تاکید بر بهره گیری از روش های فیزیکی به جای روشهای شیمیایی در احیای تالاب انزلی

لاهیجان (پانا) - دانشیار گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لاهیجان گفت: هر گونه آسیب به تالاب انزلی موجب تهدید محیط زیست استان و زندگی خانوارهای ساکنین حاشیه این تالاب وارد خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۴۱۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
تاکید بر بهره گیری از روش های فیزیکی به جای روشهای شیمیایی در احیای تالاب انزلی

دانشیار گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه لاهیجان در همایش علمی و تخصصی بررسی چالشها و دورنماهای احیای تالاب انزلی به روش شیمیایی گفت: تالاب انزلی یکی از اکوسیستم های ارزشمند کشور است که گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردی را در خود پرورش می دهد.

دهدارگفت: با بیان اینکه در گذشته ای نه چندان دور استفاده موادی مانند ددت به شدت تبلیغ می شد و حتی در مهد کودکها استفاده از آن سفارش می شد این در حالیست که به مرور زمان ثابت شد این مواد تاثیر بسیار بدی بر محیط زیست وارد می کنند،افزود: حال می توان این نگرانی ها در مورد اجرای طرح تبیوجمی بر تالاب انزلی را به آسانی دریافت، زیرا اگر این طرح آسیب جدی به تالاب وارد کند این مواد وارد بدن پرندگان و ماهیان و در نهایت مردم استان به دلیل تغذیه از ماهیان و پرندگان تالاب انزلی خواهد شد.

دهدار ادامه داد: گیلان از استانهای اول کشور در ابتلا مردمش به سرطان است و پر واضح است که ظهور بیماری در اعضای یک خانواده تمام خانواده را دچار رنج می کند. استفاده از مواد شیمیایی و رها کردن عجولانه آن در تالاب انزلی کاری بس خطرناک است و باید مراقب باشیم به گسترش بیماری ها سرطان در گیلان دامن زده نشود.

دانشیار گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی لاهیجان گفت: بهتر است برای احیای تالاب به جای استفاده از مواد شیمیایی از روشهای فیزیکی مانند ساخت تصفیه خانه، رسوبگیر، آبخیزداری و...اجرا شود تا نتایج مثبتی گرفته شود.

وی افزود: در حال حاضر فقط سه شهر انزلی، رشت ولاهیجان تصفیه خانه دارند. و فاضلاب 51 دیگر شهر گیلان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تالاب انزلی و دیگر منابع آبی استان می ریزد.

دهدار با اشاره به اینکه جمعیت چشمگیری از مردم انزلی از تالاب معیشت خود را تامین می کنند،خاطرنشان کرد: هرگونه آسیب به تالاب موجب آسیب به خانوارهای جوامع محلی و ساکنین حاشیه تالاب خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار