بررسی گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ نیمه تمام ماند

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران، گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ شهرداری تهران را در صحن شورا بررسی کردند اما به دلیل برخی از ابهامات، رسیدگی به آن نیمه تمام ماند.

کد مطلب: ۹۴۱۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
بررسی گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ نیمه تمام ماند

اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز برای نخستین بار در دوره جدید گزارش حسابرسی عملکرد مالی شهرداری را مورد بررسی قرار دادند. در دوره چهارم شورا، بررسی حسابرسی عملکرد مالی سال ۹۲ شهرداری به اتمام رسیده بود و امروز گزارش حسابرسی تلفیقی سال ۹۳ مورد بررسی قرار گرفت.

کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از اعضای شورا درخواست کرد بندهایی که تخلف آنها محرز شده، پس از بررسی در کمیسیون حقوقی از طریق دستگاه قضایی نیز پیگیری شود. همچنین گزارش کامل تلفیق به سال ۹۳ جهت مشاهده امور در سامانه شفافیت بارگذاری شود.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی گزارش حسابرسی خطاب به اعضای شورای شهر گفت: براساس درخواست کمیسیون برنامه و بودجه، تخلفات این گزارش باید در دستگاه قضا مورد پیگیری قرار گیرد بنابراین آنچه امروز در صحن مطرح می شود بسیار مهم است و باید به طور دقیق به آن توجه کنیم زیرا ممکن است تعداد زیادی متهم شوند.

وی خطاب به اعضای شورا گفت: می‌توانیم هیجانی به موضوع ورود پیدا کرده و یا بند به بند موارد را بررسی و پاسخ شهرداری را استماع کرده و پیشنهادات اعضا را نیز مطرح کنیم.

مرتضی الویری، دیگر عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان هاشمی اظهار کرد: این گزارش ۱۳۰ بند دارد که اگر بخواهد خوانده شود، زمان زیادی از صحن می‌گیرد. این گزارش در اختیار رسانه‌ها و اعضای شورا است و در سامانه شورا بارگذاری می‌شود و پیشنهاد می‌کنم تنها تکالیفی که کمیسیون برعهده شورا گذاشته و نیاز به مصوبه دارد، در صحن مطرح شود.

هاشمی توضیح داد: براساس گفته‌های شهرداری، پاسخ هایی که آنها به حسابرس ارسال کرده‌اند، به دلیل پایان قرارداد لحاظ نشده است. بنابراین هیچکدام از پاسخ‌ها در بندها نیامده و ممکن است برخی بندها حذف شود.

نظری در پاسخ به هاشمی گفت: اصل وظیفه ما رسیدگی به گزارشات حسابرسی است و حق مردم است که تمام جزئیات آن را بدانند.

حسن رسولی، عضو شورای شهر پاسخ داد: مهمترین ابزار نظارتی که در مراجع قضایی نیز اعتبار دارد، گزارش‌های حسابرسی است که از اعضا می‌خواهم حوصله کنند، بی‌تابی نکنند و گزارش‌ها در صحن به طور کامل رسیدگی شود.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در انتقاد به نحوه گزارش‌دهی در شورا تصریح کرد: اگر پاسخ‌های شهرداری در نظر گرفته نشود، ممکن است مواردی باشد که تخلف نبوده و نقاط منفی برطرف شده باشد. اما گزارش یک طرفه باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

مجید فراهانی در این رابطه توضیح دهید: گزارش‌های حسابرسی در ابتدا هزار بند بود که پس از ارائه پاسخ‌ها، حذف و به ۱۳۲ مورد رسید. این ۱۳۲ مورد برخی تکالیفی برای شهرداری است تا توضیح بیشتری دهد و برخی نیاز به پیگیری قضایی دارد.

هاشمی به اعضای شورا گفت: اگر بخواهیم بند به بند این گزارش را در صحن بررسی کنیم تعطیلات تابستانی را باید لغو کنیم که نظری گفت تعطیلات زمستانی را لغو کردید تعطیلات تابستانی را هم لغو کنید.

بهاره آروین نیز در این جلسه توضیح داد: توضیحات شهرداری، توضیحات ویژه و خاصی نبود و در کمیسیون برنامه و بودجه ورد بررسی قرار گرفت. برخی از بندها تخلف محرز است که باید از سوی کمیسیون حقوقی مورد بررسی و در نهادهای نظارتی پیگیری شود.

شهربانو امانی نیز با اشاره به بخش هایی از گزارش ادامه داد: بندهای مهمی در این گزارش مطرح شد چرا باید یک نهاد نظارتی، زمینی با تخصیص ۵۰ درصد در قالب تعاونی مسکن دریافت کند؟ این موضوع باید برای اذهان عمومی مطرح شودکه هاشمی به شوخی خطاب به امانی گفت: از همین الان رد صلاحیت شدید.

ناهید خداکرمی در این جلسه اظهارداشت: اگر در شورا کار نکنیم و همین گزارشات حسابرسی را سال به سال به نتیجه برسانیم برای مردم تهران کافی است. اینکه مردم بدانند ریال به ریال درآمدهای این شهر چگونه هزینه شده و اینکه چرا ۵ هزار واحد مسکونی با تخصیص به یک نهاد واگذار شده اما سایر مردم تهران از این قانون بی بهره اند.

خداکرمی گفت: برای رفع ابهام، بند به بند موارد بررسی و پاسخ شهرداری در همان زمان آورده شود.

نماینده شهرداری در این جلسه توضیح داد: ما تأیید کننده تخلفات مدیریت گذشته نیستیم و در رسیدگی به تخلفات با شورا همسو هستیم اما گزارش حسابرسی سال ۹۳ با محدودیت های اسناد و مدارک مواجه بوده همچنین در برخی موارد استانداردهای حسابرسی رعایت نشده است.

هاشمی در پایان با بیان اینکه وقت صحن شورا را تمدید نمی کنم تا در خصوص نحوه بررسی گزارشات در هیئت رئیسه به نتیجه برسیم، ادامه بررسی را به جلسات آینده موکول کنیم.

در بندهایی از این گزارش به واگذاری قطعه زمینی برای ساخت بیمارستانی اشاره شده بود که در جریان این واگذاری ۱۶ میلیارد ریال در سال ۹۰ تخفیف داده شده که در خصوص مجوز تخصیص و گزارش کارشناسی رسمی جهت اثبات متعارف بودن واگذاری، توضیحی داده نشده است. همچنین در بند دیگری از این گزارش به شارژ کارت مدیران، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، پاداش، مساعده جمعاً به مبلغ ۳.۸۸۲ میلیارد ریال پرداخت اشاره شده که این پرداخت ها تحت سرفصل حسابهای دریافتی غیر عملیاتی منظور و مبلغ ۷۶ میلیارد ریال نیز به حساب هزینه منظور شده است. در این ارتباط مجوزهای لازم، رسید دریافت وجه مدیران و کارکنان مشاهده نشده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار