سخنگوی شورای شهر تهران: موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم

آخرین وضع نامگذاری خیابان‌ها به نام شعرا به کجا رسید

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران درباره یک‌طرفه شدن خیابان نجات‌الهی و نبود هماهنگی لازم در این زمینه و رسانه‌ای نشدن آن به حد کافی، گفت موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاع کافی ندارم که در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر.

کد مطلب: ۹۲۹۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی شورای شهر تهران: موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم

علی اعطا در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در سال 98 درباره آخرین اقدامات انجام شده در حوزه برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: در موضوع شورایاری‌ها در این دوره تغییراتی در اساسنامه شورایاری و آیین‌نامه انتخابات از سوی شورای شهر انجام شد و بنابر این است تا این انتخابات چهارم مرداد ماه برگزار شود. شورایاری مشارکتی شهروندی و یکی از مؤلفه‌های اصلی در رسیدن به توسعه پایدار و حکمرانی مناسب است و بعد از پیروزی انقلاب اصل مشورت و مشارکت شهروندان در قالب نظام شورایی به قانون اساسی راه پیدا کرد و نهاد شوراها به عنوان یک نهاد جدی در اداره امور شهرها مطرح شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورایاری‌ها در حوزه مدیریت شهری، نهادهایی غیردولتی، غیرسیاسی و مشخصاً داوطلبانه و همراه با مشارکت و به صورت خودگردان هستند، اضافه کرد: در شورای شهر تغییرات در اساسنامه و آیین‌نامه انتخابات به گونه‌ای انجام شد تا در نهایت داوطلبانه بودن فعالیت‌های شورایاران نمود پیدا کند و در واقع افراد با این نگاه وارد شورایاری‌ شوند که در اداره امور شهر می‌توانند نقش مؤثری را ایفا کنند.

اعطا در ادامه شورایاری را حلقه واسط مسئولان و سیاست‌گذاران شهری و شهروندان عنوان کرد و گفت: به همین جهت شورایاری‌ها برای شورای شهر موضوع مهمی است و در جهت تقویت آن تلاش می‌کند. حضور پررنگ شورایاران باعث تقویت حس تعلق محله‌ای و بازتولید هویت محله می‌شود. در سطح پارلمان ملی نمایندگان علاوه بر نگاه ملی به حوزه انتخابیه خود توجه دارند و موضوعات مربوط به آن را پیگیری می‌کنند این در حالی است که در نظام مدیریت شهری این رویه وجود ندارد و نمایندگان شورا، نمایندگان همه مردم هستند. به همین منظور محلات باید دارای نمایندگانی باشند که بتوانند مسایل محله خود را پیگیری کنند و به طور حتم این امر گامی در راستای تحقق عدالت اجتماعی، عدالت فضایی و محله‌ای است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به آماری از میزان داوطلبان ثبت‌نام کرده در انتخابات شورایاری‌ها بیان کرد: آمارها از سطح مناطق 22 گانه، حاکی از این است که منطقه 4 با 1253 داوطلب (900 آقا و 353 خانم)، منطقه 5 با 1181 داوطلب (887 آقا و 303 خانم) و منطقه 1 با 911 داوطلب (667 آقا و 244 خانم) بیشترین مناطق دارای داوطلب را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین منطقه 9 با 268 داوطلب (201 آقا و 67 خانم) کمترین میزان داوطلب را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه 67 درصد از کل ثبت‌نام کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها زیر 45 سال سن دارند، اظهار کرد: همین‌طور 2 درصد ثبت‌نام کنندگان بین 65 تا 75 سال سن دارند و این در حالی است که 75 درصد کل ثبت‌نام کنندگان آقا و 25 درصد آنها خانم هستند. همچنین داوطلبانی که در رشته حقوق تحصیل کرده‌اند یا مشغول به تحصیل هستند با آمار 335 نفر بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص داده‌اند و در ادامه داوطلبان فارغ‌التحصیل در رشته مهندسی عمران با 328 نفر و داوطلبان فارغ‌التحصیل در رشته حسابداری با 332 نفر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

اعطا گفت: تا ساعت 18 بعدازظهر امروز آمار قطعی صلاحیت‌ها اعلام خواهد شد و همین‌طور ساعت 13 امروز برای بررسی تأیید صلاحیت‌ها جلسه هیأت مرکزی نظارت تشکیل می‌شود و بر همین اساس داوطلبان معترض 2 روز فرصت دارند اعتراضات خود را اعلام کنند.

موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه درباره یک‌طرفه شدن خیابان نجات‌الهی و نبود هماهنگی لازم در این زمینه و رسانه‌ای نشدن آن به حد کافی، گفت: در بند 3 ماده 78 برنامه پنج ساله سوم آمده است که خیابان استاد نجات‌الهی باید به عنوان گذر صنایع دستی مورد بهره‌برداری قرار گیرد و برای این موضوع در بودجه 98 ردیفی با عدد مشخص در نظر گرفته شد تا پیش‌بینی‌های لازم انجام شود. موضوع یک‌طرفه شدن خیابان را از رسانه‌ها شنیدم و اطلاع کافی ندارم که در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر اما رویه این است که اگر قرار باشد اقداماتی در این سطح انجام شود باید شیوه فعالیت کاسبان محله و همچنین ساکنان خیابان با یک کار اجتماعی جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: امروز با شهردار منطقه 6 در این باره صحبت کردم و شهردار منطقه اعلام کردند که یک‌طرفه شدن خیابان به صورت آزمایشی و به مدت دو هفته خواهد بود. اگر چه بنا بر این است تا در همین راستا جلسه‌ای در شورای شهر برگزار و مشاور مطالعات خود را در این باره اعلام کند.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه سخنان خود درباره نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیرقانونی بودن برگزاری انتخابات شورایاری‌ها توضیح داد: مخاطب نامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور در راستای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، شورای شهر نیست بلکه سران سه قوا از طریق اختیارات ویژه‌شان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنند تا امکان برگزاری انتخابات به صورت قانونی فراهم شود. البته آقای هاشمی رئیس شورای شهر تهران با دولت گفت‌وگویی را در همین رابطه داشته‌ است تا این مسأله به صورت قانونی و حقوقی حل شود.

شکایت پلیس از شهرداری

سخنگوی شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکایت پلیس از شهرداری درباره نرخ عوارض زوج و فرد در دیوان عدالت اداری رأی آورده است اقدامات بعدی چه خواهد بود؟ گفت: اصل طرح مصوب شورای شهر تهران نیست. بلکه طرح زوج و فرد یا طرح کاهش آلودگی در شورای عالی ترافیک و با حضور پلیس راهور به عنوان یکی از نمایندگان حاضر در این جلسات به تصویب رسیده است و صرفاً بحث عوارض از سوی شورای شهر به تصویب می‌رسد. درباره نرخ‌های تعریف شده اختلاف‌نظر‌هایی در شورا وجود داشت و در نهایت حضور کمیسیون مشترک ارجاع و مورد بررسی قرار گرفت. هیأت رئیسه نیز با حضور اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و نمایندگانی از معاونت حمل‌‌ونقل و ترافیک جلساتی را تشیکل داد اما در نهایت جمع‌‌بندی صورت نگرفت. قرار بر این بود تا شهرداری تهران در این باره لایحه استفساریه‌ای را به شورا بفرستد تا موضوع روشن شود و من دو بار در این باره صحبت کردم. البته شهرداری لایحه‌ای را ارسال نکرد و اگر این کار را کرده بود بر مبنای آن می‌توانست در دیوان دفاعیاتی را انجام دهد.

سرنوشت ساماندهی راسته فرهنگی کتاب

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت ساماندهی راسته فرهنگی کتاب گفت: بند 3 ماده 78 برنامه پنج ساله سوم محدوده پیش‌بینی شده راسته کتاب از خیابان انقلاب تا چهارراه ولیعصر است و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مسئول پیگیری این موضوع عنوان شده است. این راسته از سال‌های پیش به عنوان راسته کتاب شناخته شده است و طرح مطالعاتی توسعه و ساماندهی راسته فرهنگی کتاب هم‌اکنون در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به اتمام رسیده و با ذی‌نفعان نیز جلساتی برگزار شده است تا نتایج حاصل از مطالعات به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد. در این جلسات تصمیم بر این شده تا پیمانکارانی برای ساماندهی در بخش‌های کالبدی طرح از جمله ساماندهی پیاده‌راه یا جداره‌سازی انتخاب شوند.

وی درباره تداخلات منطقه‌ای هم توضیح داد: این موضوع امر طبیعی است و برخی از مناطق نیز با یکدیگر تداخل دارند که مشکلات پیرامون آن در جلسات هماهنگی ستادی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

آخرین وضع نامگذاری خیابان‌ها به نام شعرا

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت نام‌گذاری خیابان‌ها به نام شعرا توضیح داد: از طرح مطرح شده 22 مورد اجرایی شده است و در 5 مورد مشکلاتی به وجود آمده که هم‌اکنون طرح مذکور متوقف مانده است.

اعطا در ادامه جلسه در پاسخ به سولی درباره پاسخگو نبودن دو سامانه 1888 و 137 عنوان کرد: در رابطه با بخش‌های نظارتی در شورا اقدامات نظارتی در 2 حوزه 137 و 1888 انجام می‌شود و آقای حبیب‌زاده مسئولیت حوزه نظارتی را بر عهده داشته و به صورت مستمر این موضوع را دنبال می‌کنند. همچنین در بحث سیستم‌های هوشمند، کمیته شفافیت و شهر هوشمند تحت نظر خانم آروین موضوع را دنبال می‌کند. اگرچه از میزان نارضایتی‌ها آماری وجود ندارد اما اگر موضوع سؤال‌برانگیز باشد تلاش می‌کنیم تا در جلسات بعدی آمارهای مناسبی اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده 62 باغ عنوان کرد: شورا از ابتدا با این نگاه آغاز به کار کرد که ساخت‌وسازها در باغات ادامه پیدا نکند و در همین راستا مصوبه‌ شورای دوم را لغو و مصوبه جایگزین در شورا تحت عنوان خانه‌باغ به تصویب رسید. این پیشنهاد به شورای عالی شهرسازی و معماری رفت و در نهایت در آنجا تصویب شد. علت عدم اطلاع‌رسانی‌ها در این باره این است که مصوبه مذکور هنوز ابلاغ نشده است. اما هم‌اکنون پیوست شماره 3 طرح جامع اصلاح شده است. ما در مورد ۶۲ باغ علی‌رغم خواستمان در شرایطی قرار داشتیم که باید برای این ۶۲ پرونده فکری می‌کردیم. فکر نکنید که طرف حساب ما ۶۲ مالک بود، بلکه تعداد مالکان و افرادی که در این مصوبه ضرر دیده بودند بسیار زیاد بود و از لحاظ مسائل حقوقی و مالی این ۶۲ پرونده بسیار پیچیده بود و تصمیم شورای شهر برخلاف تمایلش بود و در هیات تطبیق نیز این مصوبه مورد مخالفت قرار گرفت و عملاً شهرداری پروانه نداد و الان هم موضوع از اراده شهرداری خارج است.

اعطا تاکید کرد: درباره این ۶۲ باغ حساسیت زیادی ایجاد شد اما برخلاف میل خود تصمیم گرفتیم. اعضای شورای شهر به ساخت‌وساز در بیش از 470 باغ رای منفی دادند و در مورد این ۶۲ باغ نیز تمایلی به این رای نداشتیم، اما شرایط پیچیده بود.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره پرداخت نکردن بدهی وزارت نفت به شهرداری در موضوع توسعه حمل‌ونقل عمومی از طریق مترو گفت: تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه تنظیم شده بود که وزارت نفت به ازای هر سفر 25 سِنت به مترو یارانه پرداخت کند. پس از مدتی وزارت نفت این میزان را به 10 سِنت کاهش داد تا در راستای توسعه متروی تهران به مدیریت شهری یارانه بپردازد. البته این موضوع تا به امروز عملیاتی نشده است. اگرچه آقای هاشمی به عنوان رئیس شورای شهر تهران و عضوی از کمیسیون عمران و حمل‌ونقل این موضوع را پیگیری کرده‌اند اما در قالب سایر مطالبات از دولت این بند نیز محقق نشده است.

شیوه صدور مجوزها برای ساخت مجتمع‌های ورزشی

وی درباره شیوه صدور مجوزها برای ساخت مجتمع‌های ورزشی در مناطق توضیح داد: درباره صدور مجوزها مشکلاتی برای شهرداری تهران وجود دارد. فعالیت‌ها در هر منطقه بر اساس طرح تفصیلی صورت می‌گیرد و مالک بر اساس این طرح، خواهان ساخت‌وسازهای متفاوت هستند که در چارچوب طرح تفصیلی عنوان شده است. شهرداری هم بر همین اساس مکلف به صدور پروانه است و این امکان را ندارد که اعلام کند در یک منطقه به دلیل ازدیاد مجتمع‌های ورزشی اجازه ساخت‌وساز مجموعه جدید وجود ندارد. البته کمبود سرانه مجتمع‌های ورزشی در برخی از مناطق موضوع دیگری است که شهرداری باید در این راستا اقداماتی را انجام دهد.

اعطا درباره اقدامات انجام شده در راستای برگزاری قانونی انتخابات شورایاری‌ها در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: شورای عالی استان‌ها در این باره لایحه‌ای را تهیه و به دولت برده است. این لایحه در کمیسیون مربوطه مورد بررسی قرار گرفته اما در جلسات مذکور به این نتیجه رسیدند که موضوع به بررسی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل لایحه مسترد شده تا کار بیشتری صورت بگیرد. البته این موضوع همچنان برای طی مسیر لازم در شورای عالی استان‌ها در دست بررسی است.

این عضو شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به آمارهایی از جرائم وصولی ماده 100 در سه ماه ابتدایی سال 98 گفت: بر اساس آمار اعلام شده از محل ماده 100 حدود 301 میلیارد تومان جریمه اخذ شده که از این میزان 299 میلیارد (حدود 99 درصد) متعلق به پروژه ایران‌مال در منطقه 22 است. فارغ از منطقه 22 و پروژه ایران‌مال، 59 درصد از جریمه وصولی متعلق به منطقه 1، 14 درصد متعلق به منطقه 5 و مناطق 6 و 7 هر کدام 3.5 درصد از جرایم را به خود اختصاص داده‌اند.

توضیح درباره ساخت‌وسازها در حریم دریاچه خلیج فارس

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤالی درباره تذکر جلسه گذشته‌اش پیرامون ساخت‌وساز در حریم دریاچه شهدای خلیج فارس تصریح کرد: در نیمه دوم سال 93 شورای عالی شهرسازی و معماری بلندمرتبه‌سازی در تهران را ممنوع اعلام کرد و این در حالی است که پروانه مربوط به این پروژه در سال 95 صادر شده و بر اساس آن گودبرداری صورت گرفته و قرار است ساخت‌وسازهایی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه 22 نسبت به دریاچه، حریم و دید و منظر حساسیت ویژه‌ای دارد و درباره این موضوع تصمیم به توافق و تهاتر است که اگر به نتیجه نرسد موضوع به لحاظ حقوقی پیگیری خواهد شد. در سال 95 شهرداری تهران به لحاظ حقوقی اجازه صدور مجوز در این باره را نداشته و باید با متخلفین این امر به صورت قانونی برخورد شود. دریاچه شهدای خلیج فارس در منطقه 22 یکی از فرصت‌های شهر و از تفرجگاه‌های مهم شهری به حساب می‌آید.

شیوه بازپس‌گیری املاک از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره شیوه بازپس‌گیری املاک از سوی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران گفت: با آغاز به کار شورای شهر تهران در دوره پنجم، مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن شهرداری اگر قصد واگذاری حق بهره‌برداری از املاکی را داشته باشد باید آن را در قالب لایحه‌ای به شورا آورده و مجوز اخذ کند و این موضوع در رابطه با تمام املاکی که پیش از این توسط شهرداری واگذار شده نیز صدق می‌کند. گلایه شورا از سازمان املاک شهرداری تهران برای اجرای این مصوبه مربوط به رفتار و شیوه بازپس‌گیری است. در برخی ازم وارد که باید برخورد جدی برای تخلیه ملک انجام شود تسامح به خرج می‌دهند و در برخی از موارد دیگر مانند املاکی که به تشکل‌های غیردولتی، NGOها و موارد خیریه‌ای واگذار شده لایحه‌ای به شورا آورده نمی‌شود و به صورت جدی برخورد و آن را تخلیه می‌کنند. آقای حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران از طراحان اصلی این مصوبه بوده که تذکر جدی‌ای را نسبت به این موضوع ارائه کردند و معتقدند با رویه کنونی امکان اجرای درست مصوبه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار