بازدید از مجموعه مپنا؛

جهانگیری: تحریم‌های ایران علیه هر کشور دیگری اعمال شده بود اقتصادش فرو می‌پاشید

تهران (پانا) - معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه فعالیت‌ها و خدمات شرکت‌هایی مثل مپنا در داخل و خارج کشور مایه افتخار ایران است، اظهار داشت: در وضعیتی که دشمن سعی می‌کند با پمپاژ اخبار منفی روحیه مردم را تخریب کند، باید با اطلاع رسانی از فعالیت شرکت‌هایی نظیر مپنا امید مردم به فردا و عبور از شرایط سخت را ارتقا دهیم.

کد مطلب: ۹۴۱۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: تحریم‌های ایران علیه هر کشور دیگری اعمال شده بود اقتصادش فرو می‌پاشید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر سه شنبه در جریان سفر به استان البرز و در بازدید از مجموعه صنعتی مپنا گفت: امتیاز بازدید از مجموعه هایی نظیر مپنا نسبت به جلساتی که در تهران برگزار می شود این است که در این بازدید ها از فعالیت، تلاش و پیشرفت های کشور انرژی مضاعف دریافت شده و امید به حل نیازهای صنعت و کشور افزایش می یابد.

معاون اول رییس جمهور افزود: در طول دوران مسئولیت در دوران مختلف هر گاه از مپنا بازدید کرده ام شاهد تحولات چشمگیر بوده ام و از گزارش هایی که مسئولین این شرکت ارائه می کنند انرژی می گیرم.

جهانگیری اظهار داشت: دیدن این فعالیت ها نمایش بسیار مطلوبی از حرکت بالنده تولید در کشور است و نشان می دهد با وجود مشکلات موجود چرخ تولید در کشور حرکت خوبی دارد.
معاون اول رییس جمهور مجموعه مپنا، مدیرعامل، مدیران و کارکنان این شرکت را سرمایه ای برای صنعت کشور توصیف کرد که کارشان را با عشق، علاقه و باور عمیق به توانستن و کمک به خوداتکایی کشور انجام می دهند و گفت: آنچه در مجموعه هایی مثل مپنا انجام می شود نتایجی ماندگار برای کشور دارد.

جهانگیری در ادامه سخنانش با بیان اینکه این مجموعه الگوی خوبی برای نمایش توانمندی های فنی و صنعتی کشورمان در سطح جهانی است گفت: مپنا امروز با شرکت های معتبری همچون زیمنس در جهان رقابت می کند و از کشورهای صنعتی بزرگ تقاضای همکاری و انتقال تکنولوژی دارد.

وی افزود: مپنا در کشورهای دیگر و با شرایط نابرابر سیاسی و اقتصادی بر سر اجرای پروژه های بزرگ نیروگاهی رقابت کرده و برنده نیز می شود اینها همه برای کشورمان افتخارآمیز است.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: هر کس در عرصه اقتصادی و تولیدی کشور فعالیت دارد باید به مپنا به عنوان یک نماد در فعالیت های اقتصادی و صنعتی افتخار کند و بنده به عنوان یک مسئول از این مجموعه و مدیران و کارکنان آن تشکر و از آنها حمایت می کنم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که آمریکایی ها در اوج ناجوانمردی و در موقعیتی که ایران به همه تعهداتش عمل کرده بود و نوبت آنها بود تا به تعهداتشان عمل کنند از برجام خارج شدند خاطرنشان کرد: آمریکایی ها نه تنها از برجام خارج شدند بلکه همانگونه که خودشان نیز بارها ادعا کرده اند سخت ترین و شدید ترین تحریم ها را علیه ایران اعمال کردند. که اگر این تحریم ها علیه هر کشور دیگری اعمال شده بود آنها را به زانو در می آورد و اقتصادشان را از هم فرومی پاشید.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: آمریکایی ها این دوره از تحریم ها را با هدف فروپاشی کامل اقتصاد ایران و در نتیجه ایجاد نارضایتی و به خیابان کشاندن مردم طراحی و اجرا کردند اما تحلیل آنان درباره مردم ایران و اقتصاد کشورمان صحیح نبود.

جهانگیری با بیان این که شرایط تحریم ما را با چند مسأله مواجه کرد اظهار داشت: مسأله اول این بود که در شرایط تحریم نسلی جدید و نوپا با ابتکارات و خلاقیت هایش وارد اقتصاد و صنعت کشور شد. در سال های قبل هم امثال این جوانان پا به عرصه فعالیتهای اقتصادی و صنعتی می گذاشتند اما نه آنان به خوبی دوره اخیر توانسته بودند توانمندی های خودشان را عرضه کنند و نه در دولت ها توانسته بودند از این توانمندی ها به نحو شایسته بهره گیری کنند.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: بنده به اقتضای مسئولیت های مختلفی که داشته ام جلسات متعددی با فعالان اقتصادی وصنعتی برگزار کرده ام که درهمه آنها یک سری نکات مشترک مثل گلایه از کمبودها و عدم حمایت ها مطرح می شد اما اخیراً جلسه ای با فعالان استارت آپ ها در کشور داشتیم که به طور کامل مسایلی که در آن مطرح شد در نحوه طرح این مسایل با همه جلسات گذشته تفاوت داشت. این جوانان با سرمایه های اندک مالی و سرمایه های گرانسنگ فکری شان پا به عرصه اقتصاد و خدمات گذاشته بودند و دستاوردهایی داشتند که برای کشور افتخارآفرین است.

وی افزود: ضرورت دارد در شرایط اقتصادی فعلی به این نسل صاحب خلاقیت که می تواند در کشور تحول بیافریند بیشتر اعتماد کنیم.

جهانگیری در توضیح مسأله دومی که تحریم ها باعث شدند پیش چشم ما بروز و ظهور بیشتری داشته باشد گفت: نکته دوم تحولی بود که در صنعت کشور اتفاق افتاد و در آن همه فعالان این عرصه از دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان صنعتی ترغیب شدند تا راه های تأمین نیازهای داخل بدون نیاز خارج از کشور را دقیق تر بررسی کنند که در نتیجه آن امروز شاهد هستیم تحولات مهمی در عرصه صنعت کشور در حال رخ دادن هستند.

معاون اول رییس جمهور افزود: در نتیجه این تحولات امروز شاهد هستیم که گروه صنعتی مپنا لوکوموتیو هایی می سازد که قابلیت رقابت در جهان را دارد و مشابه همین اتفاق در واحدهای تولیدی دیگر نیز اتفاق می افتد و امروز بیش از هر زمان دیگری اطلاع رسانی هنرمندانه و دقیق از این تحولات ضروری به نظر می رسد تا بتواند در شرایطی که دشمن سعی می کند با پمپاژ اخبار منفی روحیه مردم را تخریب کند نمایش توانمندی ها و قابلیت های جوانان این مرز و بوم برای مردم امید آنها را به آینده و عبور موفق از شرایط سخت بیش از پیش ارتقا دهد.

جهانگیری اظهار داشت: یک نکته مهم این است که امروز هم فعالان عرصه تولید و هم سیاست گذاران باید بیش از هر زمان دیگر متوجه شرایط سخت امروز باشند و از آن مهمتر این که در فردای عبور از شرایط سخت نباید فراموش کنیم که در روزگار سختی ها چه کسانی پای کار ایستادند؛ این ضرورت حفظ و تداوم روحیه جوانمردی است که از کسانی که در شرایط سخت پا به میدان نهادند در شرایط آسایش حمایت شایسته تری به عمل آید.

معاون اول رییس جمهور در بخش پایانی سخنانش با اشاره به برخی موارد از فعالیت های شرکت مپنا از جمله کمک به تولید خودروهای الکترونیکی و ساخت دستگاه های آب شیرین کن تصریح کرد: در مورد تولید خودروهای الکتریکی اگر امکان تولید اقتصادی آن وجود دارد باید هر چه سریعتر حداقل در تولید خودروهای عمومی از این تکنولوژی استفاده کنیم و در زمینه آب شیرین کن ها نیز با توجه به اقلیم خشک مناطق مرکزی و شرقی کشور باید ارتباط مپنا با استان های این بخش از کشور را برقرار کنیم تا پروژه های انتقال آب به مناطق مرکز شرقی از دریای خزر و خلیج فار تسریع شود.

جهانگیری همچنین با اشاره به تفاهم نامه ای که در این مراسم بین سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا امضا شد اظهار امیدواری کرد: اجرای این تفاهم نامه کمکی به وصول مطالبات مالی مپنا از پیمانکاران و دستگاه های دولتی باشد تا مپنا با دقت و سرعت بیشتری خدمات خود به کشور و مردم ایران را توسعه دهد.

عباس علی آبادی مدیرعامل مپنا نیز در این مراسم با ارائه گزارش مفصلی از فعالیت های این مجموعه صنعتی اظهار داشت: فعالیت هایی که در مپنا انجام می شود به گونه ای طراحی می شود که از صفر تا صد در این جا انجام شود و هیچ نیازی به خارج از کشور نداشته باشیم. با همین شرایط در حالی که در سال ۲۰۱۰ تنها دو درصد از سهم بازار جهانی را در اختیار داشتیم در سال ۲۰۱۵ این سهم را به ۱۷ درصد رساندیم و امروز در کشورهای عراق، سوریه، عمان، اندونزی، پاکستان، چین و ترکمنستان فعالیت داریم.
مهندس علی آبادی گفت که مپنا تا به حال ۷ هزار و ۸۸۷ مگاوات برق به اضافه ۱۸ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن نیروگاه اجرا کرده و سه هزار و ۱۱۷ مگاوات برق و ۳۵ هزار متر مکعب ظرفیت آب شیرین کن نیروگاه در دست اجرا دارد که همه این پروژه ها کامل با سرمایه گذاری خود شرکت مپنا اجرا شده اند.

وزرای صمت و راه و شهرسازی نیز دراین مراسم در سخنانی با تشکر از فعالیت های شرکت مپنا از تثبیت رویکرد استفاده از توانمندی های داخلی و تأکید بر ممنوعیت استفاده از نمونه خارجی خدمات و کالاهایی که توان تولید و ارائه با کیفیت بالای آنها در داخل وجود دارد، خبر دادند.
در پایان این مراسم تفاهمنامه همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و گروه مپنا، در راستای رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، کاهش وابستگی به واردات و استفاده حداکثری از ظرفیت تولید داخل در سال رونق تولید امضا شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار