در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

نویسنده «گاندو»:‌ یک سری تغییرات درست قبل از پخش به ما ابلاغ می‌شد

تهران (پانا) - نویسنده سریال‌های «ماتادور» و «گاندو» عقیده دارد که اولین‌ها همیشه مورد هجمه قرار می‌گیرند و علت هجمه به گاندو این است که در ژانر امنیتی و جاسوسی در ایران اولین بود.

کد مطلب: ۹۴۱۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
نویسنده «گاندو»:‌ یک سری تغییرات درست قبل از پخش به ما ابلاغ می‌شد

آرش قادری فیلمنامه‌نویسی است که سال‌های پرکاری را در سینما و سیما خصوصا در نگارش سریال‌های تلویزیونی سپری کرده است. از کمدی‌هایی چون «شاه کلید» و «بچه عوضی» گرفته تا درام‌های معمایی مثل «ریحانه» و سریال‌های‌پلیسی مثل «هوش سیاه» و «ماتادور» از جمله سریال‌های قادری در سال‌های اخیر است. سریال تلویزیونی «گاندو» به کارگردانی جواد افشار که تابستان امسال از شبکه سه تلویزیون پخش شد از جدیدترین کارهای این نویسنده است که در ژانر جاسوسی به نگارش درآمده و واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را در جامعه برانگیخته است.

تاکید شده بود سریال نباید شخصیت‌محور باشد

این فیلمنامه‌نویس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تفاوت شخصیت‌پردازی در سریال‌های جاسوسی ایرانی و خارجی می‌گوید: درست است که در سریال‌های جاسوسی خارجی روی شخصیت‌پردازی مامور امنیتی بسیار تاکید می‌شود و جنبه‌های مختلف فردی و اجتماعی او به تصویر درمی‌آید، در سریال «گاندو» عملکرد ما متفاوت بود چون داستان بر اساس یک پرونده واقعی شکل گرفت و تاکید شده بود سریال نباید شخصیت‌محور باشد و تاکید باید روی نهاد موردنظر باشد.

وی می‌افزاید: البته من تاحدی سعی کردم ماموران امنیتی را شخصیت‌پردازی کنم اما بیش از آن به اقتضای پرونده امکان‌پذیر نبود.

نویسنده سریال‌های «ماتادور» و «برادر» درباره اصلاحات سریال گاندو در جریان ساخت مجموعه و پس از آن گفت: بعد از نوشتن متن اولیه، بارها فیلمنامه بازخوانی و اصلاح شد. بعد از ضبط هم یک سری اصلاحات از طرف شبکه به تولیدکننده ابلاغ می‌شد که معمولا در اغلب پروژه‌ها این روال وجود دارد. اما در سریال گاندو یک سری تغییرات درست قبل از پخش به ما ابلاغ می‌شد که منشاء آن برای ما نامعلوم است. من نمی‌دانم چه کسی به چه کسی زنگ می‌زد و خواهان تغییر دیالوگ یا صحنه می‌شد، ولی می‌دانم که همیشه اولین‌ها مورد حمله و هجمه قرار می‌گیرند.

قادری ادامه داد: من سریال‌هایی ساختم که در ژانر خودشان اولین بودند و همین اول بودن هجمه زیادی را متوجه آنها کرد. «گاندو» هم در ژانر جاسوسی امنیتی اولین است و طبیعی است که نیاز به اصلاح دارد یا مورد اعتراض واقع می‌شود.

وی درباره مشکلات نوشتن فیلمنامه در ژانر جاسوسی گفت: نوشتن کار جاسوسی کار سختی است. در ایران هر موضوع امنیتی از سوی نیروهای امنیتی پیگیری می‌شود. تجمیع عملکرد چند نهاد امنیتی هم از موضوعات خاصی است که مردم با آن آشنا نیستند. در نگارش این متن هم فاصله‌گذاری بین نهاد امنیت و پلیسی کار سختی بود چون اطلاع‌رسانی درستی برای تفکیک این دو نهاد نشده است، بنابراین انتقال این نگرش به مردم وحتی گروه تولید کننده آثار سخت و دشوار است. علاوه بر آن برای پرداختن به چنین پرونده‌هایی نیاز به جمع‌آوری اطلاعات از نهاد موردنظر دارید و باید از آنها پرسش کنید و پرسش از نهادی که خود پرسشگر است کار را سخت می‌کند.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار