سیاست محوری آموزش و پرورش جلب مشارکت عمومی است

اردبیل (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل، سیاست محوری آموزش و پرورش را در جلب مشارکت عمومی در روند کارها یادآور شد و خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم تا دغدغه‌ها و مطالبات گروه‌های مختلف را دریافت کنیم تا گام‌های عملی را در عرصه تحول‌آفرینی ادامه دهیم.

کد مطلب: ۹۲۹۳۵۳
لینک کوتاه کپی شد
سیاست محوری آموزش و پرورش جلب مشارکت عمومی است

احمد ناصری در جلسه هم اندیشی جامعه اصناف و بازاریان اردبیل اظهارکرد: در مدت 3.5 سال عهده‌داری این مسئولیت سنگین سعی کردیم تا منطبق بر اسناد بالادستی کشور اعم از سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و مهمتر از همه سند تحول بنیادین برنامه‌ها را به پیش ببریم.

او افزود: بنده در ابتدای مسئولیت طرح تدبیر تعالی آموزش و پرورش استان را در هفت محور مطرح کردم که مهمترین بخش ساماندهی مدیریت منابع انسانی و ارتقای بهره‌وری در این بخش بوده چرا که 98 درصد اعتبارات آموزش و پرورش صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: 80 راهکار در قالب 7 محور تعریف شده مدنظر قرار گرفت به طوری که ما در سه سال تحصیلی گذشته موفق شدیم ده‌ها عنوان برتر کشوری را به دست آوریم که در سالتحصیلی گذشته 22عنوان کشوری و 95 رتبه را در مسابقات و فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و کسب 37 مدال رنگارنگ ورزشی را در رشته‌های مختلف شاهد بودیم

ناصری اظهار کرد: بنده زمانی که به اردبیل آمدم مبلغ عوارض اختصاص یافته به آموزش و پرورش 360 میلیون تومان بوده که ما این رقم را در سال گذشته به بیش از یک میلیارد و 350 میلیون تومان افزایش دادیم.

او با بیان اینکه 65 درصد این عوارض در مرکز استان و 35 درصد نیز در شهرستان‌ها هزینه می‌شود، تصریح کرد: ما به صورت دقیق مبالغ شهرستان‌ها را واریزی کردیم به طوری که در دو سال 95 و 96 تفریق بودجه ما به شکل صحیح و با تائید دیوان محسابات همراه بوده و هیچگونه واخواهی را شاهد نبودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان به تخصیص 100 درصدی عوارض و هزینه کرد دقیق آن اشاره و خاطرنشان کرد: در شهر اردبیل از محل این منابع در تعویض کفپوش سالن امام خمینی، تجهیز سالن عصمت و آسفالت چندین مدرسه و ... استفاده شده است.

ناصری ادامه داد: ما از لحاظ سرانه فضای آموزشی در سطح کشور با میانگین 5.76 مترمربع برای هر دانش‌‌آموز رتبه 11 کشور را داریم که میانگین بین‌المللی در این زمینه 8 مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

او در مورد جایگاه آموزش و پرورش استان اردبیل در سطح ملی اظهار کرد: در ابتدای عهده‌داری مسئولیت آموزش و پرورش استان اردبیل جایگاه ما در سطح ملی 22 بود که در این سه سال این جایگاه را به رتبه دوم ارتقا دادیم به طوری که بعد از کرمان استان اردبیل در جایگاه دوم و آذربایجان شرقی نیز بعد از این استان قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در مورد دو نوبتی بودن برخی از مدارس در سه شهر اردبیل، پارس‌آباد و مشگین‌شهر نیز تصریح کرد: اصلی‌ترین عامل در این زمینه موج مهاجرتی است که به این مناطق اتفاق افتاده و قطعا ساخت و ساز مدارس همگام با افزایش دانش‌آموز نبوده هر چند که از این موج در دو سه سال اخیر با تکمیل و تجهیز برخی از مدارس کاسته شده است.

ناصری یکی از مباحث مطرح شده را در هر محفل و مجلسی بحث کنکور و ضرورت تغییر قطب اردبیل اعلام کرد و گفت: ما بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که نیازی به تغییر قطب استان اردبیل در کنکور وجود ندارد اما نکته کلیدی که 24 سال بعد از تاسیس این استان در آن باب غفلت شده و باید مسئولان گذشته در این زمینه پاسخگو باشند اینکه چرا استان اردبیل به عنوان یک استان مرزی از شرایط جذب دانشجویان بومی تا 40 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بی‌بهره مانده است.

او ادامه داد: ما پیگیر اجرایی شدن این قانون هستیم تا با گذشت 24 سال داوطلبین کنکور استان از ظرفیت 40 درصد پذیرش بومی دانشگاه‌ها استفاده کنند وگرنه با ادامه این روند فعلی ما همچنان جایگاهمان در کنکور بین 18 تا 22 در نوسان خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بیان کرد: میانگین نمرات دانش‌آموزان استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است به طوری که در سالتحصیلی گذشته این میانگین به 12.17 صدم نمره رسیده است که از این حیث رتبه دوم کشور را داریم.

ناصری یکی دیگر از معضلات این حوزه را پشت کنکوری‌ها اعلام کرد و گفت: از 21 هزار داوطلب استان در کنکور سراسری 8 هزار و 300نفر سال سومی‌ها هستند و مابقی پشت کنکوری محسوب می‌شوند که 70 درصد آنها نیز در رشته تجربی منتظر قبولی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند.

او در پایان خاطرنشان کرد: در این سه سال از جابجایی مدارس دارای نام و نشان و همچنین تغییر نام آنها و همچنین مدارس خیرساز در سطح استان ممانعت شده و نسبت به راه‌اندازی مرکز پیشکسوتان در تکریم فرزانگان تعلیم و تربیت اقدامی شایسته انجام دادیم تا آموزش و پرورش براساس یک برنامه مشخص بتواند به اهداف موردنظر دست یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار