راضیه حسینی

طنز/ما قول می‌دهیم یادمان نرود

تبلیغ تلویزیونی در زمانی نه‌چندان دور خلاصه می‌شد به چند برند خاص که آن‌هم فقط در زمان‌های محدودی پخش می‌شد.

کد مطلب: ۹۲۹۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
طنز/ما قول می‌دهیم یادمان نرود

از معروف‌ترین‌ها تبلیغ پفک نمکی بود یا گوساله‌ای که بستنی را به شیر مادرش ترجیح می‌داد و ما آخرش متوجه نشدیم تبلیغ بستنی بود یا شیر گاو؛ یعنی یک جورهایی ایهام داشت و اگر بستنی را به شیر ترجیح می‌دادیم شبیه گوساله حرف گوش نکن بودیم. ولی آخر تبلیغ همه با گوساله هم عقیده بودند و باید بستنی را به شیر ترجیح می‌دادیم.
کم‌کم مدل‌های قدیمی تبلیغات از بین رفت و آگهی‌های بازرگانی با قدرت وارد دوره جدیدی شدند. دوره‌ای که پایان دیدن فیلم بدون وقفه بود و آغاز ورود پیام‌های تبلیغاتی دقیقاً وسط لحظات حساس فیلم‌ها.
شرکت‌های تبلیغاتی هر روز شیوه‌های جدید و جذابی برای تبلیغات عرضه و تیزرهای مختلف برای کارخانجات و برندهای متنوع ارائه کردند.
حالا دیگر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که میان یک سری تبلیغات باید بگردیم و فیلم مورد نظرمان را پیدا کنیم؛ تبلیغ‌هایی که گاهی از بس تکراری شده‌اند در خواب هم ول‌مان نمی‌کنند. مثلاً ممکن است خواب ببنیم وسط شرکت عالیس مانند آلیس در سرزمین عجایب گیر کرده‌ایم که ناگهان یک غول بزرگ سفید می‌آید و دری را به روی‌مان باز می‌کند و ما وارد کارخانه‌ای بزرگ می‌شویم. مردی که کت و شلوار شیکی پوشیده جلو می‌آید و با لبخند می‌گوید:«سلام من یک پدر هستم. بیا تا دلسترهای عالیس رو بهت نشون بدم.» بعد ما را پرت می‌کند درون یک دیگ بزرگ از دلستر. در حالی‌که دست وپا می‌زنیم و کمک می‌خواهیم خانم موقر و مهربانی دست‌مان را می‌گیرد و نجات‌مان می‌دهد بعد می‌گوید:«سلام من یک مادر هستم بیا بهت کمی شیر عالیس بدم تا حالت جا بیاد». و ناگهان خودمان را در بطری بزرگی می‌بینیم که پر از شیر با طعم‌های مختلف است.
با ترس از خواب بلند می‌شویم، تلویزیون را روشن می‌کنیم و باز هم طبق معمول تبلیغ عالیس در حال پخش شدن است.
البته این فقط منحصر به یک برند نیست و از انواع دمنوش‌های آنادانا بگیر تا سردوش سوبان و لوسیون تقویت موی فلان و کفش بهمان را روزی چندین و چند بار در شبکه‌های مختلف پخش می‌بینیم.
به هزینه‌های عجیب و غریبی که برای این تبلیغات برآورد شده است اصلاً کاری نداریم؛ پولش را دارند و دلشان می‌خواهد این‌طوری خرج کنند. ولی به گوش و چشم خودمان که می‌توانیم کار داشته باشیم.
لطفاً برای احترام به مخاطب تلویزیونی هم که شده از این تکرار مکررات کم کنید. ما قول می‌دهیم یادمان نرود عالیس چه محصولاتی دارد، سردوش سوبان چه فشار آب خوبی دارد، دمنوش‌‌های آنادانا چقدر متنوع هستند و برای این‌که موهای‌مان سفید نشود چه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار