از سامانه الکترونیکی ثبت نام دانش‌آموزان تا سفر مجازی به مریخ؛ در غرفه آموزش و پرورش نمایشگاه الکامپ چه می‌گذرد

تهران (پانا) - خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش از میز خدمت تا واقعیت مجازی برای دانش‌آموزان، فرهنگیان، اولیا و مخاطبان عام این وزارت‌خانه و سامانه‌های مختلف به همراه تازه‌ترین دستاوردهای دانش‌آموزان در حوزه فناوری اطلاعات در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ عرضه شده است.

کد مطلب: ۹۳۰۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
از سامانه الکترونیکی ثبت نام دانش‌آموزان تا سفر مجازی به مریخ؛ در غرفه آموزش و پرورش نمایشگاه الکامپ چه می‌گذرد

غرفه وزارت آموزش و پرورش با 70 متر مساحت در بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ در سالن دولت الکترونیک با هدف ارائه و معرفی خدمات الکترونیک این وزارت به همه مخاطبان به ویژه دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان و نیز مخاطبان عام برپا شده است.

نمایشگاه الکامپ امسال با شعار «آینده بهتر» آغاز به کار کرده است و وزارت آموزش و پرورش نیز با این تفسیر که آینده‌سازان کشور دانش‌آموزانی هستند که در مجموعه وزارت آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند، در این نماشگاه حاضر شده است تا توانمندی‌های خود و دانش‌آموزان را برای تحقق شعار نمایشگاه الکامپ به عموم مخاطبان عرضه کند.

دانش‌آموزان مناطق مختلف تهران و شهرستان‌ها که دارای توانمندی خاصی در حوزه فناوری اطلاعات هستند و دانش‌آموزان فعال حوزه استارتاپ و کسب‌وکارهای اینترنتی هر روز در قالب گروه‌های مختلف در غرفه آموزش و پرورش حاضر می‌شود و آخرین دستاوردهای خود در زمینه‌های الکترونیک و فناوری اطلاعات، واقعیت مجازی و مسائل مرتبط با عصر دیجیتال را برای عموم مخاطبان به نمایش می‌گذارند.

VR یا واقعیت مجازی یکی از تکنولوژی‌هایی است که در نمایشگاه الکامپ از سوی شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در غرفه وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است. تاکنون، در قالب واقعیت مجازی که از سوی این شرکت ارائه شده اپلیکیشن‌های مختلفی با موضوع آناتومی بدن انسان، سلول انسان، ایستگاه فضایی، سفر به مریخ، نجوم، سلول‌های گیاهی و جانوری ساخته شده و در اختیار دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه قرار گرفته است. به گفته نوید یحیوی، کارشناس واحد تحقیق و توسعه این شرکت، حتی غیر از حوزه دانش‌آموزی، شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی خدمات واقعیت مجازی را در اختیار پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها هم قرار داده است. آنطور که یحیوی می‌گوید محتوایی که این اپلیکیشن‌ها براساس آن ساخته شده‌اند، محتوایی جامع و فراتر از محتویات کتاب‌های درسی است ولی همه مباحث درسی را پوشش می‌دهد. او می‌گوید طبق پژوهشی که درباره تاثیرگذاری واقعیت مجازی انجام شده استفاده از این تکنولوژی پیشرفته فراگیری و ماندگاری مباحث در دانش‌آموزان را نسبت به شکل مرسوم آن یعنی کلاس درس سنتی، تا ۹۰ درصد افزایش می‌دهد. همچنین در غرفه وزارت آموزش و پرورش که در طبقه فوقانی سالن 41 مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع شده است، سامانه‌های مختلف راه‌اندازی شده از سوی این وزارت‌خانه و بخش‌های مختلف آن، در قالب پوستر و بنر معرفی شده است.

امین (سامانه عملیات فارغ‌التحصیلی) سرا (سامانه راهبری آمار) همگام (پورتال اداری آموزشی و پرورشی مدارس) بکفا (سامانه برنامه‌نویسی کنترل فرآیند آموزشی) کتب (سامانه خرید کتاب درسی) و دانا (نرم‌افزار دانش‌آموزی مدارس) بخشی از مهم‌ترین سامانه‌های آنلاین این وزارت‌خانه است که کارشناسان واحد فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، روش کار با آن‌ها را در این نماشگاه به طور کامل برای دانش‌آموزان، والدین و عموم مخاطبان توضیح می‌دهند.

سامانه نام‌نویسی الکترونیکی دانش‌آموزان (سناد) اما سامانه‌ای است که به طور ویژه به آن پرداخته شده است تا با توجه به فصل ثبت‌نام مدارس، خانواده‌ها بیشتر با این سامانه و خدمات آن آشنا شوند. هم‌اکنون در سناد خدمات مختلفی از قبیل نام‌نویسی دانش‌آموزان عادی و استثنایی، کلاس‌بندی دانش‌آموزان، ثبت‌ تغییر رشته، ثبت جهش دانش‌آموزان، ثبت ارزشیابی و نمرات دانش‌آموزان، ارائه کارنامه دوره‌ها و گزارشات مدیریتی قابل دسترسی است و به گفته زکیه بزگواری مسوول غرفه آموزش و پرورش در آینده نزدیک قرار است خدمات دیگری چون ارائه پرونده الکترونیکی دانش‌آموزان، ارائه پرونده الکترونیکی بهداشتی و سامانه داشبورد کشوری هم به سناد اضافه شوند. سامانه‌ای که در حال حاضر سرا، امین، دانا، همگام، کتب درسی و بکفا هم از آن خدمات می‌گیرند. خدماتی که در قالب میز خدمت وزارت آموزش و پرورش هم قابل دسترسی برای عموم دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان و کارکنان این وزارت‌خانه است.

خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش در سایت میز خدمت الکترونیکی حوزه ستادی به آدرس eservice.medu.ir بارگذاری شده است. خدمات میز خدمت با توجه به مخاطبان وزارت آموزش و پرورش، به سه دسته خدمات ارباب رجوع، خدمات دانش‌آموزی و خدمات کارکنان (خدمات شاغلان و خدمات بازنشستگان) دسته‌بندی شده و حتی لینک میز خدمت الکترونیکی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها هم با عنوان «سامانه میز خدمت استان‌ها» در این سایت قرار داده شده است.

پیگیری نامه و ثبت شکایات در بخش خدمات ارباب رجوع قرار دارد. سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش از سوی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات راه‌اندازی شده تا ثبت، رسیدگی و پیگیری همه شکایات از این طریق به صورت الکترونیکی انجام شود.

سامانه سناد (ثبت‌نام دانش‌آموزان)، سامانه سجاد (سامانه جامع امور شاهد، ثبت‌نام مدارس شاهد)، سامانه جستجوی مدرسه، دانلود فایل کتاب‌های درسی، سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان، استعلام مدرک تحصیلی، سامانه سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور، سامانه فروش کتب درسی، سامانه اوقات فراغت، جشنواره‌های فرهنگی هنری دانش‌آموزی، ثبت‌نام در استعدادهای درخشان، سامانه طرح ملی حفظ قرآن، ثبت‌نام در المپیاد علمی، ثبت‌نام سنجش و پذیرش پایه هفتم، دبیرستان‌های دوره اول استعدادهای درخشان، سامانه مسابقات ورزشی دانش‌آموزان و شبکه خدمات آموزشی مدارس خارج از کشور هم از جمله خدماتی است که برای دانش‌آموزان در میز خدمت وزارت آموزش و پرورش تجمیع و یکپارچه شده است.

غیر از شاغلان وزارت آموزش و پرورش که می‌توانند از این طریق به خدماتی چون مشاهده ابلاغ، فیش حقوقی، ضمن خدمت، هزینه بیمه آتیه‌سازان، سامانه نقل و انتقالات، سامانه وام ضروری، اتوماسیون تحت وب، سامانه اسکان فرهنگیان، سامانه نظام پیشنهادات، سامانه اعزام به خارج از کشور، سامانه مدیریت امور مالی مدارس، لیزینگ فرهنگیان و بخشنامه‌ها دست یابند، حتی بازنشستگان هم می‌توانند از مزایایی چون دریافت حکم، ثبت‌نام وام ضروری، سامانه ثبت و پیگیری درخواست از صندوق بازنستگی کشوری، اطلاعات نخبگان کشوری بازنشسته، ثبت شماره تلفن همراه بازنشستگان، استعلام پرداخت بیمه عمر، سوابق پرداختی عصا، عینک و سمعک و ... بهره‌مند شوند.

مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعت وزارت آموزش و پرورش درباره ارائه خدمات الکترونیکی این وزارت‌خانه می‌گوید: «آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور و بزرگترین دستگاه پرمخاطب است که بیش از ۵۰ درصد شهروندان ایران با آن ارتباط دارند. بنابراین ما باید فضایی را ایجاد کنیم که بتوانیم به این افراد خدمات خیلی خوب بدهیم و چون ارائه خدمات به دلیل فراوانی مخاطبان به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست، باید سراغ خدمات الکترونیک برویم و راهکار، استفاده از فناوری اطلاعات برای ایجاد پل ارتباطی مستقیم بین مسئولان و خدمت‌گیرندگان است. هدف ما از حضور در نمایشگاه الکامپ هم بیشتر جمع‌آوری نظرات و پیشنهاد‌های دانش‌آموزان و مخاطبان، استان‌ها و مناطق در حوزه فناوری اطلاعات و عمومی‌سازی آن‌ها است.»

بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ (الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک) از 27 تیر آغاز به کار کرده است و تا 30 همین ماه هر روز از ساعت 10 تا 18 پذیرای عموم علاقه‌مندان است. غرفه وزارت آموزش و پرورش هم در طبقه فوقانی سالن 41 (سالن دولت الکترونیک) واقع شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار