برگزاری انتخابات شورایاری‌ در ۳۵۲ محله؛ تهرانی‌‌ها از انتخابات محلی استقبال کردند

حناچی: نتایج اولیه انتخابات شورایاری ساعت ۱۲ امشب اعلام می‌شود

تهران (پانا)- انتخابات شورایاری‌ها از ساعت ۸ صبح در ۳۵۲ محله تهران آغاز شد. گزارش‌های از این انتخابات که به صورت الکترونیک برگزار می‌شود، حاکی از آن است که استقبال تهرانی‌ها فراتر از انتظار بوده است. 

کد مطلب: ۹۴۲۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری انتخابات شورایاری‌ در ۳۵۲ محله؛ تهرانی‌‌ها از انتخابات محلی استقبال کردند

در برخی از حوزه‌های انتخابیه تا ساعت ۹ امکان ثبت رأی وجود نداشت. در محله شاهین شمالی دو مسجد حضرت مهدی و مسجد امام حسین (ع) تا ساعت ۹ امکان ثبت رأی وجود نداشت.

اما در بسیاری از محلات نیز امکان رأی‌گیری از ساعت ۸ صبح وجود داشت. محسن هاشمی و مجید فراهانی در محله کاشانک رأس ساعت ۸ رأی خود را ثبت کرده بودند.

شهردار تهران هم صبح امروز با حضور در مکتب‌الصادق (ع) واقع در خیابان ستارخان، جنب بوستان ستارخان رأی خود را ثبت کرد.

هیچ شهروندی نمی‌تواند در دو شعبه در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران شرکت کند

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با حضور در مسجد فخریه محله منیریه پس از بازدید از این حوزه، امکان رأی دوباره افراد در شعب را تست کرد که مشخص شد هیچ شهروندی نمی‌تواند در دو شعبه در انتخابات شورایاری‌های شهر تهران شرکت کند.

وی همچنین در سخنانی گفت: خوشحالم در کنار همکارانم و مردم در این انتخابات شرکت کردم. من صبح امروز ساعت ۸:۱۰ در مسجدی در کاشانک که محله سکونت ما آنجا قرار گرفته است، رأی خود را دادم و توصیه می‌کنم که اهالی هر یک از محلات در محله خود رأی بدهند.

وی افزود: پس از رأی دادن از برخی شعب انتخابات بازدیدی داشتم که خوشبختانه از صبح تمام عوامل برگزاری انتخابات در شعب حضور داشتند. هویت افراد در ابتدا چک می‌شد و در مرحله بعد از لیستی که وجود داشت شهروندان به ۹ نفر در محلات خود رأی دادند.

وی ادامه داد: در ادامه بازدیدها در ستاد اجرایی منطقه ۹ حاضر شدم که همه عوامل در ستاد مرکزی منطقه در محل سوله بحران این منطقه حضور داشتند. این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و آمار و اطلاعات به شرکت کنندگان به صورت آنلاین قابل دسترسی است. به این ترتیب در منطقه ۹ در همان ساعات ابتدایی ۶۰۰ نفر رأی داده بودند که ۳۰ درصد آنها بانوان بودند. البته اطلاعات رأی شهروندان به افراد تا پایان انتخابات قابل دسترسی نخواهد بود و تنها آمار شرکت‌کنندگان قابل مشاهده است.

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حضور مردم در شرایط تحریم و وضع اقتصادی موجود قطعاً می‌تواند نقش مؤثر بین‌المللی داشته باشد. باید از آقای مسجدجامعی رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران نیز قدردانی کنیم که تجارب گذشته خود را در اختیار اعضای جدید قرار دادند.

انتخابات برای اولین بار به صورت الکترونیک برگزار می‌شود

وی افزود: این انتخابات برای اولین بار به صورت الکترونیک برگزار می‌شود. در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران از مجلس، دولت و شوراهای شهر و روستا نهایتاً همه به شورایاری‌ها ختم می‌شود. شوراهای شهر و روستا نیز ۲۰ سال به طول انجامید تا به وضع امروز برسد. لذا باید تلاش کنیم شورایاری‌ها نیز به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

محمد شجاعان، رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات ستاد انتخابات وزارت کشور، با اشاره به تصمیم شهرداری تهران مبنی بر تجهیز شعبات رأی گیری به سیستم الکترونیک گفت: طبق این تصمیم شهرداری از وزارت کشور درخواست کرد تا تمهیدات لازم صورت گیرد. از همین رو بیش از ۱۷۰۰ شعبه در سطح شهر تهران تماماً به سیستم الکترونیک مجهز شده‌اند.

وی با اشاره به حذف تعرفه کاغذی افزود: رأی‌دهندگان با دریافت تعرفه الکترونیک پای دستگاه می‌روند و با وارد کردن کد داوطلبی می‌توانند تصویر و نام داوطلب را ملاحظه و پس از اطمینان رأی خود را ثبت کنند پس از این مرحله، پرینت رأی را می‌گیرند و آن را داخل صندوق می‌اندازند.

شجاعان ادامه داد: طبیعی است که ما این پرینت‌ها را نمی‌شماریم مگر در مواقع خاص که شکایتی وجود داشته باشد.

وی در خصوص شمارش آرا گفت: پس از اتمام رأی گیری دستگاه‌ها بازگشایی می‌شوند و حافظه دستگاه تخلیه خواهد شد و نتایج مشخص می‌شود.

سردار محمد کریمی، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران، هم از اتخاذ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخاباتی آرام و عاری از هرگونه مشکل خبر داد.

مشکل خاصی از سوی مراکز اخذ رأی گزارش نشده است

وی با اشاره به اینکه تا این لحظه مشکل خاصی از سوی مراکز اخذ رأی گزارش نشده است، گفت: با تمهیدات اندیشیده‌شده و با استفاده از توان فرماندهی نیروی انتظامی تهران بزرگ، در خدمت مردم و رأی‌دهندگان هستیم.

آرش حسینی میلانی، عضو شورای شهر، هم درباره فرآیند رأی‌گیری گفت: پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌ها از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شده و اجرای آن تا ساعت ۱۶ ادامه خواهد داشت که در صورت نیاز می‌توانیم تا دو نوبت زمان اخذ رأی را تمدید کنیم.

وی با بیان اینکه این اولین دوره انتخابات الکترونیکی است، گفت: در همین راستا نیز ممکن است برخی شهروندان ابهاماتی در این زمینه داشته باشند که توصیه می‌کنم پیش از حضور در شعب اخذ رأی از سایت شورایاری یا تبلیغات انجام شده حتماً لیست ۹ نفره از شورایاران محله خود را تهیه کرده و با یادداشت کد انتخاباتی هر یک از این افراد در شعب اخذ رأی حاضر شود.

میلانی با بیان اینکه هر فرد فقط یک بار می‌تواند رأی دهد، گفت: در تمام محلات امکان انتخاب ۹ نفر برای شورایاری‌ها وجود دارد که من پیشنهادم به شهروندان این است که تمام ۹ نفر رأی دهند اما اگر فردی مثلاً در یک شعبه به سه نفر رأی دهد دیگر امکان ثبت رأی مجدد نداشته و نمی‌تواند به شش نفر باقیمانده در شعبه دیگری رأی بدهد.

وی همچنین درباره رأی گیری در محل زندگی شهروندان نیز گفت: هر شهروند می‌تواند در هر یک از شعب اخذ رأی به نامزدهای همان محله رأی دهد اما توصیه ما این است که شهروندان در محله زندگی خود رأی دهند و از این طریق در پیشرفت محله خود سهیم باشند.

وی در مورد فرآیند اخذ رأی نیز اظهار کرد: انتخابات الکترونیک به این صورت است که ابتدا افراد شرکت‌کننده کارت ملی خود را به اپراتور ارائه می‌دهند سپس پس از احراز هویت به سمت صندوق‌های اخذ الکترونیک رأی رفته و کد نامزدهای مورد نظر را وارد می‌کنند. در این مرحله با وارد کردن هر کد تصویر و مشخصات نامزد مورد نظر روی مانیتور صندوق رأی نشان داده می‌شود و به این ترتیب می‌توانند ۹ نامزد یا هر تعداد مورد نظر از نامزدهای خود را انتخاب کنند و در نهایت با ثبت نهایی رأی اسامی تمام افرادی را که به آنها رأی داده شده است روی کاغذی پرینت بگیرند و به صندوقی که در زیر دستگاه الکترونیکی نصب شده بیندازند.

میلانی با بیان اینکه تمامی فرآیند این انتخابات زیر نظر مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی نامزدهای انتخابات و طیف‌های مختلفی که اعم از وکلا، پزشکان، معلمان، کارگران، دانشجویان و … پیشنهاد ما این است که شهروندان حتماً در این انتخابات شرکت کنند.

بیش از ۲۰ درصد ثبت نام کنندگان بانوان و ۵۰ درصد را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند

پیروز حناچی صبح جمعه در یکی از محلات ستارخان، رأی خود را ثبت کرد. او در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌های محلات گفت: این انتخابات در ۳۵۲ محله تهران و ۳۶۰۰ صندوق در حال برگزاری است، در این انتخابات بیش از ۲۰ درصد ثبت نام کنندگان بانوان و ۵۰ درصد را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند و بیش از ۱۲ هزار نفر به عنوان کاندیدا در این انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: با برگزاری الکترونیکی این انتخابات آرا باطله نداریم و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که اگر شهردار نبودید به عنوان کاندیدای شورایاری محله در این انتخابات شرکت می‌کردید یا خیر، گفت: تا امروز در این انتخابات رأی نداده بودم و اگر شهردار هم نبودم با توجه به مشغله‌ها کاندید نمی‌شدم.

وی در خصوص تعیین تکلیف قانون انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی نیازمند آیین‌نامه خاص شورایاری‌ها هستیم.

حناچی در خصوص مشارکت در این انتخابات نیز گفت: ان‌شاءالله مشارکتّر شهروندان در این انتخابات خوب خواهد بود.

همچنین امروز علی ربیعی با همراهی شهردار تهران از ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها بازدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کجا رأی داده‌اید؟ گفت: من در محله جوادیه رأی خود را به صندوق خواهم انداخت.

احمد مسجد جامعی با حضور در مسجد فخریه محله منیریه رأی خود را به صندوق انداخت. وی با اشاره به جمعیت چند میلیونی تهران و لزوم مشارکت بیشتر مردم در ادامه شهر گفت: تهران ۲۱ نماینده دارد مگر می‌شود یک شهر با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت را با این تعداد اداره کرد.

مسجدجامعی اظهار داشت: طبیعتاً در برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی نیاز به گروه‌هایی هست که چنین کاری را برای شهر تهران انجام دهند. شورایاری‌ها همین گروه‌ها هستند.

مسجد جامعی افزود: ۳۵۴ محله در سطح تهران موجود است. ۹ نفر عضو اصلی و ۴ نفر عضو علی البدل در هر محله انتخاب خواهند شد تا با مشارکت خود در فهم منطقه، برنامه ریزی و نظارت کمکی باشند تا مبنای فعالیت در سطح محله را ارتقا دهند.

وی تاکید کرد: فعالیت شورایاری‌ها یک ساختار قانونی دارد و در قالب مصوبات موجود می‌تواند در مدیریت محله و شهر نقش آفرین باشد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران،هم با حضور در مسجد فخریه با اشاره به موانعی که برای برگزاری این انتخابات به وجود آمد، اظهار داشت: به رغم موانع موجود توانستیم انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها را در ۳۵۲ محله تهران برگزار کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران افزود: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و در این دوره نیز اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم تا شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

وی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر توجه مردم به انتخابات شورایاری‌ها بیشتر جلب شده است گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر نگرانی که درباره برگزاری انتخابات شورایاری وجود داشت رفع شد و شهروندان می‌توانند با حضوری پررنگ در انتخابات شرکت و نقش مهمی در مدیریت محله خود داشته باشند.

وی افزود: بررسی‌های نشان می‌دهد در ساعات اولیه شروع اخذ رأی مردم پای صندوق‌ها حضور پیدا کرده‌اند و این نشان دهنده استقبال مردم از این انتخابات است.

اعطا در ادامه افزود: باید از صدا و سیما که با تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها زمینه شرکت و حضور پررنگ مردم را فراهم کرد تشکر کنم.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر نقش مردم در مدیریت محله گفت: با حضور شورایاران مردم در محلات در مدیریت شهری دخالت می‌کنند و این یک نقش آفرینی مؤثر از سوی افراد جامعه در مدیریت شهری در مقیاس محله است.

مدیریت شهری را از سطح محله‌های پایتخت آغاز کنیم

اعطا ادامه داد: با انتخابات شورایاری‌ها می‌توان مدیریت شهری را از سطح محله‌های پایتخت آغاز کنیم تا بتوانیم مشکلات شهری را در مقیاس محله در مدیریت شهری مطرح و آن را برطرف کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران گفت: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و ما در این دوره اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم که شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۹۶۰۲۱۷۷۷ شکایات خود را مطرح کنند

غلامحسین محمدی رئیس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها هم در پاسخ به این سوال که مردم تخلفات احتمالی را چگونه می‌توانند گزارش دهند، به خبرنگاران گفت: این انتخابات هم مانند سایر انتخابات یک هیئت اجرایی و یک هیئت نظارت مرکزی دارد که تمامی مسائل را رصد و بررسی می‌کند. هیأت اجرایی از مجموعه شهرداری تهران هستند که با حکم شهردار تهران کارشان را شروع کردند و هیأت نظارت هم ستاد شورایاری‌های مستقر در شورای شهر تهران است. این دو هیأت نمایندگانی را در شعب اخذ رأی برای کسب گزارش تخلفات احتمالی مستقر کرده‌اند و همچنین بازرسان ستاد اجرایی برای رسیدگی به شکایات حاضر هستند و اطلاعیه‌های لازم را هم از طریق رادیو تهران اعلام می‌کنیم، اگر شهروندان عزیز مشاهده کردند بر خلاف آئین‌نامه‌ای که اعلام شده تخلفاتی در حال انجام است می‌توانند به بازرسی مستقر در شعب اخذ رأی مراجعه کنند یا اینکه به ستاد اجرایی مناطق که به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شده، اطلاع رسانی نمایند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۹۶۰۲۱۷۷۷ شکایات خود را مطرح کنند.

مهدی کرمی رئیس حراست شهرداری تهران هم با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها نمایش کامل ثبات، آرامش و امنیت در کشور است، عنوان کرد: در حالی که در کشورهای پیرامون انتخاباتی برگزار نمی‌شود و یا در رده‌های کلان اصلی آن کشورها خبری از انتخابات نیست، ما در لایه‌های پایین جامعه و در حد محلات هم انتخابات برگزار می‌کنیم. برگزاری این انتخابات در حالی است که در صحنه بین‌الملل تلاش می‌کنند به ایران فشار وارد کنند و با تحریم شرایط کشور را سخت کنند. اما کشور ما به قدری در آرامش، ثبات و امنیت و شرایط متعادلی است که مسئولان در حال برگزاری انتخابات شوریاری در سطح محلات هستند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات شورایاری نشان‌دهنده اوج ثبات، آرامش و سلامت و وجود یک قدرت درون‌زا در نظام جمهوری اسلامی است که با همه تلاش‌های بیرونی هیچ خللی در جریان عادی زندگی مردم در کشور ایجاد نمی‌شود.

کرمی با تأکید بر اینکه برگزاری این انتخابات یک دستاورد بسیار بزرگ است، اظهار داشت: از مجموع ۱۲ هزار و ۳۲۸ ثبت‌نامی که کاندیداهای محترم داشتند ۱۲ هزار و ۳۰ نفر تأیید شده و به مرحله رقابت وارد شدند. عمده این شهروندان محترمی که تأیید نشدند مشکل نقص مدارک داشتند. بر حسب وظیفه سوابق کاندیداها بررسی شد و کمتر از ۹۶ نفر به خاطر وجود مشکلات سابقه‌ای و آنچه که در گذشته برایشان رخ داده، رد صلاحیت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در محله‌ای یا منطقه‌ای مشکلی به وجود آمد که نیاز به اطلاع‌رسانی به نهادهای دیگر باشد همکاران اطلاع خواهند و از نهادهای دیگر برای تأمین امنیت و نظارت بر صحت انتخابات یاری خواهند گرفت. همه برای برگزاری انتخابات پاک، سالم، قانونی و منظم تلاش خواهیم کرد.

ابراهیم شیخ نیز در بازدید از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: برای اجرای این دوره از انتخابات نیاز داشتیم تا موضوع آموزش را با جدیت پیگیری کنیم. به ویژه اینکه برای اولین بار بود که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد و ابزار و تجهیزات و فرآیند برگزاری انتخابات نیز کاملاً متفاوت بود.

وی ادامه داد: تمام این عوامل باعث می‌شد که ما مسأله آموزش را به عنوان یکی از مسائل محوری برگزاری انتخابات در نظر بگیریم. در مجموع آموزش‌هایی را که ارائه دادیم در چند دسته می‌توان تقسیم کرد؛ آموزش هیأت‌های اجرایی و نظارت مستقر در مناطق، آموزش کاربران سیستم و عوامل اجرایی شعب اخذ رأی و بالاخره آموزش سرگروه‌های پشتیبانی فن‌آوری اطلاعات شعب و همچنین آموزش افراد.

شیخ گفت: واقعیت این است با توجه به اینکه ما با یک جامعه گسترده مواجه بودیم چاره‌ای نداشتیم که از شیوه‌ها و روش‌های مختلف آموزشی استفاده کنیم. در این زمینه آموزش‌های حضوری، آموزش‌های کارگاهی و آموزش‌های الکترونیک با استفاده از سیستم LMS را برگزار کردیم. در مناطق همکاران‌مان را آموزش دادیم؛ بیشترین آموزش همکاران در منطقه ۴بود که در حدود ۴۹۴ نفر آموزش دیدند و کمترین آن در منطقه ۲۱ بود که تعداد افراد آموزش‌دیده ۱۷۸ نفر بودند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در مجموع در مناطق ۷ هزار و ۱۷۵ نفر را آموزش دادیم. به علاوه، ۲۳۰ نفر را به عنوان هیأت اجرایی آموزش دادیم. سرگروه‌های پشتیبان ۲۷۷ نفر و سرگروه‌های پشتیبان متمرکز مناطق ۷۷ نفر بودند که با مجموع اینها ۷ هزار و ۶۸۲ نفر را آموزش دادیم.

شیخ با بیان اینکه به طور کلی ۶۰ هزار و ۲۳۰ نفر ساعت آموزش ارائه دادیم، گفت: این رکوردی در برنامه‌های آموزشی است که در انتخابات شهری با آن مواجه بودیم. خوشبختانه ما اثربخشی آموزش‌ها را هم بررسی کردیم. اثربخشی آموزش‌ها نشان می‌دهد همکاران ما به توانایی، پتانسیل و درک فرایند و مراحل انتخابات دست پیدا کردند.

محمود میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر تهران در جریان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: خانه‌ی من، کوچه و محله‌ی من است؛ نزدیک ترین واحد زندگی اجتماعی به هر فردی محله است و مشارکت در محله به معنای رفع معایب، مشکلات، بهبود و ارتقا زیست پذیری در محله است.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران به عنوان ستاد هیئت نظارت مرکزی و ستاد شورایاری‌ها تلاش می‌کند این دوره انتخاباتی یک گام بالاتر برگزار شود، گفت: باتوجه به اینکه شورای شهر کنونی با رأی گسترده مردمی انتخاب شد امیدواریم که مشارکت در انتخابات شورایاری محلات هم در سطح بسیار بالایی اتفاق افتد و مردم احساس کنند که برای امور محله خود مسئولیت بزرگی بر دوش دارند.

میرلوحی با تأکید براینکه اعضای شوریاری باید معتمدین متخصص و با انگیزه باشند، عنوان کرد: شورای محله شورایی است که روزانه و هرلحظه مردم حس کنند که معتمد محله خود در جمع‌شان حضور دارد. اعضای شورایاری مطالبات مردم را به دستگاه‌های اجرایی (شهردار و شورای شهر تهران) انتقال می‌دهند تا مسؤولان جهت رفع آن بکوشند.

عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: به طور متوسط هر محله در سطح تهران سالانه ۷۰ میلیارد تومان بودجه مصرف می‌کند. اعضای شورایاری محلات می‌توانند موجب کاهش هزینه‌های محلات و مدیریت شهری شوند و همچنین باعث بهره برداری و ارتقا امکانات محله خواهند شد.

ظهر امروز،محسن هاشمی رییس شورای شهر در نشست خبری که با حضور اعضای شورای شهر و مسئولان ستاد انتخاباتی شورایاری‌ها در محل معاونت امور اجتماعی و فرهنگی برگزار شد، ضمن تشکر از خبرنگاران که در طول یک ماه اخیر فضای انتخابات را گرم نگه‌داشتند و امروز نیز از صبح فعال بوده‌اند، گفت: از ساعت ٨ صبح شعب رای فعال بودند و من نیز ساعت ٠٨: ١٠ در نزدیک‌ترین شعبه به منزل، رای دادم. سپس در مسیر تا مسجد فخریه از چند شعبه بازدید کردم و هیچ مشکلی در آن‌ها ندیدم.

او افزود: همه صندوق‌ها به‌طور آنلاین قابل دیدن هستند. سیستم فناوری شهرداری با کمک ستاد انتخابات وزارت کشور توانستند یک کار ارزنده در تهران انجام دهند. برادران عزیزمان در شورای نگهبان هم تقاضا داشتند از نزدیک از روند و نحوه رای‌گیری بازدید به عمل آورند تا کارایی سیستم را رصد کنند؛ آنها نیز در شعب مشغول بازدید هستند.

رییس شورای شهر تهران گفت: ثانیه به ثانیه به تعداد رای‌ها و شرکت‌کننده‌ها اضافه می‌شود؛ تا الان به عدد ١٣٢ هزار نفر شرکت‌کننده رسیده‌ایم. این نشان می‌دهد روند حضور شهروندان در این رخداد مهم در حال بهتر شدن است. البته اگر صداوسیما بیشتر فعال بود و ما نیز ظرفیت‌ها را فعال‌تر می‌کردیم، تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر هم می‌شد.

هاشمی ادامه داد: می‌دانید که دولت‌های متخاصم در حال تحریم و تضعیف نظام هستند؛ این انتخابات در این شرایط و با فناوری جدید نشان می‌دهد که ثبات و آرامش ویژه‌ای در پایتخت ایران وجود دارد.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: گفته شد که١٢ هزار و ٣٣٠ نفر نامزد در این انتخابات شرکت داشته‌اند. این تعداد نامزد از نظر میزان نخبگی و حضور بانوان بهبود چشمگیری نسبت به دوره‌های قبل داشته است. شهرداری با کمک وزارت کشور توانستند در عرض حدوداً ٢ هفته سیستم‌های لازم را برای این انتخابات در تهران آماده کنند؛ خوشبختانه امروز هزار و ۶١٣ شعبه فعال در تهران وجود دارد.

رییس شورای شهر گفت: امروز برای رفع این سوءتفاهم که آیا امکان‌پذیر است کسی چند بار رای دهد، شخصاً چند بار تست کردم و مشخص شد سیستم در مقابل این تخلف ایمن است.

او تصریح کرد: بعضی سیستم ها است که گفته می شود کد آنها فعال نیست؛ این موارد باید سریعاً بررسی شود تا مشخص کنیم که مسأله چیست و زود برطرف کنیم.

محسن هاشمی رییس شورای شهر در پایان خاطرنشان کرد: تابحال خبر ناگواری از هیچ حوزه به گوش ما نرسیده است. امیدواریم این انتخابات باعث حفظ آبرو برای نظام جمهوری اسلامی باشد و یک کمک جدی برای مدیریت شهری تهران نیز محسوب شود؛ باید از این طریق بتوانیم با مسایل محلات آشنا شویم و دغدغه‌هایشان را دنبال کنیم.

محمدرضا جوادی یگانه نیز در حاشیه برگزاری فرآیند انتخابات شورایاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه وظیفه‌ی ما برگزاری انتخابات سالم و ایجاد بسترهایی برای مشارکت مردم در انتخابات است، گفت: از چند روز گذشته در شهرداری تهران در آماده باش کامل هستیم و از شب گذشته آخرین بررسی‌ها با شهرداران مناطق انجام شده است. همچنین در ساعت ۵ صبح انتقال صندوق‌های اخذ رأی در شعب صورت گرفت.

رییس ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری با بیان اینکه ۱۶۳۱ شعبه درحال رای گیری هستند، عنوان کرد: تاکنون ۱۳۲ هزار نفر رأی داده‌اند. بیشترین میزان مشارکت در منطقه۴ با یازده هزار و پانصد رأی بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که انتخابات تا دقیقه آخر به خوبی انجام شود. بعد از دو ساعت از پایان رای گیری، نتایج در سایت منتشر خواهد شد.

این انتخابات احیای محله‌گرایی است

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم با حضور در ستاد برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، در جمع خبرنگاران ضمن تشکر از شهرداری و معاونت فرهنگی و اجتماعی بابت برگزاری این انتخابات گفت: سخنگویی فقط سخن یک طرفه از سوی دولت نیست، بلکه انتقال سخن مردم به دولت نیز اهمیت دارد. این انتخابات باعث تعالی سطح تعامل اجتماعی می‌شود.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد مایوس شدن مردم بودیم، گفت: از دورانی که فکر می‌کردیم مردم به کنجی رفته‌اند و نسبتی با نظام سیاسی و حاکمیت ندارند، عبور کرده‌ایم.

او با بیان اینکه انتخابات شورایاری زودتر از انتخابات مجلس برگزار می‌شود، اظهار داشت: این انتخابات نشان می‌دهد که مردم در صحنه حضور دارند و ما نیاز داشتیم تا مشارکت مردم نشان داده شود.

وی تصریح کرد: مردم باید به اداره امور شهرشان بازگردند و طرحی را در دولت مطرح کردیم که این مسئولیت را به مردم واگذار کنیم.

ربیعی در ادامه اظهار کرد: این انتخابات احیای محله‌گرایی است، بچه محلی در ایران از بین رفته بود که این امر با برنامه‌ای که دولت برای واگذاری وظایف به محلات دارد، می‌تواند مهم باشد.

وی افزود: در وضع کنونی این انتخابات می‌تواند نشاط اجتماعی را افزایش دهد.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: حضور مردم در انتخابات شورایاری‌ها واکنش به خیلی از بدبینی‌هایی است که در این مدت شنیده شد و کمک می‌کند تا نشاط در محله‌ها افزایش یابد. در محله ما در منطقه جوادیه پنج ائتلاف ایجاد شد که برای من خیلی جالب بود.

وی با اشاره به برگزاری الکترونیک انتخابات تصریح کرد: به شهرداری تهران برای استفاده از فناوری و برگزاری مکانیزه این انتخابات برای اولین بار تبریک می‌گویم شهر تهران الگویی بسیار خوبی است و برگزاری الکترونیک این انتخابات می‌تواند مقدمه‌ای برای برگزاری سایر انتخابات باشد.

ربیعی با بیان اینکه نکته که دادن مدیریت و بخشی از وظایف دولت به مدیریت محلی اتفاق بسیار خوبی است، افزود: این امر سرعت را بیشتر می‌کند و فسادپذیری آن کمتر است.

وی افزود: امروز با حضور مردم شکافی که تصور می‌شد و بر روی آن تبلیغ می‌شد از بین رفت. حتی در سیل اخیر کشور نیز حضور جوامع محلی اثربخشی بیشتری در بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده داشت.

ربیعی در ادامه با بیان اینکه ما نیاز به ساخت کارخانه‌های پتروشیمی بزرگ نداریم، افزود: معتقدم باید برای مردم شادی ایجاد کنیم که برای ایجاد این شادی نیاز به ساخت کارخانه و پتروشیمی‌های بزرگ نیست آنچه مردم را شاد می‌کند، مشارکت جوامع محلی و ایجاد ارتباط سالم اجتماعی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این اطمینان را به مردم می‌دهم که شهردار حاضر در ۲۴ ماه آینده در کنار دولت بماند، به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: علائم بسیار خوبی داریم که نشان می‌دهد، در پایان امسال و سال آینده با رشد اقتصادی خوب پیش خواهیم رفت. به مردم در حوزه مسائل اقتصادی فشار زیادی وارد شده به ویژه در جنوب و حاشیه شهرها، گرچه ما موفق شدیم جلوی رشد تورم را بگیریم و آن را منفی کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: در جلسه‌ای که شهرداران کلانشهرها با دولت داشتند، قرار شد خانه‌های کوچک و ارزان قیمت برای تازه‌ازدواج‌کردگان ارائه شود.

سکینه اشرفی معاون شهردار تهران نیز در حاشیه بازدیدش از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این دوره انتخابات تلاش کردیم که زنان و جوانان حضور فعالتری داشته باشند، گفت: زنان و جوانان از آنجایی که به دنبال منافع خود و رانت‌های شخصی نیستند، مدیران بهتری هستند و می‌توانند به توسعه محلات کمک بیشتری کنند.

رئیس کمیته برنامه و بودجه انتخابات شورایاری با بیان اینکه سعی کردیم در این دوره انتخابات شورایاری‌ها از افراد کارآمدتری وارد عرصه مدیریت شهری شوند، گفت: بیش از ۱۲هزار نفر در انتخابات ثبت نام کرده‌اند و بررسی نشان داده است که شور و نشاط خاصی در این دوره انتخابات وجود دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این انتخابات این است که به صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه و الکترونیک است، گفت: این مکانیزه بودن انتخابات امنیت و صحت آن را تاکید می‌کند.

به گفته اشرفی، شهرداری تهران برای اولین بار در تدوین برنامه توسعه خود سه سطح تهران، منطقه و محله را در نظر گرفته است، تقارن تدوین برنامه ریزی محلی با آغاز فعالیت شورایاران را به فال نیک می‌گیریم و معتقدیم برنامه ریزی محلی شهر تهران در برنامه پنج ساله سوم باید با مشارکت مردم و از پایین به بالا باشد.

وی با بیان اینکه شورایاری‌ها نه تنها در بعد نظارت بلکه در بحث برنامه ریزی نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند، گفت: محلات ما از نظر برنامه ریزی نامتوازن هستند که با کمک شورایاران در برنامه سوم توسعه می‌توانیم سازمان شهرداری را از یک سازمان خدمات محور به اجتماع محور تبدیل کنیم اما نیازمند کمک شورایاران هستیم.

معاون شهرداری تهران افزود: با کمک شورایاران می‌توانیم بر اساس اولویت‌های محلی برنامه ریزی کرده و مشکلات را حل کنیم.

در جریان برگزاری انتخابات شورایاری ها حجت نظری، پس از شرکت در پنجمین مرحله از انتخابات شورایاری‌ها در محله صادقیه در جمع خبرنگاران درباره فرآیند برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: خوشبختانه استقبال مردم از این انتخابات استقبال مطلوبی بوده و بر اساس گزارش‌های دریافتی و نیز مشاهداتی که در بازدید از چند شعبه داشتم استقبال مردم مناسب بوده است که پیش بینی می‌کنیم این استقبال تا قبل از اتمام رأی گیری بیشتر نیز بشود.

رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد درباره مشارکت شهروندان اظهار کرد: نکته قابل توجه در این انتخابات حضور پررنگ زنان و جوانان بود که این نشان می‌دهد این قشر حساسیت بیشتری به سرنوشت و آینده محله خود دارند.

نظری از شرکت کنندگان در انتخابات خواست که حتماً کد نامزدهای مورد نظر خود را ثبت کنند. چرا که هنگام حضور در شعب اخذ رأی با توجه به الکترونیکی بودن این انتخابات رأی گیری تنها با درج کد هر نامزد ممکن است. در پایان نیز قبل از تأیید نهایی لیست اسامی را چک کرده و سپس رأی خود را به صندوق بیندازند.

احتمال تمدید زمان رأی گیری

عضو شورای شهر تهران درباره اینکه آیا احتمال تمدید زمان رأی گیری وجود دارد یا خیر، گفت: برابر مقررات تا دو بار و تا ساعت ۲۰ امکان تمدید زمان شرکت در انتخابات وجود دارد که پیش بینی می‌کنیم این مهلت تمدید بشود.

وی در مورد نظارت بر انتخابات نیز گفت: علاوه بر ناظرانی که پای صندوق‌ها مستقر هستند بازرسان نیز نسبت به گشت زنی و حضور در شعب اقدام کرده و اگر چنانچه تخلفی ثبت شود حتماً با آن برخورد می‌شود. ضمن اینکه مردم می‌توانند گزارش تخلفات را به بازرسان و نمایندگان مستقر در شعب اخذ رأی ارائه کنند.

عضو شورای شهر در مورد اینکه نتایج انتخابات چه زمانی اعلام خواهد شد گفت: با توجه به الکترونیکی بودن انتخابات طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تا حدود دو ساعت بعد از اتمام رأی گیری امکان اعلام نتایج اولیه وجود دارد اما نتایج قطعی پس از بررسی اعتراضات احتمالی تأیید و اعلام خواهد شد.

وی در پایان از شهروندان دعوت کرد که با مشارکت در فرآیند تصمیم سازی و توسعه محلی خود به افراد مورد اعتماد و معتمدین محلی رأی دهند.

به گزارش پانا ،بر اساس قانون، افرادی که در تاریخ ۴ مرداد سال ۸۰ و پس از آن متولد شده‌اند و به عبارتی ۱۸ سال تمام دارند، می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی با شناسنامه یا شماره ملی در انتخابات شرکت کنند.

همچنین، برای اطلاع شهروندان در تمامی شعب اخذ رأی به تفکیک محلات اسامی داوطلبان به همراه کد انتخاباتی نمایش داده خواهد شد. در هر حوزه رأی‌گیری نیز پوسترهای مربوط به نحوه رأی‌گیری الکترونیک و چگونگی استفاده از صندوق رأی الکترونیک داخل حوزه نصب می‌شود.

از میان ۱۳ نفری که بالاترین رأی را کسب کرده‌اند به ترتیب آرا، ۹ نفر اول به عنوان اعضای اصلی و ۴ نفر بعدی به عنوان اعضای علی البدل معرفی می‌شوند.

در صورت کسب رأی مساوی، انتخاب نهایی بر اساس مدرک تحصیلی صورت می‌گیرد و در صورت هم سطح بودن مدرک تحصیلی، انتخاب بر اساس قرعه کشی در حضور داوطلبین و توسط ستاد انجام می‌شود.

نتایج اولیه انتخابات ۲ ساعت پس از پایان زمان رأی گیری و نتیجه قطعی از سوی هیأت نظارت پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود، در صورتی که هیأت نظارت مرکزی انتخابات را در یک یا چند محله متوقف یا باطل اعلام کند، انتخابات بعدی حداکثر دو ماه بعد از صدور رأی توقف یا ابطال توسط ستاد برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار