محسن بهارلو: سرویس مدارس باید بار اولیا را کم کند

تهران (پانا) - کارگروه سرویس مدارس شهر تهران با حضور محسن بهارلو، معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش شهر تهران، مدیرعامل تاکسیرانی و معاون نظارت و معاون پشتیبانی تاکسیرانی تهران، رییس و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان، رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران و نمایندگان پلیس راهور شهر تهران تشکیل جلسه داد.

کد مطلب: ۹۳۰۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
محسن بهارلو:  سرویس مدارس باید  بار اولیا را کم کند

در کارگروه سرویس مدارس شهر تهران راجع به موضوع سامانه سپند جهت ارایه خدمات به سرویس مدارس و همچنین مساله تیپ قرارداد بسته شده و مشکلات حقوقی آن و ارایه راهکارهایی جهت کاهش سهم 25 درصدی سرویس مدارس جهت کاهش فشار به خانواده ها بحث و گفتگو شد. براساس مصوبات کارگروه ماده18 سرویس حمل و نقل دانش آموزان شهر تهران، 75 درصد مبلغ فی مابین مدیران مدارس و پیمانکاران سرویس مدارس به عنوان سهم راننده در نظر گرفته شده و از مبلغ قرارداد شهریه سرویس مدارس، 25 درصد به سایر عوامل اختصاص می یابد.
محسن بهارلو، معاون پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اهمیت موضوع سرویس مدارس گفت: موضوع سرویس مدارس یک امر چند وجهی است، هم به جهت ابعاد و هم به جهت اهمیت موضوع که با مشارکت افراد مختلف باید به سلامت انجام شود. وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که این طرح در سال جاری با کمترین حاشیه و بهترین کیفیت ارایه شود.
بهارلو با اشاره به گزارشی از سامانه سرویس مدارس شهر تهران گفت: سامانه ای را شهر تهران طراحی کرده بود که سعی کردیم در آن سامانه به سمت بهتر شدن برویم و موضوعات مهمی مانند نظارت، پرداخت الکترونیکی و رسیدگی به شکایت اولیا در نظر گرفته بود. اما در این میان با سامانه دیگری برخورد کردیم به نام سامانه سپند که از سوی وزارتخانه معرفی شد.
بهارلو با اشاره به اینکه سامانه سپند موضوع نظارت را در نظر نگرفته است گفت: سامانه سپند یکسری ویژگی های مثبت دارد و برخی ویژگی هایی را ندارد که باید اصلاح شود. وی افزود: در سامانه سپند یک بحث دانش آموزی را داریم و از سوی دیگر موضوع راننده و از جهتی مساله بخش خصوصی به نام پیمانکار را داریم. در واقع سامانه سپند به دلیل اینکه توافقی میان آموزش و پرورش و وزارت کشور است حُسن هایی دارد از جمله دسترسی اش به برخی موارد بسیار گسترده است، مانند اطلاعات راننده یا شرکت طرف قرارداد و همین نقطه قوت در این سامانه است و اما نقاط ضعفی هم دارد مانند اینکه بحث نظارت در آن دیده نشده است.
معاون توسعه و پشتیبانی شهر تهران با اشاره به اینکه اولویت شهر تهران در استفاده از سامانه خودش بوده، افزود: در شرایط کنونی باید نگاه تلفیقی داشته باشیم تا با کمترین میزان خطا بتوانیم به خانواده های دانش آموزان خدمات ارایه دهیم.
بهارلو افزود: مساله مهم فعلی موضوع نوع قرارداد است. اگر انجمن مدرسه می توانست در قالب تیپ قراردادی که تنظیم می شد با خود پیمانکار می بست همه چیز در آن مشخص می شد. مساله مهم این است که به گونه ای عمل کنیم که بارخانواده ها و اولیا را کم کنیم.


سامانه سپند زیرنظر تیم برنامه نویسی تاکسیرانی
در ادامه نشست رضا قاضی، معاون پشتیبانی و منابع انسانی تاکسیرانی موضوع پیگیری تیپ قرارداد را مطرح کرد و گفت: شرکت های مجاز توسط آموزش و پرورش تایید و ابلاغ شود. همچنین مساله دیگر ساماندهی سرویس ها در زمینه استفاده از اتوبوس و مینی بوس است که باید پیگیری شود. موضوع دیگر نرخ کرایه سرویس هاست.
وی افزود: در رابطه با سامانه سپند باید بگویم با اتحادیه تاکسیرانی همکاری نزدیکی داریم و امسال همان تیمی که برای ما کار برنامه نویسی انجام می داد در سپند هم مشارکت دارد و تا امروز اطلاعات 346 پیمانکار در سامانه ثبت شده است.


سامانه سرویس مدارس شهر تهران بازنگری می شود
همچنین علیرضا قنادان، مدیرعامل تاکسیرانی با اشاره به تلاش وزارت کشور برای جا انداختن سامانه سپند گفت: با توجه به اینکه سامانه سپند کشوری است فرصت خوبی است تا از تجربه گذشته این سامانه برای بهتر شدن آن استفاده کنیم.
وی افزود: حدود فعالیت سیستمی در همه نقاط کشور یکسان نیست زیرا سطح زیرساخت ها متفاوت است اما در مورد شهر تهران با بازدید و بررسی های انجام شده قرار است نقاط ضعف آن را تحت پوشش قرار دهیم تا ارایه کاملی داشته باشیم.
مسئولیت سامانه سپند برعهده تاکسیرانی است و مدیرعامل تاکسیرانی با اشاره به حُسن های این سامانه گفت: برای صحت سنجش آدرس و مشخصات راننده ها سامانه بصورت زیرساخت به سامانه پست متصل است و دسترسی به آدرس و کدپستی وجود دارد. همچنین با توجه به قول هایی که از متولیان حوزه سلامت گرفته ایم قرار است سامانه به مراکز سنجش سلامت متصل شود تا علاوه بر سنجش عدم اعتیاد بتوانیم سابقه بیماری های خاص مانند بیماری صرع و غیره را نیز در بیاوریم.
وی گفت: نتیجه کار ما نسبت به سال های گذشته از نظر نظم و ترتیب ارتقا یافته است و امسال تحت بازرسی و رتبه بندی کیفی قرار گرفته است. هرچه پیشرفت کرده ایم سطح کنترل بیشتر شده است اما مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم مساله سربار و نرخ کرایه است.


شفاف سازی در قرارداد سرویس های مدارس
سید صدرا خوش قدم رییس انجمن اولیا و مربیان شهر تهران گفت: برای اینکه شائبه ای ایجاد نشود و حتی والدین نظارت بر موضوع سرویس مدارس داشته باشند، قرارداد با شورای مدرسه یا مدیر مدرسه بسته شود. این پیشنهاد برای شفاف سازی است.
وی با اشاره به راه اندازی کمیته شفاف سازی در اداره کل شهر تهران گفت: نظارت بر سرویس مدارس در سال جاری به سازمان دانش آموزی شهر تهران واگذار شده است و حتی برای حمایت از خانواده ها 2 درصد نظارت کم شده است و به گونه ای سعی می کنیم 25 درصد تعیین شده نیز کاهش یابد. برای اینکه بار کمتری بر دوش خانواده ها باشد از تاکسیرانی هم می خواهیم همراه شود و سعی کنند فشار مالی کمتری بردوش خانواده ها باشد.


شهرداری باید متولی سرویس مدارس باشد
همچنین وفایی، نماینده شورای مرکزی انجمن اولیا و مربیان شهر تهران گفت: پیشنهاد ما این است که همه امور در بستر شهرداری انجام شود. زیرا همان واگذاری به شورای مدرسه هم خودش محل شبه است و باید ببینید اعضای شورا در مدرسه چگونه انتخاب شده اند. اصل کار این است که اولیا با شهرداری طرف حساب باشند در این حالت کار مدرسه هم کمتر می شود.
رسولی نیا، معاونت فناوری آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه زمانی سرویس مدارس توسط یک ناظر انجام می شد، گفت: در گذشته مدیر مدرسه و اولیا خودشان مساله سرویس را حل و فصل می کردند اما ضعف در نظارت باعث شده که یک بازنگری جدی داشته باشیم. اگر بتوانیم تاکسیرانی را کنترل کنیم و نظارت مان برآن دقیق باشد فرمول تاکسیرانی در موضوع سرویس مدارس بهتر است.
موضوع سرویس دانش آموز باید برعهده والدین باشد
نجار،رییس امور مالی آموزش و پرورش شهر تهران نیز با اشاره به تشکیل کارگروه ارتباط مالی گفت: اولین مساله ما این بود که همه چیز شفاف باشد و برای فشار کمتر به خانواده ها باید حتما در موضوع 25 درصد بازنگری داشته باشیم. علی رغم تلاشی که داشتیم تا این موضوع را جا بیاندازیم که مساله رفت و آمد دانش آموز برعهده والدین است و نه آموزش و پرورش اما موفق نبوده ایم. پس باید قرارداد به سمت وظایف مشخص اولیا و پدر و مادرهای دانش آموزان برود.
در ادامه جلسه راجع به مسایل حقوقی فی مابین تاکسیرانی و آموزش و پرورش و مشکلاتی که در قرارداد وجود دارد، گفتگو شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار