کدام محلات تهران رکورد دار شرکت در انتخابات شورایاری ها هستند

تهران (پانا) - پنجمین انتخابات شورایاری های شهرتهران درحال برگزاری است وشخصیت های محلی ودولتی درخصوص این انتخابات محلی اظهارنظرهایی کرده اند.همچنین آخرین آمارشرکت کنندگان در این انتخابات نیز اعلام شده است.

کد مطلب: ۹۴۲۰۲۴
لینک کوتاه کپی شد
کدام محلات تهران رکورد دار شرکت در انتخابات شورایاری ها هستند

به گزارش سایت استانداری، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با حضور در ستاد هیأت اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: زندگی محلی و گفتمان محلی در گذشته کمرنگ شده بود، اما انتخابات شورایاری می‌تواند باعث ارتقای این امر آن شود.

وی در خصوص نحوه برگزاری انتخابات گفت: تاکنون نظم و انضباط خوبی را در برگزاری این انتخابات شاهد بودیم.

محسنی بندپی در خصوص رأی گیری الکترونیکی در انتخابات شورایاری عنوان کرد: این اتفاق باعث می‌شود که اخذ رأی سرعت یابد و امتحان خوبی است تا سایر انتخابات‌ها هم به صورت الکترونیکی برگزار شود.

همچنین امروز محمدرضا جوادی یگانه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری که در ستاد انتخاباتی پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران برگزار شد با بیان اینکه وظیفه ما برگزاری انتخابات سالم و مشارکت در مردم در انتخابات است، گفت: مردم آزاد هستند در انتخابات مشارکت کنند یا نکنند.

وی افزود: از شب گذشته با همراهی شهردار تهران آخرین بررسی‌ها را با شهرداران مناطق انجام دادیم و از پنج صبح انتقال صندوق‌ها به محل برگزاری شعب آغاز شد.

وی در ادامه با اشاره به تعداد شهروندانی که تا این لحظه در انتخابات شرکت کردند گفت: در ۱۶۳۱ شعبه رأی جمع‌آوری می‌شود و تاکنون میزان مشارکت مردم ۱۲۳ هزار و ۳۹۲ نفر بوده است.

وی در ادامه افزود: تا این لحظه بیشترین مشارکت مردم در منطقه ۴ با ۱۱ هزار و ۵۰۰ شرکت کننده بوده است و پس از آن منطقه ۱۵ با ۱۰ هزار و ۱۰۰ نفر و منطقه پنج با ۹۹۳۷ رأی در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. بیشترین آرا در مدرسه مالک اشتر با ۱۷۳ رأی ثبت شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه انتخابات فرصت خوبی است تا مردم تهران با رای‌دهی مکانیزه آشنا شوند، خاطرنشان کرد: انتخابات تا ساعت ۴ بعد از ظهر ادامه می‌یابد و اگر مشارکت بیشتر باشد دو دوره دو ساعته نیز تمدید خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در ۳۵۰ منطقه حوزه انتخابیه انتخابات برگزار می‌شود و بیش از ۱۲ هزار نفر کاندید در محلات رقابت می‌کنند.

وی در پایان گفت: برگزاری مکانیزه این انتخابات آزمونی است برای دولت، شورا و شهرداری و امیدواریم همت بلند همکاران در این نهاد به ثمر بنشیند.

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم در این نشست خبری با اشاره به الکترونیکی بودن انتخابات شورایاری‌ها عنوان کرد: صبح امروز به همراه رئیس شورای شهر تهران به چند مرکز اخذ رأی سر زدیم. ابتدا جناب آقای هاشمی هاشمی در محله خودشان رأی دادند و سپس در چند منطقه به صورت آزمایشی، مجدد با کارت قبلی رأی داده شد.

وی افزود: درصدد بودیم مشخص شود آیا از کارت ملی قبلی که از آن رأی اخذ شده است در مناطق مختلف می‌توان استفاده کرد؟

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: پس از تست دستگاه مشخص شد این کار امکان‌پذیر نیست و به دلیل انتخابات الکترونیک نمی‌توان در چند منطقه و یا محله رأی داد.

وی افزود: جمله کارهای دیگری که انجام شد این بود که دیروز برای شهروندان تهرانی حدود ۱۸ میلیون پیامک ارسال شد که امکان بازخورد در این پیامک‌ها وجود دارد و شهروندان می‌توانند هر لحظه هر گونه تخلف را اعلام کنند.

فراهانی گفت: انتخابات الکترونیک اگر موفق برگزار شود به اختلافات دامنه‌دار شورای نگهبان و وزارت کشور مبنی بر برگزاری انتخابات الکترونیک خاتمه خواهد داد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تصریح کرد: با اطلاعاتی که دارم ناظرانی از شورای نگهبان و وزارت کشور در حال رصد هستند تا اشکالات احتمالی را احصا کنند.

عضو شورای شهر تهران در پایان تأکید کرد: برای ناظران شگفت آور بود که با این شیوه می‌توان به راحتی از داوطلبین رأی گرفت و امیدواریم تا آخر امسال برای انتخابات مجلس و هرگونه همه پرسی از انتخابات الکترونیک استفاده شود.

به گزارش مهر، در جریان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران با حضور در شعبه اخذ رأی مستقر در دبستان دخترانه تربیت نسوان در محله طرشت، ضمن مشارکت در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها از این حوزه انتخاباتی و حوزه انتخاباتی مستقر در مسجد امام جعفر صادق (ع) بازدید کرده و بر تقویت اعتماد مردم به این شورایاری‌ها تأکید کرد.

عبدالرضا گلپایگانی درباره راه‌های تقویت هویت محله‌ای گفت: برای تقویت هویت محله‌ای در شهر تهران باید ارتباط مردم با مدیریت محلات تقویت شود و رسیدن به این مرحله نیازمند احساس تعلق بیشتر مردم است.

وی بابیان اینکه تقویت هویت محله‌ای درنهایت باعث عمران و آبادانی بیشتر شهر می‌شود، گفت: در کلان‌شهرها معمولاً مردم نسبت به شهر و مسائل آن بیگانه هستند.

وی افزود: بخشی از این بیگانه بودن با مسائل شهری به دلیل نگاه از بالا به پایین سیستم مدیریتی بوده است که البته گام اصلی برای اصلاح این نگاه مدیریتی در انتخابات شورای شهر برداشته شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران گفت: در تداوم این نگاه و به واسطه احساس نیاز به ارتباط بهتر با مردم محلات، موضوع شورایاری از همان ابتدا مطرح شد و نتایج به نسبت خوبی شکل گرفت، البته در دوره قبل انحرافاتی به وجود آمد که باید آن را اصلاح کنیم.

گلپایگانی افزود: ارتقای ارتباط مردم با مدیریت شهری از طریق شورایاری‌ها کمک می‌کند مسائل بهتر حل شوند، ضمن اینکه یک نظارت عمومی بر عملکرد مدیریت شهری ایجاد می‌شود.

وی درباره تأثیر تقویت شورایاری‌ها بر زندگی مردم گفت: شناخت مردم از محدودیت‌ها و امکاناتی که مدیریت شهری دارد، و مشارکت آن‌ها در طرح‌ها، ایده‌ها، لوایح و برنامه‌های توسعه‌ای که برای محلات در نظر گرفته می‌شود ازجمله نتایج تقویت شورایاری هاست که در نهایت باعث ارتقای کیفیت این نهاد می‌شود.

گلپایگانی گفت: هویت محله را فقط شهروندان نمی‌سازند، این موضوع به مسائل مختلفی چون موضوعات طبیعی و تاریخی و اجتماعی مرتبط است. مثلاً اگر در محله‌ای یک شخصیت فرهنگی زندگی کرده باشد همین امر به محله یک هویت ویژه می‌دهد، مثلاً توتستان‌های محله طرشت جزو هویت این محله به‌حساب می‌آیند و شورایاری‌ها باید کمک کنند این ارزش‌های محلی و محیطی در محلات حفظ و تقویت شوند.

وی درباره پررنگ شدن موضوعات سیاسی در انتخابات شورایاری پیشین و اثرات آن گفت: مسائل سیاسی با همه جوانب زندگی شهرنشینان ارتباط پیدا می‌کند، و نمی‌شود این موضوعات را تفکیک کرد. اما وقتی پای اولویت‌بندی موضوعات، پیش می‌آید شاهد این هستیم که مسائل مربوط به محلات بیشتر در حوزه مسائل روزمره و جاری است که با این نگاه مسائل سیاسی در اولویت قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر برای تصمیم‌گیری درباره موضوعات سیاسی ما انتخابات دیگری داریم که در آن مردم یک نظارت عمومی بر نمایندگان خود در قوه‌های مقننه و مجریه دارند. اما مسائل روزمره مردم از طریق شورایاری‌ها می‌تواند به مدیریت شهری منتقل شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار