چگونه از دردسرهای احتمالی بازگشت دوباره کارت سوخت پیشگیری کنیم

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران:‌ مشکلات کنونی عرضه گازوئیل با کارت سوخت در جایگاه‌های بنزین نیز قابل پیش‌بینی است

تهران (پانا) - حدود 12 سال پیش بود که برای اولین بار کارت سوخت به منظور هدفمند کردن مصرف سوخت کشور ارایه شد این کارت‌ها به مدت هشت سال فعال بودند.

کد مطلب: ۹۲۹۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد
چگونه از  دردسرهای احتمالی بازگشت دوباره کارت سوخت پیشگیری کنیم

با تک نرخی شدن قیمت سوخت، کارت‌های سوخت کم‌کم از چرخه سوخت‌گیری مردم حذف شد اما پرونده استفاده مجدد آن‌ها هرگز بسته نشد و اکنون نیز قرار است از 20 مرداد سال جاری دوباره فعال شوند اما رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران بنزین سراسر کشور می‌گوید زیرساخت لازم در جایگاه‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست،‌ کارتخوان‌ها قدیمی‌ هستند برخی از نازل‌ها کارتخوان معیوب دارند و برنامه‌ای هم برای تعمیر آنها اعلام نشده است.

بر اساس برنامه پیش‌بینی شده از ۲۰ مردادامسال سوخت‌گیری خودروها با استفاده از کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر است با این حال هنوز افرادی یا کارت سوخت ندارند یا رمز کارت خود را فراموش کرده‌اند. تکلیف این افراد چه خواهد شد و از سوی دیگر بحثی در مورد محدودیت استفاده از بنزین یا اصلاح قیمتی وجود ندارد و این درحالی است که از همان ابتدا مقرر بود سهمیه‌بندی و کارت سوخت علاوه بر کنترل مصرف، قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین را به قیمت‌های جهانی نزدیک کند.

فاصله معنی‌دار بین قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه سبب شده است تا قاچاق سوخت دوباره جذاب شود و به نظر می‌رسد که در فاز کنونی کنترل مصرف داخلی و جلوگیری از قاچاق مهمترین دلایل استفاده مجدد از کارت سوخت باشد.

افرادی که رمز خود را فراموش کرده یا کارت سوختشان را گم کرده‌اند چه کنند؟

در چند سال اخیر تعداد زیادی از افراد کارت سوخت خود را گم کرده و یا رمز آن را فراموش کرده‌اند. در این طرح در چند نوبت از مالکان خودرو خواسته شده است تا برای صدور المثنی و یا بازیابی رمز کارت به مرکز پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه مراجعه کنند.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از مردم درخواست کرده است تا پیش از آغاز سوخت‌گیری با کارت، یک بار با کارت سوخت خود بنزین بزنند تا از صحت کارت مطمئن شوند. اما بازهم سوال‌هایی مطرح است:‌ افرادیدر جریان، امتحان کارت سوخت به مشکل خورده‌اند چه اقدامی باید انجام دهند.

براساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، مالکان خودروهای نوشماره و تعویض پلاک‌های جدید که تا کنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN ( شناسه ۱۶ رقمی) مندرج در شناسنامه مالکیت خودرو نسبت به ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه و یا از طریق کد دستوری *۴# اقدام کنند.

برخی از کارتخوان‌ها در جایگاه‌ها معیوب هستند

مهدی افتخاری، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران بنزین سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای فعال‌سازی مجدد کارت هوشمند سوخت فراهم نیست، اظهار کرد:‌ کارتخوان‌های موجود در جایگاه‌های بنزین قدیمی هستند و برخی از آنها نیز معیوب هستند. بنابراین الزام به استفاده از کارت هوشمند می‌تواند موجب ایجاد صف‌های طویل در جایگاه‌های بنزین و مشکلاتی برای مردم شود.

وی ادامه داد:‌ ایجاد ترافیک در جایگاه‌ها از همین حالا قابل پیش‌بینی است ما این مشکلات را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع داده‌ایم اما تاکنون پاسخ اجرایی برای این مشکلات قابل پیش‌بینی، ارائه نشده است.

افتخاری تاکید کرد:‌ ارایه گازوئیل همچنان سهمیه‌ای است و از طریق سامانه هوشمند مصرف آن کنترل می‌شود اما انواع و اقسام متفاوتی از مشکل در این سامانه‌ها وجود دارد. سال گذشته کارت‌های از رده خارج احیا شد و در جایگاه‌ها مورد استفاده قرار گرفت اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که کارت سوخت خودروهایی که به نام مالک قبلی است چه سرنوشتی خواهد داشت؟ گفت: مشکلات و ابها‌م‌هایی وجود دارد که برای مردم بی دردسر نخواهد بود.

رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران بنزین سراسر کشور درباره رمزها نیز عنوان کرد:‌ تنها اعلامی که از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است این است که تمامی افراد تا قبل از 20 مرداد یک بار از کارت سوخت خود استفاده کنند تا اگر مشکلی در نپذیرفتن رمز یا دیگر موضوع‌ها وجود دارد، مشخص شود.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه کارتخوان‌های فعلی قدیمی است و نیاز به اپدیت دارد، طبیعی است که مشکلاتی در اجرای این طرح به وجود خواهد آمد.

افتخاری در پاسخ به این پرسش که با احیای مجدد کارت‌های هوشمند سوخت در صورت همراه نداشتن کارت امکان استفاده از کارت جایگاه مانند گذشته وجود خواهد داشت؟ اظهار کرد:‌ اعلام دقیقی در این مورد نشده است اما به نظر می‌رسد که کارت‌های سوختی که اکنون در اختیار جایگاه‌هاست حذف خواهد شد تا مردم از کارت‌های خود استفاده کنند در این میان اگر مردم با مشکلاتی در خوانش کارت یا همراه نداشتن آن مواجه شوند، طبیعی است که امکان استفاده از سوخت را نخواهند داشت.

وی اضافه کرد:‌ پیشنهاد ما این است که تا آماده نشدن بسترها استفاده از کارت سوخت همچنان با کارت جایگاه‌داران باشد. اکنون در جایگاه‌هایی که برای مصرف گازوئیل از کارت سوخت استفاده می‌کنند مشکلات زیادی وجود دارد به طور مثال از 12 نازل موجود در یک جایگاه کارتخوان سه نازل خراب است و تعمیرات آن به دلیل تحریم و کمبود قطعه انجام نمی‌شود و این مشکلات در جایگاه‌های بنزین نیز قابل پیش‌بینی است.

براساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، صاحبان خودروهایی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد نداشته و کارت هوشمند سوخت آن‌ها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.

این اشخاص هزینه صدور کارت سوخت المثنی را برابر تعرفه مصوب، هنگام دریافت کارت، به ماموران شرکت پست جمهوری اسلامی ایران پرداخت می‌کنند.

همچنین عده‌ای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده‌اند و در فراخوان قبلی نسبت به ثبت نام از طریق سامانه دولت همراه اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.برای این کار مالک خودرو یا وکیل قانونی باید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو یا وسیله نقلیه به یکی از دفاتر خدمات کارت هوشمند سوخت (مراکز پلیس +۱۰) مراجعه کند.

افرادی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده‌اند برای حذف رمز قبلی و تعیین رمز جدید با در دست داشتن مدارک شناسایی مالک خودرو و وسیله نقلیه به یکی از مراکز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مراجعه کنند. البته شرط این کار وجود کارت سوخت سالم و بدون مشکل و شکستگی است.

براساس اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، متقاضیان در صورت هر گونه ابهام و پرسش ضروری می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ مرکز پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تماس بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار