مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش: لازم است نحوه تعامل بین قوا به‌صورت شفاف مشخص شود

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش بر لزوم مشخص شدن نحوه تعامل بین قوا به‌صورت شفاف و به دور از اعمال سلیقه‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۳۰۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل دفتر حقوقی وزارت آموزش و پرورش: لازم است نحوه تعامل بین قوا به‌صورت شفاف  مشخص شود

منصور اردستانی در نشست رابطان امور مجلس ادارات کل استان‌ها و حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش که از صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، گفت: «همانطور که امام می‌فرمایند مجلس در راس امور است، اما اینکه بعضی اوقات نماینده در نظر گرفته می‌شود نه مجلس، این یک خطای راهبردی است. آنچه امروز این تنظیم روابط و برقراری تعامل سازنده را ضروری می‌کند وضعیت خاص کشور، شرایط زمان و مکان و به‌ویژه تقویت کارکردهای پاسخگویی به مطالبات مردمی است.»

او ادامه داد: «ایران از آن جهت که مردم در بحث تقنین و اعمال حاکمیت ملی، قوه‌ مقننه را انتخاب می‌کنند و پارلمان نقش اصلی را دارد می‌توان گفت یک رژیم پارلمانی است و از آنجا که مردم یک نفر را انتخاب می‌کنند تا امور را به‌دست بگیرد می‌توان گفت یک رژیم ریاستی است و نقطه اتصال و تعامل دولت و مجلس هم از همین‌جا کلیدی می‌خورد چون هر دو را مردم انتخاب می‌کنند.»

اردستانی افزود: «وضعیت خاص رژیم سیاسی ایران اقتضای تنظیم روابط قوا را بیش از پیش ضروری کرده است. قانون اساسی به‌عنوان میثاق‌نامه نظام اگر چه به‌عنوان یک قانون مترقی محسوب می‌شود، حتی بعد از اعمال اصلاحات سال ۶۸ همچنان ابهاماتی در طراحی الگوی تعامل مطلوب بین قوا وجود دارد.»

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تاکنون قواعد یا سند بالادستی در حوزه تعامل بین قوا به‌صورت رسمی تدوین و ابلاغ نشده است و ضرورت دارد که این کار انجام شود. لازم است که نحوه تعامل بین قوا به‌صورت شفاف و به دور از اعمال سلیقه‌ها، مشخص شود.»

نماینده تام‌الاختیار وزارت آموزش و پرورش در مراجع قضایی ادامه داد: «در حوزه دولت به‌ویژه، این تنظیم روابط‌ با سایر قوا بسیار مهم است و به‌همین خاطر این نشست اهمیت زیادی دارد. مفهوم تعامل نقطه آغازی برای کارکردهای تعاملی بین اشخاص و سازمان‌ها است. تعامل مولفه‌های متعددی هم دارد. آنچه که باید برای همگرایی و یکی‌شدن احساسات طرفین مورد توجه قرار گیرد انجام وظایف قانونی، بدون حاشیه و تنش‌آفرینی است. حق نمایندگان است که مطالبه‌گری و اعمال نظارت کنند. ما هم در اجرا با مشکلات و محدودیت‌های مواجه هستیم. آن‌ها باید وظایف قانونی خود را انجام دهند. ما با اعمال حق مشکل نداریم اما بعضاً با شیوه‌های اعمال این حق مشکل پیش می‌آید. نباید اجازه دهیم شرایط ما را کنترل کند بلکه باید ما شرایط را تغییر دهیم و مدیریت کنیم.»

منصور اردستانی گفت: «در حوزه مسایل حقوقی، مدنظر ما تعامل حرفه‌ای در بخش تقنین و قانون‌گذاری است. حوزه تقنین یکی از زمینه‌های مهم تعامل است. ما باید کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دیگر نمایندگان را با نیازهای قانونی خود همراه کنیم.»

مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی وزارت آموزش و پرورش خطاب به رابطان امور مجلس ادارات وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید دیپلماسی التماسی را کنار گذاشت و با حفظ حدود و با اشراف به مسئولیت‌ها و مختصات امور اجرایی پاسخ کارشناسی به ایرادات و اشکالات و سوالات بدهیم. باید دیپلماسی کنش‌گرانه داشته باشیم. ما در پاسخگویی و نهادینه‌کردن تعامل، باید حدود و مسوولیت‌های قانونی، شأن دستگاه و مقام اجرا را مورد توجه قرار دهیم. شما در تنظیم روابط رسمی باید مسیر پاسخگویی مقتدرانه و دفاع از حوزه اجرا را باز کنید، کار شما نباید انفرادی باشد بلکه باید از طریق معاونت حقوقی و امور مجلس این مهم را انجام دهید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار