در گفتگو با پانا:

روایت عضو شورای شهر تهران از عضویتش در کانون تطهیرکنندگان بهشت زهرا

مجید فراهانی : تطهیرکنندگان دلشان از مردم به خاطر نوع برخوردهایشان پر از ناراحتی است

تهران (پانا) - چندی قبل بود که سازمان بهشت زهرا اعلام کرد به صورت داوطلبانه تطهیرکننده می‌پذیرد و برای کسانی که در این کار خیر شرکت کنند، کلاس‌های آموزشی خاصی برگزارمی‌کند تا در مواقع بحران همچون سیل و زلزله مردم آگاه باشند که چطور اجساد احتمالی را تطهیر و کفن و دفن کنند.

کد مطلب: ۹۳۰۴۳۸
لینک کوتاه کپی شد
روایت عضو شورای شهر تهران از عضویتش در کانون تطهیرکنندگان بهشت زهرا

مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، یکی از آن کسانی است که در این طرح داوطلبانه شرکت کرده و عضو شده است. او با تاکید بر اینکه متاسفانه تطهیرکنندگان و کسانی که شغلشان در گروی این موضوع است، روی خوش و برخورد مناسبی از مردم نمی‌بینند، عنوان می‌کند که این اصلی‌ترین موضوعی است که آنها را به‌شدت آزار می‌دهد. در خصوص دلایل داوطلب‌شدن فراهانی در این طرح و اینکه اگر پای عمل بیفتد، واقعا حاضر است تطهیر فردی را که فوت کرده است، انجام دهد یا خیر، با او به گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می خوانید.

انگیزه و دلیل شما برای شرکت و حضور داوطلبانه در دوره تطهیر اموات چه بود؟

سال گذشته در بازدید از بهشت زهرا تصمیم گرفتم این کار را انجام دهم. سری به سالن عمل تطهیر و غسل اموات زدم و با تکمیل فرم، به عضویت داوطلبان تطهیرکننده درآمدم. با این کار عضو داوطلب این شغل شریف شدم. این توصیه اکید پیامبر(ص) بر تطهیر اموات است که به عنوان واجب کفایی از آن نام برده شده است. من معتقدم مومنان باید در خصوص این مسئله بدانند و تطهیر اموات را یاد بگیرند تا اگر زمانی لازم شد، از این آموزش استفاده کنند.

آیا در کلاس‌های تئوری و عملی که برای این منظور برگزار شد، شرکت کردید و آزمون دادید؟

من در واقع بعد از گپ و گفت با تطهیرکنندگان فرم داوطلب تطهیرکنندگی را پر کردم و سپس،سی‌دی آموزشی آن را دریافت کردم و با دقت آموزش‌های آن را دیدم و یاد گرفتم. گام به گام طبق آموزش‌های آن پیش رفتم.

بهشت زهرا اعلام کرد دوره‌های تئوری و حضوری جداگانه برای این موضوع وجود دارد که داوطلبان باید آن دوره را بگذرانند. آیا شما در دوره عملی هم شرکت کردید؟

دوره های حضوری اجباری نبود. یا دوره‌های حضوری بود یا آموزش از طریق همین سی‌دی‌های آموزشی که من آن را تهیه کردم و آموزش دیدم. چون هم دوره آنلاین داشت و هم دوره آموزش حضوری.

فکر می کنید این اقدام که در نوع خودش جالب است چه میزان در جامعه جا افتاده است در واقع، چه میزان ترس از جسد و تصور منفی مردم از تطهیرکنندگان اموات باعث شدهاست که چندان اقبالی از آن صورت نگیرد؟

در گفت‌وگو با تطهیرکنندگان که برخلاف تصورات عمومی، مردم گمان می‌کنند آنها قسی‌القلب و بی‌عاطفه و سنگدل هستند که به چنین شغلی روی آورده‌اند، متوجه شدم آنها بسیار انسان‌های عاطفی هستند. برایم تعریف می‌کردند که گاهی چقدر حالشان حین کار بد می‌شد و با دیدن برخی صحنه‌ها منقلب می‌شدند و مواردی را تعریف می‌کردند که اشک از چشمانشان جاری می‌شد. آنها هم انسان هستند. چرا مردم باید بترسند یا تصورات‌ نامناسبی از آنها داشته باشند؟ وقتی برای یادگیری‌ غسل اموات این امکانات فراهم شده است مردم باید از آن استقبال کنند. متاسفانه برخی مردم هنوز ارتباط خوبی با تطهیرکنندگان برقرار نمی‌کنند و شغل آنها را مسخره یا تحقیر می‌کنند. این تطهیرکنندگان دلشان از مردم به خاطر نوع برخوردهایشان پر از ناراحتی است. آنها منزوی هستند و در برخورد با مردم حس بدی دارند در حالی‌که آنها از فداکارترین انسان‌های این سرزمین هستند که اعصاب و سلامتی و جسم و روح خود را پای این شغل گذاشته‌اند. مردمی که این شغل را دارند، شریف هستند. به این افراد باید احترام بگذاریم. این شغل، شغل بدی نیست و واقعا لازمه جامعه است. باید با این شغل با احترام رفتار شود.

آیا به طور نمادین در این طرح داوطلبانه شرکت کردید تا مردم جذب حضور در آن شوند؟

بله من به طور نمادین شرکت کردم و داوطلب شدم. من نماینده مردم تهران هستم با یک میلیون و دویست هزار رای در شورای شهر حضور دارم. این کار را کردم تا مردم جذب شوند. باید این کار را می‌کردم تا آنان تشویق شوند. از عزیزانی که این توان را در خود می‌بینند می‌خواهم چنانچه گذرشان افتاد، عضو داوطلب کانون تطهیرکنندگان اموات در بهشت زهرا شوند و آموزش‌های لازم را ببینند.

واقعا به هنگام بحران خودتان هم به آن عمل خواهید کرد یا چون نمادین عضو داوطلب شده‌اید این کار را انجام نخواهید داد؟

من قطعا به هنگام بحران این کار را انجام می‌دهم. چه هنگام زلزله باشد، چه زمانی باشد که در بیابانی گیر کنم و خدای نکرده عزیزی را از دست بدهم و امکان رسیدن نیروی کمکی وجود نداشته باشد. یا هنگامی که حادثه‌ای رخ دهد و آنقدر آشوب شود که نتوانم فرد فوت‌شده را به قبرستان برسانم، باید بتوانم او را کفن و دفن کنم. همان طور که گفتم این مسئله واجب کفایی بر هر مومن است و باید آن را انجام دهد.

به نظر شما اقداماتی از این دست، چه میزان در بهبود نگاه مردم در جامعه تاثیرگذار است؟

آنچه واضح و مبرهن است میزان مشارکت بالای مردم باعث می‌شود اتفاقات مثبتی در جامعه بیشتر شود. من معتقدم باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا منجر به رفتارهای خیرخواهانه شود. فرهنگ به هر ترتیب، قابل تغییر و بهبود است. با اقدامات رسانه‌ای و با مشارکت شهروندان، اقدامات مثبتی از این دست می‌تواند در جامعه جا بیفتد و در بهبود عملکرد جامعه تاثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال، فرهنگ‌سازی برای کودکان که باعث کاهش تصادفات و بستن دائمی کمربند از سوی مردم شد. ما برای جذب تطهیرکنندگان بیشتر هم به شدت نیاز به فرهنگ‌سازی داریم تا این باور غلط درباره تطهیرکنندگان اموات تصحیح و برطرف شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار