مسگرزاده: نظارت و مشاوره موتور محرکه برنامه تعالی مدیریت مدرسه است

تهران (پانا) - در جلسه روسای مناطق و اعضای شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران که در اردوگاه شهید چمران تشکیل شد، مرضیه مسگرزاده، مدیر کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش از خاموش بودن موتور محرکه مشاوره و نظارت در برنامه تعالی مدیریت مدارس سخن کفت.

کد مطلب: ۹۲۹۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
مسگرزاده: نظارت و مشاوره موتور محرکه برنامه تعالی مدیریت مدرسه است

مسگر زاده با اشاره به سه رکن در برنامه تعالی مدیریت مدرسه به عنوان موتور محرکه گفت: اگر از میان این سه رکن هرکددام موتور محرکه اش زمین بماند یا عمل نکند یا برد لازم را نداشته باشد قطعا به برنامه آسیب می زند و برنامه تعالی مدرسه از یکی از همین منظرها در حال آسیب دیدن است.
وی افزود: موتور محرکه اول، خود مدرسه است. از منظر برنامه ریزی که بتواند نگاه همه جانبه به مدرسه داشته باشد وبرای تمام فرآیندهای مدیریتی مدرسه برنامه ریزی جامعی انجام دهد. همچنین با جلب حداکثری مشارکت دانش آموز و خانواده و معلم حتی حضور نهادهای محلی، بتواند برنامه جامعی را تنظیم و تدوین کند. اما موتور دوم نظارت و مشاوره است. متاسفانه این موتور خاموش است. مدرسه از لحظه ای که برنامه ریزی می کند باید برای هدایتگری و راهبری، ناظر و مشاور داشته باشد که هم برنامه ریزی صورت گیرد و هم مانند یک دیده بان اگر خطا دارد یا خطای عملکردی دارد حتما اصلاح شود نه اینکه با خطا رفتن متوجه شود با انباشتی از عقب ماندگی روبرو شده است.
مسگرزاده افزود: نقش ناظر مشاور همان همکارهای اداری ما هستند که ماموریت ذاتی شان مشاوره ونظارت است. مسئول امر تربیتی در بخش تربیتی و یا بهداشت و سلامت و هر حوزه دیگری باشروع مردادماه باید وارد عملیات مشاوره ای به مدرسه شود تا خطای فرآیندی در عملکرد مشاهده نشود و اگر خطایی باشد، ارزیاب متوجه خطا می شود.
مسگر زاده موتور سوم در برنامه تعالی را ارزیابی اعلام کرد و گفت: ارزیابی درونی و دگر ارزیابی اهمیت دارد. اما بطور کلی ما در کل کشور نقش ناظرین و مشاورین مشکل داریم و موتور محرکه دوم مان خاموش است. وی افزود: دومین سرفصلی که لازم است عرضه شود مجموعه برنامه های کیفیت بخشی است. من تمرکزم را بر محوریت جشنواره نوجوان خوارزمی می گذارم. در اجرای جشنواره ما بایک آسیب روبرو شدیم. جشنواره نوجوان خوارزمی با این نگاه تدوین شد که تمام دانش آموزان متوسطه اول وارد این جریان شوند و توجه محتوای جشنواره معطوف به موضوعات داخل کتاب درسی است تا هر دانش آموز در یک رشته ظهور یابد وبعد بر اساس رتبه بندی انجام شده سرآمدها بالاتر بیایند. رقابت های فردی به رقابت های گروهی تغییر پیدا کند اما در مدرسه آن هدف ما کسب نمی شود و بجای اینکه همه دانش آموزان وارد شوند فقط گروهی از دانش آموزان شناخته شده در مدرسه براساس توان شان انتخاب می شوند. باید فرآیند بهینه سازی جشنواره و فراگیر شدن در همه مدارس عملیاتی شود.
مسگرزاده با اشاره به موضوع توسعه حرفه ای معلمان گفت: موضوع توسعه حرفه ای معلمان موضوع سوم است. ما تمام برنامه درسی مان در سه بخش خلاصه می شود. یکی بعد آموزش، بعد تربیت به معنای پرورش و بعد تربیت بدنی و بهداشت و کسی که از مجرای او برنامه درسی حیات پیدا می کند معلم است و مدیر و کارکنان آن مدرسه. در این شرایط آموزش ضمن خدمت معلمان ما اگر مطلق نگری نکنم درصد بالایی بی اثر است و اگر به ضد خودش تبدیل نشود کم اثر است زیرا روش های آموزش ضمن خدمت ما روشی نیست که حرفه ای تربیت کند.
در ادامه جلسه پانته آ دری نیز به ارایه گزارشی از برنامه ها و طرحها وفعالیتهای معاونت متوسطه شهرتهران پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار