در نشست شورای امنیت سازمان ملل

آل حبیب در واکنش به معامله قرن: آرمان ملت‌ها را نمی‌توان خرید

تهران (پانا) - سفیر کشورمان در سازمان ملل گفت که طرح به اصطلاح «معامله قرن» با نیات شوم طراحی و بر مفروضات نادرست و رهیافت‌های غیرواقعی بنا شده و قطعاً شکست خواهد خورد. 

کد مطلب: ۹۴۱۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
آل حبیب در واکنش به معامله قرن: آرمان ملت‌ها را نمی‌توان خرید

اسحاق آل حبیب معاون و سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: «آرمان فلسطین براساس مبارزه یک ملت برای آزادی، استقلال، کنترل کامل بر سرزمین آباء و اجدادی، حفظ هویت فرهنگی و مذهبی و حفظ شرافت و عزت بنا شده و تقلیل چنین آرمان مقدسی به بهبود وضع اقتصادی، اشتباه‌ترین رهیافت برای حل معضل فلسطین است.»

از نظر او، حل بحران فلسطین بدون توجه به ریشه های بنیادین آن میسر نیست و به همین خاطر، چون اشغال غیرقانونی فلسطین ریشه اصلی این بحران بوده، تنها راه حل آن نیز خاتمه اشغال است.

متن کامل سخنرانی نماینده کشورمان به شرح زیر است:

«آقای رئیس،

از جنابعالی برای تشکیل این جلسه تشکر و از سخنرانی‌های جنبش عدم تعهد و سازمان همکاری اسلامی حمایت می‌کنم.

تحول عمده از زمان نشست قبلی، تلاش‌ها جهت اجرای عملی به اصطلاح «معامله قرن» از طریق تشکیل نشستی در بحرین در مورد فلسطین بود.

این طرح با نیات شوم طراحی و بر مفروضات نادرست و رهیافت‌های غیرواقعی بنا شده و مسلماً محکوم به شکست است.

این پیشنهاد با نیات شوم ارائه شده است چون توسط آمریکا ارائه گردیده که به سیاست‌های جانبدارانه و حمایت‌های بی‌قید و شرط از اسرائیل و عملکرد ناعادلانه نسبت به فلسطینی‌ها معروف است.

آخرین نمونه اقدامات آن، انتقال سفارت آمریکا به قدس و شناسایی حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه بود که هر دو نقض فاحش قواعد آمره حقوق بین‌الملل به شمار می‌روند.

اساساً، خلال هفت دهه گذشته، شورای امنیت به دلیل حمایت بی قید و شرط آمریکا از اسرائیل، نتوانسته قدرت اشغالگر را به خاتمه اشغال وادار سازد.

این حمایت مداوم در زمانی که اسرائیل شدیدترین و وحشیانه ترین جنایات را مرتکب می شود، رژیم صهیونیستی را برای تداوم ارتکاب نظام مند تمامی جرایم بین المللی، در بی کیفری کامل، تشجیع نموده است.

به اتکای چنین حمایت‌هایی است که اسرائیل به سیاست‌های توسعه‌طلبانه و اقدامات نامشروعش در سرکوب فلسطینی‌ها در نقض کامل حقوق بنیادین آنها، ادامه داده است.

یکی از نمونه‌های چنین سبوعیتی، محاصره غزه طی یک دهه گذشته از سوی اسرائیل است که آن را به بزرگترین زندان باز دنیا تبدیل کرده است. این محاصره غیرانسانی باید خاتمه یابد.

مضافاً، این به اصطلاح «معامله قرن»، براساس رهیافت‌های نادرست بنا شده است چرا که قصد خرید تمامی آمال و آرمانها، عزت و شرافت، اموال و قلمرو، و حقوق ذاتی کل یک ملت را دارد.

این مسلماً توهمی بیش نیست و قطعاً به صورت کامل شکست خواهد خورد.

آرمان فلسطین براساس مبارزه یک ملت برای آزادی، استقلال، کنترل کامل بر سرزمین آبا و اجدادی، حفظ هویت و اماکن فرهنگی و مذهبی و حفظ شرافت و عزت بنا شده است.

تقلیل چنین آرمان مقدس و شریفی به بهبود وضع اقتصادی، اشتباه‌ترین رهیافت برای حل معضل فلسطین است.

مضافاً، این به اصطلاح «معامله قرن»، براساس یک رهیافت غیرواقعی بنا شده است چرا که همه گروه‌های فلسطینی، بدون استثنا، قویاً این معامله را رد کرده اند.

در عین حال، قدس شریف، علاوه بر فلسطین، برای تمامی مسلمانان نیز عزیز است و هیچ مسلمانی در دنیا هرگز چین طرح خفت‌باری را نخواهد پذیرفت. قدس شریف پایتخت فلسطین بوده و خواهد بود.

تاریخ به ما می‌گوید که هیچ ملتی بر سر آرمانهای مقدس خود معامله نکرده و ملت فلسطین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هفت دهه مبارزه و مقاومت فلسطینی ها به خودی خود و به روشنی ثابت می کند که آنها مصمم، قاطع و ثابت قدم در مسیر تحقق اهداف شریف خود برای آزادی و استقلال حرکت می‌کنند.

آنها هفت دهه مشقت اقتصادی را برای آزادی سرزمین هایشان تحمل کرده اند. آنها به دنبال آزادی و استقلال هستند و هنگامی که اشغال پایان یافت، به خوبی می دانند چگونه اقتصاد کشورشان را بهبود بخشند.

البته، همزمان جامعه بین الملی نیز باید به حمایت قوی خود از فلسطینی ها در مبارزه برای آزادی قلمروشان ادامه دهد.

ماهیت واقعی و هدف اصلی این به اصطلاح «معامله قرن»، تثبیت اشغال به بهانه بهبود وضعیت اقتصادی است. جهان باید در مقابل این حرکت غیرعادلانه بایستد.

این شورا باید به دور باطل زورگویی آمریکا خاتمه دهد که به صورت غیرقانونی و گستاخانه این نهاد را در قبال اسرائیل خنثی و غیرموثر نموده است.

این سیاست مزورانه باید خاتمه یابد و شورا باید بتواند نقش مبتنی بر منشور خود را در حمایت از فلسطینی‌ها ایفا کند.

نهایتاً اینکه حل معضل فلسطین نظیر هر بحران دیگری بدون توجه به ریشه های بنیادین آن میسر نیست.

هیچ راه حل سحرآمیزی وجود ندارد. اشغال غیرقانونی فلسطین ریشه اصلی این بحران و تنها راه حل آن نیز خاتمه اشغال است.

در خاتمه باید بگویم که نماینده اسرائیل، با نادیده گرفتن کامل دستورکار این نشست که متمرکز بر مسئله فلسطین بوده و توسط همه نیز محترم شمرده شد، بار دیگر تلاش کرد تا توجهات را از جنایات این رژیم دور کند. در حالی که وی باید توضیح می داد که چرا آنها به اشغال فلسطین ادامه می دهند؟ به این اندازه به تخریب و کشتار می‌پردازند؟ به سایر کشورها حمله می کنند؟ محاصره غیرانسانی را بر غزه تحمیل می کنند؟ سیاست‌های نژادپرستانه در پیش گرفته اند؟ انواع سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله سلاح‌های هسته‌ای را تولید می کنند؟ از پیوستن به معاهدات بین‌المللی منع کننده این‌گونه سلاح‌ها سر باز می‌زنند؟ و چرا با ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت می‌کنند؟ به دروغ پراکنی، سرپیچی از قوانین و جنایت پایان دهید و در مقابل رفتارتان پاسخگو باشید.

از توجه شما سپاسگزارم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار