فضلی: طراحی آموزشی منعطف و سیال برای نوآموزان پیش‌دبستانی نیازمند مشارکت جدی خانواده‌هاست

تهران (پانا)‌ - مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی از خانواده‌ها خواست با ثبت‌نام به موقع در کلاس‌های پیش‌دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش و مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی، فرصت دریافت خدمات تربیتی باکیفیت را برای فرزندان خود فراهم کنند.

کد مطلب: ۹۴۱۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
فضلی: طراحی آموزشی منعطف و سیال برای نوآموزان پیش‌دبستانی نیازمند مشارکت جدی خانواده‌هاست

به گزارش روابط عمومی دفتر آموزش پیش‌دبستانی وزارت آموزش و پرورش، رخساره فضلی درباره اجرای طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی در دوره پیش‌دبستانی گفت: «شناسایی و تشخیص به موقع کودکان دارای نیاز ویژه و مداخله به هنگام به عنوان عامل مهم پیشگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی، فرصت‌های عادلانه تربیتی و بسترسازی برای تحقق عدالت آموزشی از اهداف اجرای این طرح است.»

او ادامه داد: «یکی از اهداف کاهش سن اجرای طرح سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی، شناسایی کودکان دیرآموز است که بهره هوشی آن‌ها بین 70 تا 84 است و در گروه دانش‌آموزان استثنایی قرار نمی‌گیرند. از سال 1394 تاکنون برای افزایش مهارت‌ها و سطح هوش آن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای در دوره پیش‌دبستانی و تابستان منتهی به ورود آن‌ها به دبستان اجرا می‌شود. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد بهره هوشی قابل افزایش است و اگر این کودکان به آموزش و پرورش باکیفیت پیش‌دبستانی دسترسی داشته باشند، برای ورود به دبستان آماده می‌شوند و البته در دوره‌های بالاتر تحصیلی کماکان به حمایت و آموزش‌های جبرانی نیاز دارند.»

فضلی بر لزوم مراجعه والدین در زمان مقرر برای ثبت‌نام فرزندانشان در کلاس‌های پیش‌دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش و انجام سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی نوآموزان تاکید کرد و گفت: «جای‌دهی صحیح نوآموزان در نظام آموزشی و مداخله به هنگام برای رشد همه‌جانبه آن‌ها و تحصیل در مدارس عادی با همکاری و همیاری والدین محقق می‌شود.»

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی به هدف شناسایی کاستی‌های یادگیری این دسته از کودکان اشاره کرد و گفت: «تفاوت‌های فردی، پدیده شناخته شده و پذیرفته شده‌ای است. برخی از کودکان در یادگیری موضوعات متفاوت سریع‌تر از کودکان دیگر می‌آموزند و بعضی در یادگیری کندترند؛ این امر بر تصور آن‌ها از خودشان و یادگیری و برقراری ارتباط با دیگران تاثیر می‌گذارد. کودکان دیرآموز گروهی از کودکان هستند که بهره هوشی پایین‌تر از میانگین دارند و البته عقب‌مانده نیستند و ممکن است در امور تحصیلی و فعالیت‌های پیچیده ذهنی با دشواری‌هایی مواجه باشند ولی در سایر امور زندگی مستقل عمل کرده و می‌توانند افراد موفقی باشند.»

رخساره فضلی افزود: «متخصصان معتقدند کودکان دیرآموز به آموزش‌های جبرانی نیاز دارند اما در جایابی باید در مدارس عادی و همراه با سایر دانش‌آموزان آموزش ببینند. مربیان در کلاس‌های پیش‌دبستانی عادی با نوآموزانی سروکار دارند که از نظر وبژگی‌های شناختی، عاطفی و ... متفاوت هستند و اگر بخواهند در امر تربیت این کودکان موفق باشند، باید شناخت همه جانبه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشند و فرایند یاددهی یادگیری کلاس را با توانایی‌ها و محدودیت‌های آن‌ها انطباق دهند. این امر مستلزم باور و نگرش مثبت مربیان و والدین کودکان و شناخت ویژگی‌های آن‌ها و آشنایی با نحوه مداخله موثر و به هنگام در فرایند عادی کلاس و آموزش‌های خارج از کلاس است.»

او گفت: «برنامه‌ریزی و طراحی آموزشی منعطف و سیال برای نوآموزان دوره پیش‌دبستانی امری حرفه‌ای و تخصصی و نیازمند مشارکت جدی خانواده‌ها است.»

مدیرکل دفتر آموزش پیش‌دبستانی از خانواده‌ها خواست با ثبت‌نام به موقع در کلاس‌های پیش‌دبستانی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش و مراجعه به پایگاه‌های سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی، فرصت دریافت خدمات تربیتی باکیفیت را برای فرزندان خود فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار