دور دور کردن خودروها ، تفریحی با تضییع حقوق شهروندی

کرج(پانا) - رالی شبانه یا همان دور دور کردن برخی جوانان،تفریح بی هدفی است که جز اتلاف بیهوده وقت، سوخت ، آزار شهروندان و سلب خواب و آسایش از مردم چیزی به دنبال ندارد.

کد مطلب: ۹۳۰۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
دور دور کردن خودروها ، تفریحی با تضییع حقوق شهروندی

پیش تر از این دور دور کردن خودروها یا «رالی شبانه» مختص قشر معدودی از اعیان جامعه و با خودروهای مدل بالا بود؛اما چند سالی است این پدیده همه گیر شده و پای جوانان طبقات دیگر جامعه را نیز به این سرگرمی باطل باز کرده است.

کلان شهر کرج نیز از این قاعده مستثنی نیست ، برخی از محله های مهرشهر، عظیمیه و گوهردشت در کرج مکانی مشخص برای این عده از جوانان شده تا ساعات پایانی شب را با لذت دور دور کردن به صبح برسانند ، هرچند لذت این کار با وجود صدای اگزوز خودروها، موسیقی و فریاد جوانان به قیمت آزار واذیت مردم آن منطقه و تضییع حقوق شهروندی تمام شود.

مزاحمت شبانه برای مردم

یکی از ساکنان بلوار شریعتی در عظیمیه می گوید: از سروصدای ماشین ها در نیمه شب دیگرعاصی شدیم. مدتهاست شب ها خواب راحت نداریم.

وی می افزاید: صبح تا شب کار می کنم و مدتی است تا برای خواب و استراحت شبانه آماده می شوم ، مزاحمت جوان ها شروع می شود. از طرفی صدای اگزوز ماشین ها وتیک آف کشیدن آنها از طرفی هم صدای فریادهای خودشان بلند می شود.

این شهروند می گوید: گویی این افراد متوجه نیستند با این کارشان باعث آزار واذیت مردم هستند و تا پلیس مراجعه نکند تا صبح هم شده به کارشان ادامه می دهند و با اعصاب و روان مردم بازی می کنند.

دوردور شبانه تفریحی برای جوانان

یکی از جوان هایی که در این دور دور شبانه کرج شرکت می کند می گوید: مسابقه گذاشتن در رانندگی و چرخیدن در شهر یکی از محدود تفریح هایی است که ما داریم، شب ها با دوستان در محلی که فضای کافی و مناسب داشته باشد قرار گذاشته و 2 تا3 ساعتی را با رانندگی سپری می کنیم.

وی می افزاید: به دلیل اعتراض مردم و در نتیجه ورود نیروی انتظامی مجبور به تغییر محل می شویم. مدتی در مهرشهر، گاهی عظیمیه و گاهی هم گوهردشت... چرا که وقتی پلیس از منطقه مطلع می شود تا مدتی آن محل را کنترل، ممانعت و جریمه می کند.

این جوان که اعتراض مردم به این کار را قبول ندارد می گوید: آن ها باید جوان ها را درک کنند و فرصتی برای تفریح و تخلیه انرژی به ما بدهند.

تلاش برای برقراری امنیت و آرامش مردم

جانشین فرمانده انتظامی استان البرز با بیان این که حقوق مردم و امنیت و آرامش آنها برای ما در اولویت است می گوید: همه سعی خود را برای برقراری امنیت و آرامش جامعه و مردم بکار می بریم.

سردار" سیدجعفر حسینی" می افزاید: شرکت کنندگان در این دوردورهای شبانه افراد خاصی نیستند و همه افراد عادی هستند و تا جایی که مقدور است با تذکر این جوان ها را هدایت می کنیم مگر این که قانون شکنی کرده و امنیت مردم را به خطر بیندازند در این صورت با آنها برخورد قانونی کرده و اعمال قانون می کنیم.

حسینی معتقد است: گاهی مردم حرکات ناشایستی از این افراد می بینند که توصیه می کنیم با یادداشت شماره خودروی آن ها و تماس با مرکز فوریت های پلیسی 110 مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

اعمال قانون برای رانندگان متخلف در بحث دور دور

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج تاکید می کند: برای رانندگانی که با دور دور کردن در خیابان و ایجاد مزاحمت تخلف می کنند اعمال قانون می شود.

سرهنگ "حمدالله رحمتی پور" می افزاید: بنا بر جدول تخلفات برای افرادی که دور دور می کنند و با لایی کشیدن، سرعت غیرمجاز و همچنین ایجاد آلودگی صوتی آرامش و امنیت شهروندان را بر هم می زنند اعمال قانون می شود و نمره منفی برای فرد در نظر می گیریم.

رحمتی پور با بیان این که برخی از این افراد شیشه خودروی خود را دودی می کنند، خاطر نشان می کند: در صورت برخورد با چنین خودروهایی بلافاصله باید برچسب دودی را بردارند و مبلغ 50 هزارتومان هم جریمه برای راننده اعمال می شود.

260مورد تخلف در زمینه دوردور شبانه از ابتدای سال

وی با اشاره به مزاحمت های ناشی از دوردور کردن خودروها اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز 260 خودرو به مدت یک هفته توقیف شده و برای آن ها جریمه صادر شد .

رحمتی پور متذکر شد: گشت های تلفیقی پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس امنیت عمومی در ساعات پایانی شب به ویژه در روزهای پایانی هفته مناطق را کنترل و در صورت مشاهده این موارد ، خودروهای مورد نظر توقیف خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان کرج با بیان این که بیشتر این جوان ها 18 تا 25 سال دارند ، افزود: در این قضیه نوع خودرو نیز ملاک نیست و این طور نیست که راننده حتما از قشر مرفه و یا خودرو وی خودرو مدل بالا باشد، حتی برخی افراد با خودروهای مدل پایین و با ایجاد آلودگی صوتی باعث آزار مردم می شوند.

فوت جوان 22 ساله به دلیل سرعت بالا و واژگونی خودرو

سرهنگ رحمتی پور با اشاره به حجم بالای تردد درون شهری به ویژه در منطقه عظیمیه می گوید: در این دوردور کردن ها معمولا تصادف نداریم. فقط یک مورد در فروردین ماه 98، ساعت 3 نیمه شب راننده 22 ساله ای که از «دوردور شبانه» در عظیمیه بازمی گشت به دلیل سرعت بالا در محدوده بلوار چمران واژگون و جان خود را از دست داد و سرنشین دیگر این خودرو مصدوم شد.

وی با بیان اینکه قانون برای سرعت بالا، حرکت مارپیچ، تغییر وضعیت خودروها، تغییر صدای اگزوز، دودی کردن شیشه و آلودگی صوتی هرکدام جریمه های مختلفی تعیین کرده است تاکید کرد: برای بار اول پس از اخذ جریمه خودرو یک هفته و در صورت تکرار برای یک ماه توقیف می شود.

نبود تفریح سالم عامل انحطاط جوانان

بی توجهی به اوقات فراغت جوانان، بیکاری، نداشتن هدف مشخص، بلاتکلیفی و سردرگمی برخی جوانان باعث روی آوردن آن ها به تفریحات ناسالم و خارج از عرفی می شود که به عنوان یک آسیب اجتماعی تبعات زیادی به دنبال دارد.

دور دور کردن شبانه جوانان یکی از این تفریحاتی است که نه تنها در کلانشهر کرج، بلکه در بسیاری از شهرهای کشور به عنوان یک معضل و دغدغه مطرح است و روز به روز فراگیرتر می شود.

این پدیده اجتماعی تا چندی پیش مختص قشر مرفه جامعه و خودروهای مدل بالا بود اما اکنون بین جوانان قشر ضعیف و با خودروهای قدیمی و مدل پایین نیز رواج پیدا کرده است.

امروزه امکان تفریحات سالم برای جوانان به طور مناسب فراهم نیست و اگر باشد هم به دلیل کم توجهی در برخی حوزه های فرهنگی و ورزشی و گران بودن آن، مختص قشر محدودی است ، در حالی که در این دو حوزه باید با تدابیر گسترده در سطح ملی و استانی با جذب جوانان به تفریحات سالم و دورکردن آنها از انواع آسیب های اجتماعی برای آینده جوانان و کشور سرمایه گذاری کرد.

یکی از مشخصه ها و اهداف جوامع توسعه یافته پرکردن اوقات فراغت جوانان است که با هزینه کردن در این زمینه در آینده هزاران برابر آن سود و باردهی دارد و از آمار جرم و جنایت نیز کاسته خواهد شد.

گرایش جوانان به سیگار، قلیان و خیابان گردی از دیگر نتایج بی برنامگی و بی هدفی جوانان است که همه ریشه در عدم غنی سازی زیرساخت های فرهنگی، ورزشی و آموزشی دارد.

در صورت بروز و گسترش چنین پدیده های اجتماعی ، نگاه اکثریت جامعه به برخورد قهری با چنین مواردی است که انگشت نشانه به سمت نیروی انتظامی به عنوان متولی این امر می رود در حالی که این ناهنجاری های اجتماعی ریشه در کم کاری برخی نهادهای متولی فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و حتی خانواده ها دارد و نیروی انتظامی به عنوان متولی تامین امنیت مردم وظایف تعریف شده ای دارد و نباید کم کاری برخی نهادها را بر عهده این ارگان انداخت.

آنچه مسلم است برخورد قهری، جمع آوری، جریمه و اقداماتی از این قبیل نتیجه بخش نبوده و باید با ریشه یابی و جبران ضعف هایی که در امور فرهنگی، ورزشی و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان وجود دارد برای درمان آن اقدام کرد.

خانواده به عنوان اصلی ترین و اولین نهاد باید با فراهم کردن شرایط مناسب تفریح برای جوانان در جمع خانواده و نهادهای متولی و مسئول نیز با ایجاد مراکز مختلف ورزشی، فرهنگی و اجتماعی متناسب با فرهنگ و عرف جامعه در ایجاد هدف و نشاط در جوانان و همچنین کاهش آسیب های اجتماعی اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار