نخستین جشنواره فرهنگی و هنری کیمیای روستای سرخده برگزار شد

سمنان (پانا) - محمود تنها دبیر نخستین جشنواره کیمیا سرخده با اشاره به اهمیت روستای سرخده خبر داد: نخستین جشنواره فرهنگی و هنری کیمیای روستای سرخده برگزار شد.

کد مطلب: ۹۲۹۳۱۵
لینک کوتاه کپی شد
نخستین جشنواره فرهنگی و هنری کیمیای روستای سرخده برگزار شد

وی در این رخداد فرهنگی، به اهمیت وطن پرداخت و گفت: وطن هر انسان بهشت اوست، آرامگاه کودکی اش، نوزادی و دوره بلوغش در دامن زیبای او سپری می شود. میهن دوستی که به نام های میهن پرستی یا وطن پرستی نیز شناخته می شود، مفهومی است ناظر به عشق و علاقه به میهن و مردم و آمادگی جهت هرگونه فداکاری و پاسداری از استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و دفاع از هویت قومی، ملی و فرهنگی آن ملت.

دبیر نخستین جشنواره کیمیا سرخده با بیان اینکه فرد میهن دوست، کسی است که به سرنوشت کشور و فرهنگ خود حساس است و همه تلاشش را بکار می گیرد تا آنها را به بالندگی برساند، اظهار داشت: فرهنگ را می توان برگزیده اعتقادات، ارزش ها و اخلاق و همچنین آداب و رسوم و عرف یک جامعه معین تعریف کرد.

تنها، با عنوان این مطلب که جشنواره کیمیا در قالب دلنوشته سرخده وطن من، نقاشی و عکاسی برگزار شد، گفت: در آئین اختتامیه این رخداد فرهنگی که با حضور نوچه ناسا معاون سیاسی، امنیتی فرمانداری، ایمانی بخشدار مرکزی و زینتی رئیس بنیاد مسکن، جناب سروان مقیمیان فرمانده کلانتری دیباج و دیگر مسئولین شهرستان دامغان همراه با بیش از ١٠٠٠ نفر از اهالی سرخده و روستاهای همجوار در "در قلعه" مرکز روستای سرخده، از نفرات برتر تجلیل شد.

وی همچنین در خصوص وجه تسمیه کیمیا افزود: هر اثر فرهنگی همچون برای نسل امروز، چون مروارید و طلایی ناب است و ما باید میراث دار نیاکانمان باشیم.

دبیر نخستین جشنواره کیمیا سرخده، با اشاره به محورهای جشنواره گفت: مراسمات مختلف و آداب و رسوم، طبیعت اطراف سرخده، برداشت محصولات، بافت قدیمی شامل تکیه، مسجد، معصوم زاده، حمام، خانه های کاهگلی، دالان ها، کوچه های قدیمی، در و پنجره قدیمی، بازی ها، ساخت و سازهای منازل، اعیاد و محرم در سرخده (دسته روی، عزاداری)، آثار قدیمی زندگی شامل ظروف مسی، سماور، قفل، صندوقچه، زنگ، زنگوله، طاقچه، زینت های بافتنی با اسفند و ... دامداری شامل دوشیدن شیرگوسفندان، تلم زدن، جشن نران، چرای گوسفندان، تراشیدن پشم گوسفندان، چفت، پخت و پز شامل پخت انواع نان، تهیه دِشه، مربا، دید و بازدیدها و همینطور نقش سرخدهی ها در دفاع مقدس، از جمله محورهای جشنواره بوده است.

محسن ستاری مسئول دبیرخانه جشنواره کیمیا آثار برتر را به شرح زیر اعلام نمود:

دلنوشته در حوزه دانش آموزان: مهلا ستاری، ماتیا یونسی و فاطیما ستاری نیا

نقاشی در حوزه دانش آموزان: فاطمه صادقی، سیده معصومه پالدی و ملینا ستاری

عکس در حوزه دانش آموزان: علیرضا رویگر

عکس: سحر رادی، محمد امیری و ناصر رضایی

طراحی: شهلا رادی

گفتنی است؛ جشنواره به همت شورای دهیاری و ستاد دومین جشنواره وحدت سرخده برگزار می گردد. لازم بذکر است سرخده زادگاه شاعر میرزا عباس نشاطی است که بیش از ٦٠٠٠ هزار بیت در رثای اهل بیت سرود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار