سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:‌ جریان‌های مافیایی به دنبال توجیه واردات لوازم خانگی هستند

تهران (پانا) -  سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید این روزها جریان‌های مافیایی با سو استفاده از وضع کشور بویژه محقق نشدن برنامه‌های تولید، به دنبال توجیه‌پذیر کردن واردات محصولات کامل لوازم خانگی و احیای بازارهای از دست رفته‌شان هستند؛ موضوعی که همگام با تحریم‌ها و ضد «رونق تولید» است.

کد مطلب: ۹۲۸۸۸۹
لینک کوتاه کپی شد
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی:‌ جریان‌های مافیایی به دنبال توجیه واردات لوازم خانگی هستند

به گزارش ایرنا، «حمیدرضا غزنوی» افزود: برندهای خارجی لوازم خانگی از سال‌های گذشته در ایران فعالیت خود را آغاز کرده و بازار بزرگی را در اختیار گرفته‌اند، به طوری که ایران دومین بازار بزرگ یکی از برندهای کره‌ای تولیدکننده لوازم خانگی است و دست کشیدن از چنین بازاری برایشان سخت است.

به گفته وی، این برندها همچنین در سال‌های گذشته در برخی اوقات با سوء استفاده از خلاهای قانونی به واردات محصولات کامل، بجای مواد اولیه می‌پرداختند که مواردی از آنها شناسایی و با جریمه‌های سنگینی نیز مواجه شده بودند، اما در یک سال و نیم گذشته این شرکت‌ها نتوانستند به دلیل تحریم‌ها تولید خوبی داشته باشند.

این مقام صنفی در تشریح وضع این روزهای بازار لوازم خانگی، گفت: تولیدات برندهای خارجی در حدود یک سال و نیم گذشته با کاهش فاحشی مواجه شده که گرانی کالاهای آنها در بازار را به دنبال داشته است، از طرفی تولیدات تولیدکنندگان داخلی به دلیل نبود حمایت‌های لازم با افت مواجه شده است، به طوری که در مقایسه با دو سال گذشته کاهش تولیدات را شاهدیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ شاهد رشد متوسط ۲۲۰ درصدی مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدات داخلی بودیم، از طرفی ناتوانی در گشایش ال.سی (LC) و در نتیجه حواله‌کرد نقدی و چند برابر شدن سرمایه در گردش مورد نیاز سبب شد تا حمایت‌های کاملی را از سوی دولت از این تولیدکنندگان شاهد نباشیم.

غزنوی ادامه داد: اگر به این وضعیت، کاهش تقاضای مردمی برای لوازم خانگی را اضافه کنیم، آشفته بازار کنونی را شاهد خواهیم بود که در آن تولید کمتر این محصولات خود به عامل تشدید گرانی‌ها بدل شده است.

وی گفت: شرایط یاد شده سبب شده تا این روزها عده‌ای از موقعیت سوء استفاده کرده و به جریان‌سازی بپردازند تا برای احیای حضور برندهای خارجی و واردات محصولات کامل آنها به کشور توجیه بیابند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است که سه ضلع اصلی این مثلث را آمریکایی‌ها، شرکت‌های خارجی بویژه کره‌ای‌ها و نمایندگان آنها در داخل کشور تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: طراحان اصلی تحریم‌های ظالمانه، به دنبال افزایش واردات کالاهای کامل بخصوص کالاهای لوکس به کشور هستند تا ضمن افزایش خروج ارز از کشور، فاصله طبقاتی را زیاد کرده و از این طریق نارضایتی های اجتماعی را افزایش دهند.

نیاز به ۲۰ هزار میلیاررد تومان تسهیلات برای رونق تولید و تقاضا

غزنوی تصریح کرد: این در حالی است که اگر از صنایع داخلی حمایت واقعی انجام شود و بویژه نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنیم، قادر به در اختیار گرفتن بازار و پر کردن بازار از لوازم خانگی ایرانی خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: اعطای ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت خرید به مردم و معادل همین رقم به عنوان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان، می‌تواند رونق را به تولید و بازار بازگرداند.

این مقام صنفی گفت: اگر رقم یاد شده برای تولیدکنندگان فراهم شود، قادر به تثبیت فعالیت‌های تولیدی خود و حتی صادرات دستکم یک میلیون دلاری محصولات به خارج کشور خواهند بود و پایه های فعالیتشان تا سال‌ها محکم خواهد شد.

وی افزود: در این صورت حتی تولید قطعات «های تک» (High Tech) که در توان اقتصادی شرکت‌های ایرانی نیست، مزیت‌دار شده و با افزایش تولید به مقیاس اقتصادی خواهند رسید.

غزنوی تاکید کرد: کاهش حداقل ۲۰ درصدی قیمت تولیدات داخلی، دستاورد دیگری خواهد بود که با تسهیلات ریالی یاد شده محقق می‌شود.

وی بیان داشت: بازار ایران به سالیانه ۶ میلیون دستگاه انواع لوازم خانگی از قبیل یخچال و ساید، تلویزیون، لباسشویی و اجاق گاز نیاز دارد.

به گفته این مقام صنفی، تفکر سوسیالیستی ریشه‌داری در برخی از بدنه دولت مشاهده می‌شود که با مکانیسم‌های بازار و اقتصاد همراهی ندارد؛ این تفکر امروز بخشی از اقتصاد کشور را فلج کرده و انتظار می‌رود مسئولان نسبت به راهنمایی و روشنگری آنان اقدام کنند.

وی معتقد است اگر رویکرد تصمیم‌‌سازی مسئولان به سمت بازار و تولید و منافع بخش خصوصی باشد، از بحران‌ها خارج خواهیم شد، اما تزلزل در تصمیم‌گیری‌ها سرمایه‌گذاران داخلی را سر در گم کرده و موجب مقابله با رونق تولید می‌شود.

برپایه آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در دو ماهه نخست امسال ۱۲۹ هزار دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این مدت ۴۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که کاهش ۵۳.۹ درصدی در مقایسه با فروردین و اردیبهشت پارسال داشته است.

همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۱۵.۹ درصدی به ۲۹۱ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار