وضعیت آب شرب روستاهای طارم کاملا ناسالم است

آب این آبادی خوردن ندارد

تهران (پانا) - روستای کماندشت از توابع بخش مرکزی شهرستان طارم با وجود داشتن شبکه آب شرب، به‌دلیل نقص و خرابی در خط انتقال از مبداء تا منبع ذخیره آب در بالادست روستا، چندین سال است که آب شرب سالم ندارد.

کد مطلب: ۹۲۹۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
آب این آبادی خوردن ندارد

به‌گزارش عصرایران، بهره‌مندی از آب‌شرب سالم حق هر انسانی در دنیای امروز است، آبی که طبیعت در اختیار انسان قرار می‌دهد دارای املاح و احیاناً موجودات ذره‌بینی مضری است که سازگار با سیستم بدن انسان نیست لذا از موادی که آن را برای شرب ممکن سازد استفاده می‌شود که در غیر این صورت سبب بروز بیماری‌هایی خاص در افراد خواهد شد.

یکی از راه‌هایی که برای سالم‌سازی آب‌شرب در تمامی نقاط به‌ویژه روستاها به‌کار گرفته می‌شود، استفاده از کلر در آب‌شرب است. کلر املاح و میکروب‌های مضر در آب را نابود می‌کند که در تمامی مناطق اعم از شهری و روستایی از آن برای سالم‌سازی آب شرب استفاده می‌شود.

آنچه مسلم است کلرزنی نامناسب و نامنظم و همچنین نابسامانی در انجام این عملیات سبب بروز بیماری‌ها و احیاناً مسمومیت‌های حاد خواهد شد، بنابراین انجام عملیات کلرزنی در مناطق مختلف مسکونی که یکی از وظایف اصلی و مهم متولیان تامین آب‌شرب است تا آنجایی حائزاهمیت است که کوتاهی در انجام آن سلامت یک منطقه را به‌خطر می‌اندازد.

یکی دیگر از راه‌های رساندن آب‌شرب سالم به مردم روستاها اجرای پروژه‌های مناسب و استاندارد خط انتقال آب و همچنین احداث مخزن آب مناسب است به‌طوری که هیچ نوع موجود و یا شیء خارجی به‌داخل آن نفوذ پیدا نکند.

خط انتقال فرسوده آب‌شرب روستای کماندشت، کلرزنی نامنظم و همچنین مخزن آب سنتی این روستا که استانداردهای اولیه تاسیسات آب‌شرب را ندارد موجب شده است تا کیفیت آب به‌میزان زیادی برای مردم این روستا پایین بیاید، به‌طوری که بیشتر مردم و شوراهای این روستا از ناسالم بودن آب‌شرب به‌دلیل ورود حیوانات و اجسام خارجی به‌داخل منبع آب و خط انتقال آب نارضایتی داشته و بارها این موضوع را از سوی مسئولان پیگیر شده‌اند و طبق گفته آنان هنوز هیچ اقدام مثبتی در جهت رفع نواقص موجود صورت نگرفته است.

مردم روستا برای استفاده از آب‌شرب استرس دارند

یکی از اعضای شورای اسلامی روستای کماندشت به نمایندگی از مردم روستا گفت: چندین سال است که با نامه‌نگاری و پیگیری‌های متعدد به‌دنبال حل مشکلات آب‌شرب روستا هستیم، ولی متاسفانه همچنان مردم این روستا از این بابت رنج می‌برند و نگران سلامتی خود و اعضای خانواده هستند.

داود احمدی اظهار کرد: متاسفانه همین آب ناسالمی هم که در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد متولی کلرزنی ندارد تا این آب با حداقل استانداردها در اختیار مردم روستا قرار گیرد.

او بیان کرد: خط انتقال آب این روستا که به‌صورت روگذر و بدون حفر کانال ایجاد شده، دارای شکستگی و ترکیدگی‌های بسیار زیادی است، همین امر موجب شده تا جوندگان و حیوانات کوچک متعددی به‌راحتی به درون آب‌شرب روستا دسترسی داشته باشند که در نهایت موجب آلودگی این آب می‌شود.

احمدی گفت: متاسفانه مخزن آب روستا نیز کاملاً قدیمی است و به روش سنتی و بدون رعایت استاندارهای اولیه ساخته شده که شاید سالی یکبار هم لایروبی و پاکسازی در آن انجام نمی‌شود

عضو شورای این روستای کوچک شهرستان طارم عنوان کرد: خوشبختانه منابع آبی مناسبی در بالادست و ارتفاعات این روستا وجود دارد که در صورت بهسازی تاسیسات انتقال و مخزن آب روستا، آب‌شرب سالم با پایداری بالا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

او آب سالم را یکی از نیازهای اساسی مردم روستای کماندشت برشمرد و افزود: عاجزانه از مسئولان تقاضا داریم یک بار برای همیشه مشکل آب این روستا را حل کنند تا مردم با خیال آسوده و بی‌دغدغه از این نعمت الهی استفاده کنند.

در صورت تامین اعتبار، بهسازی و اجرای طرح خط انتقال و مخزن آب روستای کماندشت انجام خواهد شد

سرپرست اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان طارم عنوان کرد: با توجه به اینکه شبکه توزیع آب‌شرب در روستای کماندشت به‌صورت استاندارد اجرا شده است، در صورت تامین اعتبارات لازم طرح خط انتقال آب از نقطه آبگیر تا مخزن آب و همچنین احداث مخزن آب جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علی بابایی در مورد کلرزنی مخزن آب روستای کماندشت اظهار کرد: کلر مورد نیاز برای آب شرب روستای کماندشت طبق تفاهم‌نامه‌ای به یکی از اعضای شورای این روستا تحویل و مقرر شده طبق استانداردهای لازم کلرزنی برای آب شرب این روستا انجام شود.

در برخی مناطق روستایی طارم کیفیت آب‌شرب نیازمند توجه جدی است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان طارم نیز در این‌خصوص گفت: با توجه به ارزیابی کارشناسان بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم طبق تعاریف و استانداردهای موجود از وضعیت آب‌شرب شهری و روستایی، خوشبختانه در شهرها مشکل خاصی به‌لحاظ کیفی در آب‌شرب وجود ندارد، ولی در برخی روستاهای شهرستان به‌رغم تلاش شرکت آبفار به‌دلیل عمر بالا، فرسودگی سامانه‌های آبرسانی و در برخی مناطق بویژه روستاهای محروم از خدمات آبفار (فاقد متولی) نگرانی وجود دارد و این حوزه نیازمند توجه جدی است.

جعفر مطهری‌فر اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و احتمال بروز و شیوع بیماری التور (وبا) ضروری است ساز و کار مناسبی برای تحت‌پوشش قرار گرفتن روستاهای فاقد متولی، سالم‌سازی (کلرزنی) مستمر آب شرب روستاها به‌صورت دستی و یا تجهیز سامانه‌های آبرسانی به دستگاه کلریناتور توسط سازمان‌های متولی اتخاذ شود.

این مسئول در مورد عملکرد شبکه بهداشت و درمان شهرستان طارم درخصوص رصد وضعیت آب‌شرب روستاهای شهرستان طارم خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت و درمان این شهرستان با توجه به رسالت سازمانی خود، وضعیت بهداشت آب‌شرب شهرستان را به‌طور مستمر مورد رصد و نظارت قرار داده و به دفعات به مسئولان عالی شهرستان و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گزارش کرده و در نهایت تمامی موارد فوق را در جلسات بین بخشی از جمله در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان مورد پیگیری قرار می‌دهد.

روستای کماندشت با ۲۸ خانوار و جمعیتی نزدیک به ۱۳۰ نفر در قسمت غرب شهرستان طارم و در بالا دست سد خاکی میرزاخانلو واقع شده است.

شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار