در گفت‌وگو با پانا:‌

عضو کمیته مزد شورای عالی کار: زنگ خطر خروج نیروی کار کارگری نواخته شده است

تهران (پانا) - آماری از نیروی کاری ایرانی که راه شهرهایی مانند کرکوک، اربیل در اقلیم کردستان عراق یا راه سایر شهرهای عراق و حتی قطر را در پیش‌ گرفته‌اند، وجود ندارد اما آنگونه که کارشناسان بازار کار می‌گویند این مهاجرت معکوس به نفع اقتصاد کشور نیست.

کد مطلب: ۹۴۱۹۸۶
لینک کوتاه کپی شد
عضو کمیته مزد شورای عالی کار: زنگ خطر خروج نیروی کار کارگری نواخته شده است

محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره دلایل مهاجرت نیروی کار به ویژه کارگران به کشورهای همجوار گفت:‌ «پیش از بررسی مهاجرت نیروی کار ابتدا باید این موضوع بررسی شود که دلایل و انگیزه‌های این مهاجرت چیست. نبود ثبات و امنیت شغلی از مهمترین دلایلی است که موجب شده است تا کارگرانی که با ماهیت قراردادهای کار موقت یا حتی بدون قرارداد کاری مشغول به کار بوده‌اند به کشورهای همجوار مهاجرت معکوس کاری داشته باشند.»

وی ادامه داد:‌ «معیشت بسیاری از کارگران با مشکل مواجه است. مزد کارگران و عقب‌ماندگی حقوق‌های آنها از تورم یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شده است تا کارگران به عراق یا قطر بروند. این کارگران چند گروه هستند گروه اول اصلا شغلی ندارند و بیکار هستند و گروه دوم امنیت شغلی ندارند یا به دلیل عقب‌ماندگی حقوقی ترجیح می‌دهند در عراق دینار دریافت کنند.»

عضو کمیته مزد شورای عالی کار با بیان اینکه نبود امنیت شغلی و عقب‌ماندگی حقوقی از وضع تورم از مهمترین دلایل مهاجرت نیروی کار کارگری است، اظهار کرد:‌ «آماری از نیروی کار کارگری که از ایران خارج شده‌اند در دسترس نیست اما نبود قرارداد کاری یا قراردادهای سفیدامضا از جمله دلایلی است که موجب مهاجرت نیروی کار کارگری به شهرهای کردستان عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است؛ موضوعی که به زودی به معضلی جدی بدل خواهد شد.»

تهدید امنیت شغلی کارگران با قرارداد و رسید سفیدامضا

وی افزود:‌ «قرارداد و رسیدهای سفیدامضا امنیت شغلی کارگران را در معرض خطر قرار داده است و بسیاری از مواد قانون کار مغفول مانده است.»

وقتی چرخ تولید بخوابد اولین آسیب به تامین اجتماعی خواهد خورد و سونامی بازنشستگانی که از تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند در راه است و خطر ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی را به دنبال دارد

تاجیک با بیان اینکه حقوق برخی از کارگران 1 میلیون و 800 هزار تومان است درحالی که هزینه‌های زندگی خانوارها بیش از 4 میلیون تومان است، گفت: «در این وضع طبیعی است که مهاجرت نیروی کار کارگری به عنوان واقعیتی تلخ درحال تشدید است. کشورهای عربی به دلیل حجم مبادلاتی که از سوی سازمان تجارت جهانی دارند نیروی کارگری متخصص ایران را به خود جذب کرده‌اند.»

وی افزود:‌ «شاید در ابتدا این کارگران ارز حاصل از کار خود در کشورهای همجوار را به ایران منتقل کنند اما در میان‌مدت خانواده‌های خود را نیز با خود همراه می‌کنند و این به معنای از دست رفتن جمعیت فعال کارگری کشور است و بازنگشتن آنان به زیان اقتصاد ایران است.»

عضو کمیته مزد شورای عالی کار تصریح کرد: «نیروی کاری که قرار است از ایران خارج شود باید از مبادی قانونی از کشور خارج شود و به طور معمول وزارت کار دست‌اندرکار آن باشد. به طور مثال در سال‌های گذشته نیروی کار ایرانی به کشورهای کره، ژاپن و اخیرا به آلمان فرستاده شده‌اند که این کارگران در بازگشت تجربه،‌ تخصص و مهارت به دست آورده‌اند و فرصتی برای واحدهای تولیدی به شمار می‌روند.»

خطر ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی

وی افزود:‌ «بخش عمده‌ای از نیروی کار افغانستان نیز از ایران خارج شد‌ه‌اند و برخی از آنها عازم ترکیه شده‌اند. دولت و مجلس باید تدابیری در این زمینه بیندیشد. ادامه این روند تهدیدی برای تامین اجتماعی در کشور است. وقتی چرخ تولید بخوابد اولین آسیب به تامین اجتماعی خواهد خورد و سونامی بازنشستگانی که از تامین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند در راه است و خطر ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی را به دنبال دارد.»

تاجیک تاکید کرد: «دولت می‌تواند در جهت جلوگیری از کاهش ظرفیت یا تعطیلی کارخانجات برنامه‌هایی را ارایه دهد تا نیروی کار نیز با اخراج گسترده همراه نشود. متاسفانه در سه سال اخیر هشدار درباره سونامی ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی به دلیل بازدهی نداشتن شرکت‌های اقتصادی وابسته به آن بارها مطرح شده است.»

وی با بیان اینکه منابع و مصارف تامین اجتماعی با هم همخوانی ندارد، اظهار کرد: «مهاجرت نیروی کار کارگری تهدیدی جدی برای بنگا‌‌ه‌های کوچک و متوسط است و اتخاذ تدابیر در این خصوص به همکاری وزارتخانه‌های صنعت و کار نیاز دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار