در گفت‌وگوی پانا با رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور بررسی شد

محدودیت در ثبت سفارش تجهیزات های‌تک؛ باید منتظر چه تبعاتی بود

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شبکه و دیتاسنتر سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشوربا اشاره به ایجاد محدودیت‌هایی که از سال گذشته در ثبت سفارش تجهیزات و کالاهای های تک که در زیرساخت‌های کشور کاربرد دارند، می‌گوید ادامه روند کنونی تولیدداخل کالاهای وابسته به واردات تجهیزات های‌تک را با مشکل مواجه می‌کند و می‌تواند تشدید‌کننده فرآیند قاچاق به کشور باشد.

کد مطلب: ۹۳۰۹۰۸
لینک کوتاه کپی شد
محدودیت در ثبت سفارش تجهیزات های‌تک؛ باید منتظر چه تبعاتی بود

آزاد معروفی، رئیس کمیسیون شبکه و دیتاسنتر سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ «مشکلاتی در ارتباط با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت وجود دارد. سال‌ها است که تلاش می‌شود تا موانعی که در ارتباط با سازمان تنظیم مقررات وجود دارد از بین برود تا بتوان تجهیزات مناسب، با کیفیت و های تکنولوژی به منظور استفاده در زیرساخت‌ها به کشور وارد شود و کمک کند تا تولیداتی که در این زمینه به محصول نهایی بدل می‌‌شوند، با سرعت بیشتری به موقع به بازار ارایه شود.»

آئین‌نامه‌های قوانین مربوط به سازمان تنظیم مقررات نیاز به بازنگری دارند

وی افزود:‌ «بیش از 10 تا 12 سال از آئین‌نامه‌های قوانین مربوط به سازمان تنظیم مقررات می‌‌گذرد و نیاز به اصلاح و بازبینی در آنها با توجه به وضع کشور وجود دارد. امسال نیز با کمک کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی تلاش شده است تا آئین‌نامه‌های جدیدی تصویب شود تا در روند کار تسهیل شود و هزینه‌های مترتب بر آن کمتر شود.»

رئیس کمیسیون شبکه و دیتاسنتر سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور با بیان اینکه‌ از سال 97 محدودیت‌هایی در ثبت سفارش تجهیزات و کالاهای های‌تک که در زیرساخت‌های کشور به کار گرفته می‌شود به وجود آمده است،‌عنوان کرد: «ادامه روند تولیدداخل کالاهای وابسته به واردات تجهیزات، سابقه ثبت‌سفارش و وزن کالا سد راه در این بخش شده است و روز به روز کالاهای موجود بازار کاهش می‌یابد. از سوی دیگر این وضع تشدید‌کننده روند قاچاق این دسته از کالاها به کشور خواهد بود.»

معروفی عنوان کرد:‌ «وقتی تجهیزات از مبادی غیررسمی وارد شود نظارتی هم بر کیفیت آن وجود نخواهد داشت و ممکن است که کالاها کپی، غیراستاندارد و مشکل‌دار باشد و هزینه‌های بیشتری را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت و باید در حوزه تکنولوژی مانند کالاهای اساسی نگاه شود.»

وی تصریح کرد:‌ «ادامه این روند به بیکاری و کاهش اشتغال شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات افزایش یابد و تعدیل نیرو و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی را به همراه خواهد داشت. بیکاری موجب فشار بر دولت خواهد شد و در وضعی که دولت در تلاش بر ایجاد شغل بیشتر است، سخت‌گیری‌ها و قوانین دست و پاگیر موجب از دست‌ رفتن فرصت‌های شغلی بیشتری می‌شود. البته وضعیت دولت در تامین ارز و فروش نفت هم مدنظر است اما این پرسش مطرح است که چگونه می‌توان وضعی را برای بخش‌خصوصی به وجود آورد که فعالان این بخش در صف اول مبارزه اقتصادی بتوانند کار ایجاد زیرساخت‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات را به درستی انجام دهند.»

معرفی اظهار کرد:‌ «از سال گذشته سخت‌گیری‌هایی ناشی از محدودیت‌های ارزی در واردات مواد اولیه تولید تجهیزات زیرساختی در فناوری‌های ارتباطات شده است.»

تلاش در ایجاد شفافیت ارزی برای واردات صنایع های تکنولوژی

وی درباره ارز مورد نیاز برای واردات این دسته از کالاها گفت:‌ «سال گذشته تلاش شد تا شفافیت لازم در مورد ارز مورد نیاز واردات آنها ایجاد شود و نقش این صنعت در تولید ناخالص داخلی کشور مشخص شود. وزارت ارتباطات سهم این صنعت را در تولید ناخالص داخلی 2 درصد اعلام کرده است و اگر ارزی اختصاص داده می‌شود باید در همین چارچوب و متناسب با تولید ناخالص داخلی کشور باشد اما آمار دقیقی از ارز مورد نیاز در اختیار نداریم.»

رئیس کمیسیون شبکه و دیتاسنتر سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای کشور تاکید کرد: «درخواست ما این است که به فعالان صنعت ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی کمک شود تا بتوانند همگام با پیشرفت‌های جهانی حرکت کنند. در زمینه کالای تولید داخل اکنون با موانع و محدودیت‌هایی در کشور مواجه هستیم و با بستن مرزها به روی واردات مواد اولیه نتیجه آن است که با وجود کاهش نرخ ارز کالاها روز به روز در حال گران‌ترشدن است. تقاضا در بازار زیاد است و عرضه کم است. درخواست ما این است که این سیستم اصلاح شود.»

معروفی عنوان کرد:‌ «امروزه به سرعت در حال گام گذاشتن به فضای تکنولوژی‌های ارتباطات و اطلاعات هستیم و شور و اشتیاق زیادی میان جوانان و استارت آپ‌ها وجود دارد اما محدودیت‌ها سد راه فعالان در این بخش شده است و ادامه این روند موجب بیکاری بیشتر خواهد شد و تقاضای ما این است که شرکت‌ها بتوانند از مبادی قانونی سرعت بیشتری به فرآیند تولید دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار