مجموعه اشعار عباس میرزا نشاطی، در روستای سرخده رونمایی شد

سمنان (پانا) - گردآورنده مجموعه اشعار عباس میرزا نشاطی خبرداد: با حضور نوچه ناسا معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری، ایمانی بخشدار مرکزی و مهندس زینتی رئیس بنیاد مسکن، جناب سروان مقیمیان فرمانده کلانتری دیباج همراه با دیگر مسئولین شهرستان دامغان در روستای سرخده رونمایی شد.

کد مطلب: ۹۲۹۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
مجموعه اشعار عباس میرزا نشاطی، در روستای سرخده رونمایی شد

محمود تنها با بیان اینکه شاعران در اعتلای فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، در بسط معرفت الهی نقش مهمی را ایفا می کنند. آنان با تلطیف افکار و اندیشه های افراد جامعه پیشقدم بوده و هستند، گفت: از افتخارات روستای سرخده، شاعر و ادیب توانا عباس میرزا ملقب به نشاطی خان است که بیش از 6000 بیت در توصیف اهل بیت(ع) سروده است که در این مجموعه گردآوری شده و انشالله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید.

گفتنی است؛ میرزا عباس متخلص به نشاطی از اهالی روستای سرخ ده است. این شاعر بنقل فاضل معاصر میرزا محمد علی معلم اصفهانی صاحب کتاب مکارم الاثار در حدود سال 1200 هجری قمری متولد و برخلاف شغل پدرش که زراعت‏ پیشه بود، برحسب استعداد فطری به مکتب رفت و از مکتب به مدرسه آمد و علوم ادبی ‏متداول عصر را فرا گرفت.

در زمانی‏که چاپخانه سنگی در دار الخلافه به سال 1244 هجری قمری تأسیس شد، از جمله کتبی که به چاپ رسید، دیوان نشاطی خان بود که با صرف چهارصد تومان‏ وجه بنفقه معتمد الدوله از شصت هزار بیت اشعار نشاطی تعداد شش هزار بیت آن انتخابب و با مقدمه‏ای که میرزا محمد بن فتحعلی لواسانی در شرح‏حال شاعر نوشته بود، طبع و نشر گردید و تصویر نقاشی شده نشاطی هم در اول دیوان به چاپ رسید.

این‏ دیوان با وصف آنکه چاپ شد، به قدری کمیاب است که در حکم نسخ خطی باید آن را محسوب داشت. دیوان نشاطی با مرثیه ای برای امام حسین(ع) آغاز می گرد. اعتماد السلطنه نیز در جلد سوم منتظم ناصری تاریخ درگذشت او را بسال 1262 هجری ثبت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار