مراسم معارفه رئیس کمیته امداد برگزار شد

تهران (پانا) - مراسم تکریم پرویز فتاح و معارفه سیدمرتضی بختیاری به عنوان رئیس جدید کمیته امداد با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری و مقامات کشوری و لشکری برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۱۴۱۲
لینک کوتاه کپی شد
مراسم معارفه رئیس کمیته امداد برگزار شد

به گزارش سایت خبری کمیته امداد، حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در این مراسم با بیان اینکه کمیته امداد از آثار جاویدان امام خمینی (ره) است، اظهار کرد: تأسیس کمیته امداد ابتکار بسیار ارزشمندی است که امروز دستگیر نیازمندان است.

وی رسیدگی به امور محرومان را بالاترین ارزش در نظام اسلامی دانست و تاکید کرد: کمک‌های کمیته امداد در حوزه‌های مختلف همچون ارائه جهیزیه به نوعروسان، حمایت از ادامه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان و خدمات مسکن، در پیشرفت اقشار محروم جامعه بسیار موثر بوده است.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری بر اهمیت پرداختن به موضوع زکات تاکید کرد و ادامه داد: انفاق و کمک به نیازمندان یک اصل اساسی در قرآن است و هرجا در قرآن کلمه «نماز» آمده موضوع «زکات» هم آمده است.

محمدی گلپایگانی با اشاره به ضرورت حفظ شأن نیازمندان در ارائه کمک‌ها، اضافه کرد: با توجه به شرایط امروز کشور، کمک به نیازمندان برای همه کسانی که از توانایی مالی برخوردارند واجب است اما باید جایگاه و شأن افراد هنگام ارائه کمک حفظ شود.

فتاح: اعتماد مردم مهم‌ترین سرمایه کمیته امداد است

سیدپرویز فتاح رئیس سابق کمیته امداد نیز در این مراسم، موفقیت‌های کمیته امداد در سال‌های اخیر را مرهون همکاری مسئولان در همه سازمان‌ها و نهادها دانست و ازهمراهی دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، نماینده رهبری معظم در شورای زکات، ائمه جمعه، بانک‌ها، استانداران، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ... تقدیر و تشکر به عمل آورد.

وی از مشارکت مردم و خیران و همراهی رسانه‌ها و صدا و سیما با کمیته امداد تشکر کرد و گفت: مردم به ما اعتماد کردند و در موقعیت‌های مختلف در جشن رمضان، جشن نیکوکاری، ایتام و محسنین، سیل و زلزله و ... به یاری کمیته امداد شتافتند.

فتاح اعتماد مردم را مهمترین سرمایه کمیته امداد اعلام کرد و افزود: کمیته امداد از قبل قابل اعتماد بوده، هست و خواهد بود اما شعار ما در بدو ورود به کمیته امداد، تلاش برای افزایش اعتماد عمومی مردم بود و امروز همه شواهد و آمار بر تحقق این امر گواهی می‌دهند. امروز ۷۰۰ هزار نفر در کشور حامی ایتام و محسنین هستند و میلیون‌ها نفر صندوق‌های صدقات کوچک خانگی در منزل دارند.

رئیس سابق کمیته امداد جاری شدن نگاه تحولی در کمیته امداد با استفاده از ظرفیت‌های اساسنامه مصوب این نهاد را از دیگر برنامه‌های مهم در دوره مدیریت خود دانست و تاکید کرد: در این مدت گفتمان‌سازی و تقویت فرهنگ سازمانی در کمیته امداد تعقیب شد و بهبودهای فراوانی به همراه داشت.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در طی این دوره کاملا منطبق با برنامه پنجساله و سالانه خود و مطابق اساسنامه عمل کرد، افزود: خوشبختانه برنامه‌های مصوب هیات امنا کاملا عملیاتی و محقق شده است.

فتاح به افزایش قابل توجه درآمدهای مردمی در همه عرصه‌های فعالیت امداد درشرایط تورم و رکود اشاره کرد و گفت: این مساله نشان دهنده افزایش اعتماد مردم سرافراز و نیکوکار ایران است.

وی بر گسترش چتر حمایتی کمیته امداد در شرایط اقتصادی فعلی و ضرورت حمایت بیشتر از مردم محروم تاکید کرد و ادامه داد: ایجاد ردیف جدید اعتباری تبصره ۱۴از محل هدفمندی یارانه‌ها توسط مجلس و اجرای کامل آن توسط دولت طی دو سال گذشته، منجر به افزایش بیش از سه برابری دریافتی ماهانه مددجویان و تحت پوشش موقت قرار گرفتن ۶۰۰هزار خانوار جدید شد که در ثبات و آرامش جامعه هدف بسیار موثر بود.

فتاح به افزایش قابل توجه ردیف تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال تبصره ۱۶ طیچند سال گذشته اشاره کرد و گفت: پرداخت کامل این اعتبارات توسط بانک‌ها و تعیین سهمیه ویژه برای امداد از محل اشتغال پایدار روستایی گام موثری در خودکفایی و توانمندسازی مددجویان تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کسب مجوز تاسیس صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت از بانک مرکزیو انتقال کلیه حساب‌های امداد و پرداخت یارانه و مستمری ماهانه، ظرفیت بسیار خوبی برای پرداخت وام ضروری و اشتغال مددجویان ایجاد کرده است که در نتیجه در سال ۹۸ ظرفیت وام این صندوق به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین درآمد حاصل از فروش ساختمان سوهانک به منظور پرداخت وام قرض‌الحسنه در صندوق امداد ولایت سرمایه گذاری شده است.

رئیس سابق کمیته امداد با تاکید بر اینکه پرداخت وام غیر از قرض‌الحسنه به مددجویان ممنوع شده است، گفت: همچنین از اخذ سودبانکی به خاطر رسوب سپرده‌های امداد نزد بانک‌ها جلوگیری شده است.

فتاح گفت: باید بانک‌ها را به این سمت ببریم که از وضعیت فعلی و دریافت سود بالا از وام دور شوند و به قرض‌الحسنه روی آورند.

رئیس سابق کمیته امداد همچنین حذف صف پشت نوبت جهیزیه، وام ضروری رهن و اجاره، یکسان‌سازی بیمه درمان مددجویان، توجه ویژه به مناطق محروم، بیمه شدن تمام مددجویان در برابر حوادث و توجه ویژه در رسیدگی به امور بیماران صعب‌‌العلاج را از دیگر دستاوردهای مهم در کمیته امداد برشمرد.

وی رویکرد کمیته امداد را تکریم ارباب رجوع و پاسداشت کرامت و عزت نفس مددجویان اعلام کرد و افزود: امروز حرفه مددکاری تبدیل به یک ارزش معنوی شده و تعداد مددکاران به بیش از ۲ برابر افزایش یافته و در نتیجه تعداد پرونده های مددجویی کاهش قابل توجهی یافته است. در نتیجه این اقدامات، در حال حاضر کمیته امداد بزرگترین شبکه ورزیده مددکاری، حمایتی و مشارکت‌های مردمی کشور را داراست.

وی به چابک‌سازی در کمیته امداد پرداخت و ادامه داد: تعداد نیروی انسانی امداد بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و هزینه‌های نیروی انسانی و جاری به نسبت هزینه کل فعالیت‌ها به صورت معنا داری کم شده است. همچنین پرهیز از تجملات و تشریفات زائد مورد تاکید هیات امنا بوده و در سطح امداد اقدام شده است. فتاح با تاکید بر برخورد قاطع و بدون تسامح و تساهل با تخلفات احتمالی برای ارتقای سلامت اداری و سازمانی امداد افزود: رویکرد عدالت‌محوری بین همکاران در انگیزه آنها تاثیرات مثبتی داشته است .

به گفته وی، پرداخت مستمری ماهانه مددجویان طی ۴ سال گذشته قبل از حقوق کارکنان و بدون تاخیر انجام شده است.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد فرا قومی، فرا مذهبی و فرا جناحی عمل کرده و شائبه دخالت در امور سیاسی از این نهاد دور شده است، گفت: کمیته امداد جای سیاسی کاری نیست اما ولایتمداری ارزشی متعالی است که در امداد متجلی بوده و هست.

وی به اهمیت سرکشی به منازل مددجویان اشاره کرد و افزود: در طی این ۴ سال ۱۷۰ سفر استانی انجام شد و در مناطق مرزی، دورافتاده روستایی و مناطق محروم، به منازل مددجویی سرکشی، دلجویی و رفع مشکل شد. امروز اعلام می‌کنم با نیت عبادت و با عشق و ایمان به این منازل رفتم و خدا می‌داند هیچ‌گاه بدون وضو نرفته‌ام و زیباترین و شیرین‌ترین لحظات زندگی‌ام در مواجهه با ایتام و مستمندان رقم خورده است.

فتاح با اشاره به ارائه خدمات مسکن به مددجویان اظهار کرد: اجاره و رهن و تعمیر و احداث منازل جامعه هدف از مهمترین اقدامات امدادی بوده و بسیار امیدواریم در پایان ۹۸ به هدف نهایی که حصول اطمینان از تامین مسکن برای همه مددجویان است، خیلی نزدیک شویم.

رئیس سابق کمیته امداد، مددجویان این نهاد را مظلوم ترین و در عین حال شریف ترین افراد جامعه دانست و تاکید کرد: این افراد حتی زبان فریاد زدن و مطالبه خواسته‌های خود را ندارند. رسیدگی نظام به محرومان باید بیشتر شود. اگرچه گره‌های زیادی باز شده اما گره‌های زیادی مانده که باید گشوده شود.

بختیاری: کمیته امداد باید پیام‌آور فرهنگ انفاق و ایثار و الگوی توانمندسازی محرومان باشد

در ادامه این مراسم، سیدمرتضی بختیاری رئیس جدید کمیته امداد در سخنانی با تشکر از حسن اعتماد رهبر معظم انقلاب گفت: کمیته امداد به عنوان جایگاه خدمت به محرومان بسیار عزیز است.

وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حکم خود افزود: نام دیگر کمیته امداد معبد است زیرا عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان وجود ندارد.

بختیاری با بیان اینکه در دوره مهندس فتاح سنگ بنای خوبی در امداد گذاشته شده است، تاکید کرد: این راه با همکاری همه کارکنان و مدیران با قوت ادامه خواهد یافت.

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: برنامه ما در امداد اجرای دقیق اساسنامه است و کمیته امداد باید پیام آور فرهنگ انفاق و ایثار در کشور و الگوی توانمندسازی محرومان و ایجاد درآمد با ثبات برای آنان باشد.

بختیاری با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: باید بتوانیم متناسب با این بیانیه در کمیته امداد گام‌های موثری برداریم و برنامه‌های پنج ساله امداد را با همه توان پیش ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار