مذاکره مکرون با ترامپ درباره ایران

تهران (پانا) - روسای جمهوری آمریکا و فرانسه در تماس تلفنی که هنوز جزئیات آن روشن نیست درباره ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۴۲۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
مذاکره مکرون با ترامپ درباره ایران

گفت و گوی امانوئل مکرون و دونالد ترامپ درباره ایران در حالی است که به تازگی پیام های روشنی از سوی دو رئیس جمهوری ایران و فرانسه تبادل شده است.

امانوئل بن، مشاور مکرون حدود دو هفته پیش در تهران پیام کتبی رئیس جمهوری کشورش را به حسن روحانی ارائه کرد، هر چند جزئیات مشخصی از این پیام منتشر نشد اما دو هفته بعد سید عباس عراقچی به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران عازم پاریس شد و در ملاقات مکرون پیام حسن روحانی را به او تسلیم کرد.

این تبادل در حالی است که وضع برجام نسبت به یک سال گذشته و خروج آمریکا هر روز بغرنج‌تر می‌شود. ایران دومین مرحله از کاهش تعهدات خود بر اساس بند 26 و 36 برجام آغاز کرده است اما اروپا هنوز موفق به اجرای تعهداتی که بعد از خروج آمریکا متعهد شد در قبال ایران اجرایی کند نشده است.

اینستکس هنوز اجرایی نشده و تنش میان ایران و آمریکا در منطقه هر روز افزایش می‌یابد. از سوی دیگر توقیف نفتکش ایران در جبل طارق از سوی بریتانیا به بهانه نقض تحریم نفتی اروپا علیه سوریه اوضاع را در منطقه بغرنج‌تر کرده است. ایران هفته گذشته یک نفتکش بریتانیایی را به دلیل نقض قوانین دریایی در تنگه هرمز توقیف کرده و در حالی که در بریتانی هفته گذشته نخست وزیر تازه بوریس جانسون بر کرسی نشست، روابط بین دو کشور در ابهام است.

فرانسه در این میان تلاش کرده است که برجام را حفظ کند. مکرون روز 16 تیر ماه از روحانی فرصت خواست تا اروپا بتواند به تعهداتش عمل کند، فرصتی 9 روزه که مدت زیادی است به پایان رسیده اما اروپا هنوز نتوانسته تغییری در فضا ایجاد کند.

با این حال به نظر نمی رسد آنچه میان مکرون و ترامپ در تماس تلفنی اخیر گذشته باشد چندان هم وفق مراد فرانسه باشد. توئیت های اخیر ترامپ علیه مکرون حکایت از چیز دیگری دارد.

دونالد ترامپ از سیاست مالیاتی فرانسه در قبال شرکت‌های عظیم فناوری آمریکایی انتقاد کرده و گفته است آمریکا با اقدامات متقابل جدی، به «حماقت مکرون» پاسخ خواهد داد.

ترامپ در توئیتر خود نوشته است: «اگر کسی باید از این شرکت‌ها مالیات بگیرد، کشور خودشان آمریکا است. ما اقدامات متقابل جدی خود در برابر حماقت مکرون را به زودی اعلام می‌کنیم.»

او افزوده: «همیشه گفته‌ام که شراب آمریکایی بهتر از شراب فرانسوی است!»

فرانسه به تازگی مالیات جدیدی وضع کرده که مطابق آن شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال که درآمدی بالاتر از ۷۵۰ میلیون یورو داشته باشند، باید معادل ۳ درصد از عایدی فعالیت‌هایشان در فرانسه را مالیات بدهند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار