استان نیست.

خمسه اضافه کرد : در راستای کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ، کشت گندم آبی از ۷۵ هزار هکتار به ۴۷ هزار هکتار کاهش و در مقابل کشت گندم دیم افزایش یافته است .

وی خاطر نشان ساخت : همچنین کشت گوجه از ۱۲هزار و ۵۰۰ هکتار طی سه سال گذشته به ۷هزارو ۵۰۰ هکتار کاهش پیدا کرده است .

این مقام مسئول یاد آور شد : کشاورزانی که بیش از سطح ابلاغ شده ؛ اقدام به کشت گوجه نمایند جهاد کشاورزی هیچ گونه تعهد و مسوولیتی دربرابر افزایش تولید نخواهد داشت .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه گفت : الگوی کشت محصولات کشاورزی برای سال ۹۷ _ ۹۸ حدود ۵۰ درصد کشت پاییزه ؛ ۲۱ درصد کشت بهاره و ۲۹ درصد هم آیش در نظرگرفته شده است .

خمسه اضافه کرد : متاسفانه در حال حاضر ؛ هیچ ضمانت اجرایی برای رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه ؛ سازمان جهاد کشاورزی طرح های الگویی زیادی را در جهت مصرف آب در استان اجرا کرده است گفت : پتاسیل آبیاری دراستان سالانه ۲۵۰۰ هکتار است که با تلاش مضاعف همکاران جهاد کشاورزی درسال گذشته ؛ این میزان به ۱۰ هزار هکتار رسید .

به گفته ی این مقام مسئول ؛ طرح مطالعات دشت قزوین در راستای صیانت از منابع آبی و حفظ دشت قزوین تهیه شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار