در گفت‌وگو با پانا:‌

عضو انجمن همگن قطعات خودرو:‌ مردم نباید هزینه سربار شرکت‌های خودروساز را پرداخت کنند

نجفی‌سهی: نهضت کاهش قیمت تمام‌شده تولید در دستورکار قرار گیرد

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان انجمن همگن قطعات سراسری خودرو با تاکید براینکه نهضت کاهش قیمت‌تمام شده تولید باید در دستور کار مسئولان و تولیدکنندگان کشور قرار گیرد می‌گوید اگر بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار تولید در دستور کار تولیدکنندگان از جمله خودروسازان قرار نگیرد مردم باید هزینه آن را در کالاهای نهایی که خریداری می‌کنند، پرداخت کنند.

کد مطلب: ۹۳۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
عضو انجمن همگن قطعات خودرو:‌ مردم نباید هزینه سربار شرکت‌های خودروساز را پرداخت کنند

محمود نجفی‌سهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت:‌ «داخلی‌سازی در کشور در دهه 70 آغاز و منجر به داخلی‌سازی بیش از 80 درصدی بسیاری از قطعات خودرو شد.حدود 70 تا 80 درصد خودروهایی که در آن سال‌ها ساخته شدند با استفاده از توان داخلی کشور بود.»

نجفی‌سهی عنوان کرد: «ممکن است شرکت‌های خودروساز با نیروی مازاد بسیاری همراه باشند اما نباید این هزینه را در قیمت تمام‌شده لحاظ کنند و آن را از مردم دریافت کنند.»

اطلاعاتی از تیراژ تولید پژو 301 منتشر نشده است

نجفی‌‌سهی درباره ظرفیت‌هایی که پژو 301 در اختیار قطعه‌سازان قرار می‌دهد، گفت:‌ «هنوز اطلاعات دقیقی درباره برنامه تولید این خودرو و تیراژ احتمالی آن منتشر نشده است. این پرسش مطرح است که آیا کمربندها بسته شده است تا این خودرو 100 درصد داخلی‌سازی شود یا فعلا تعدادی سی.کی.دی به منظور استفاده از تعرفه کمتر وارد شده است.»

با ادامه روند کنونی خودروسازی کشور در سطح دست دوم و سوم باقی می‌ماند

عضو هیات نمایندگان انجمن همگن قطعات سراسری خودرو افزود: «با سیاست خودروسازان کشور که تعدادی ماشین چینی و فرانسوی روی خط مونتاژ برده‌اند، موافق نیستم. با وضع کنونی خودروسازی کشور یک تولیدکننده دست دوم و سوم باقی خواهد ماند. طرحی نوشته و به مراکز متعددی ارایه شد تا خودروسازی کشور به معنای واقعی صنعت خودروسازی داخلی باشد.»

نجفی‌سهی از طرح داخلی‌سازی تولید خودرو کشور در سال‌های اخیر خبر داد و افزود:‌ «در این طرح مقرر بود یک شرکت خارجی معتبر تولید خودرو به ایران دعوت شود اما همه تیم را با خود همراه نکند و تنها راس هرم به ایران وارد شود و تمامی نیروی انسانی لازم از جوانان ایرانی تامین شود. همچنین مقرربود دو پلت‌فرم طراحی شود و روی هر پلت‌فرم سه مدل خودرو طراحی شود. براساس این طرح خودرو دو ساله به تولید می‌رسید و دو سال هم گروه طراحی به جوانان کشور آموزش می‌داد و نیروی انسانی داخلی پس از دو سال قادر بودند تا خودروی ایرانی طراحی کنند.»

وی ادامه داد:‌ «ظرفیت تولید خودروسازان نیز قرار بود به دو میلیون خودرو برسد. یک میلیون از این خودروها مقرر بود صرف نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور شود. طی این مدت هم خودروساز فعال می‌شد و هم قطعه‌ساز نقدینگی لازم را در اختیار داشت و می‌توانست هزینه لازم را برای تولید دو خودروی در دست ساخت تامین کنند.»

نجفی‌سهی عنوان کرد:‌ «ساخت برخی از قطعات توجیه ندارد و بهتر است وارد شود یا آنکه خودروساز قطعات را به قیمتی از قطعه‌ساز داخلی خریداری کند که سرمایه‌گذاری در تولید این قطعات برای تولیدکننده و قطعه‌ساز توجیه داشته باشد.»

قهر خودروسازان خارجی برنامه‌ریزی‌های تولید را به هم می‌زند

وی افزود: «10 تا 15 درصد قطعه‌ای که اکنون در کشور تولید نمی‌شود در داخل کشور امکان داخلی‌سازی دارد منوط به آنکه سرمایه‌گذاری در تولید آن برای تولیدکنندگان داخلی از توجیه اقتصادی برخوردار باشد.»

نجفی‌سهی اظهار کرد:‌ «گروه سایپا چند ماشین چینی و ایران‌خودرو و ساپکو تعدادی ماشین فرانسوی و چینی را مونتاژ می‌کنند و صنعت خودرو بیشتر به سمت مونتاژ حرکت کرده است.»

وی ادامه داد:‌ «80 تا 90 درصدی آنچه امکان تولید در کشور داشته است، کنار گذاشته شده است. اکنون صنعت خودرو به پژو و رنو وابستگی دارد و با قهر آنها برنامه‌ریزی‌های تولید نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.»

خودروسازان 20 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند

وی درباره بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت:‌ «دولت تلاش کرد تا بخشی از بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان را پرداخت کند اما بدهی فعلی آنها به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. خودروسازان پیش‌فروش‌های زیادی انجام داده‌اند اما مشخص نیست که چرا در برنامه‌ریزی‌های مالی آنها پرداخت بدهی به قطعه‌سازان وجود ندارد.»

نجفی‌سهی عنوان کرد:‌ «تا زمانی که این مشکل حل نشود هر چه قدر هم پول به آنها تزریق شود مشکلات پابرجا خواهد بود. دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید صورت‌های مالی خودروسازان را دریافت کنند و بررسی کنند که مبالغ پیش‌فروش در کجا هزینه‌ می شود و اگر تولید آنها با زیان همراه است دلایل این زیان چیست.»

وی ادامه داد: «آنالیز قیمت همانگونه که از قطعه‌سازان دریافت می‌شود باید از طرف خودروسازان نیز دریافت شود و حسابرسان مالی به صورت دقیق این موضوع را بررسی کنند. کاهش قیمت‌تمام شده تولید الگوهای متفاوتی دارد و طبیعی است خودروسازان نیز باید برنامه‌ریزی دقیقی برای کاهش قیمت داشته باشند.»

عضو هیات نمایندگان انجمن همگن قطعات سراسری خودرو با تاکید براینکه مواد اولیه تولید که در داخل کشور و با استفاده از منابع کشور تامین می‌شود باید با نرخ مناسب‌تری در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، افزود: «کانی‌های معدنی مانند سنگ آهن و مس یک مرحله قبل از تولید نهایی با 110 تا 120 درصد سود خالص فروخته می‌شود و براساس نمودارهای بورس واحدهای معدنی میانگین سود آنها بین 110 تا 120 درصد و محصولات پتروشیمی با 63 درصد سود به فروش می‌رسد.»

نجفی‌سهی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه تولید قطعات که در داخل کشور و از واحدهای معدنی و فولادی کشور تامین می‌شود باید تعدیل شود، اظهارکرد: «دولت باید هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان تعدیل کند و اگر در این مقطع 25 درصد قیمت مواد اولیه برای صنایع کاهش یابد تاثیر مناسبی بر تولید قطعات و در نهایت تولیدخودرو دارد.»

.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار