مردان ۲ برابر زنان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذراندند

تهران (پانا) - بررسی آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته ۶۸۰ هزار و ۱۴۰ مرد (۶۸.۴ درصد) و زنان ۳۱۴ هزار و ۸۲۲ مرد (۳۱.۶ درصد) دوره‌های آموزش‌های فنی و حرفه ای را سپری کردند.

کد مطلب: ۹۲۹۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
مردان ۲ برابر زنان دوره‌های فنی و حرفه‌ای را گذراندند

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز جهانی مهارت اینفوگرافیک از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بین سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷ منتشر کرده است.

براساس اطلاعات مندرج در این اینفوگرافی سال گذشته، یک میلیون و ۴۱۹ هزار و ۱۵۸ نفر دوره‌های آموزشی مهارتی را گذراند که از این میزان ۵۹.۵ درصد معادل ۸۴۴ هزار و ۹۲۴ نفر نمره قبولی آزمون را کسب کردند.

در سال ۱۳۹۶ متقاضیان دوره آموزش فنی و حرفه‌ای در مقایسه با سال قبل و بعد از آن بیشتر بود به گونه ای که در این دوره یک میلیون و ۷۹۱ هزار و ۷۳۸ نفر در این دوره‌ها شرکت کردند و ۵۵.۱ درصد در آزمون نهایی موفق شدند.

سال ۱۳۹۵ از میان یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۰۴ نفر ۴۷.۵ درصد و در سال قبل از آن (۱۳۹۴) نیز ۶۳.۲ درصد از یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۵۰ نفر مدرک فنی و حرفه‌ای را کسب و خود را برای ورود به بازار کار آماده کردند.

براساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایتخت کشور به تنهایی با برگزاری ۱۵۸ هزار و ۵۱۳ تا ۲۰۵ هزار و ۲۸۵ نفر دوره در رتبه نخست برگزاری دوره‌های آموزشی کشور قرار دارد و استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، و فارس در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بخش صنعت بیشترین سهم آموزش‌های برگزار شده در بخش دولتی را داشته است به صورتی‌که در سال ۱۳۹۳، حدود ۴۷ درصد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور در بخش صنعت، ۲۸ درصد آموزش‌ها در حوزه خدمات، ۱۵ درصد بخش کشاورزی و ۱۰ درصد مربوط به فرهنگ و هنر است.

این روند آموزشی در بخش‌های مختلف در سال‌های بعد ادامه داشته است تا اینکه در سال ۱۳۹۵، متقاضیان آموزش بخش صنعت دو درصد کاهش یافت. بر این اساس ۴۵ درصد آموزش‌ها مربوط به این بخش و به ترتیب ۳۳ و ۱۲ درصد آموزش‌ها مربوط به بخش خدمات و کشاورزی بود.

در سال ۱۳۹۶ نیز همچنان متقاضیان آموزش در بخش صنعت بیشتر بود به این صورت که ۵۵ درصد آموزش‌ها در این حوزه بود و ۲۱ درصد آموزش مربوط به خدمات بود.

آمارها نشان می دهد همان طور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به شرایط تحریمی کشور، بنگاه‌های تولیدی دچار رکود شوند این موضوع خود در بحث متقاضیان آموزش فنی و حرفه‌ای قابل مشاهده بود به این صورت که در سال گذشته تقاضا برای آموزش در خدمات رشد داشت و به رقم ۳۱ درصد رسید و در مقابل تقاضا برای آموزش‌های صنعتی کاهش یافت و سهم آموزش‌های صنعتی به رقم ۴۸ درصد رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار